Mitä voi tehdä haisevalle hengitykselle? (ei johdu hampaista)
Mua on vaivanut tämä jo yli viisi vuotta, pahentuen hitaasti. Eli henki alkaa haista kun syömisestä on kulunut pari tuntia ja mitä kauemmin siitä kuluu niin sitä enemmän se haisee. Maistan itsekin sen pahan maun suussa, purkka ei auta. Hampaat on täysin ehjät, ikenissä ei ole tulehdusta, ei oo proppuja, kielen pesen ja hammaslankaa käytän, ei auta, kun se haju tulee jostain vatsasta. Mitä sille voi sitten tehdä? Ei voi syödäkään parin tunnin välein jotain, kohta on sitten ylipainoa ja niissä hampaissa reikiä.
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:05"]
Mulla tulee välillä kaamee haju mut sit pullauttelen kitarisoista kaikki proput pois ja on hyvä :)
[/quote]
Mutta niissä kitarisoissa ei mulla näy yhtäkään proppua koskaan :/
-ap
Jos sulla on refluksia? Mee käy gastroenterologilla
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:08"]
[/quote]
Saiskohan lääkäriltä lähetteen jos ei oo muita oireita kuin pahanhajuinen hengitys? Onko refluksiin hoitoja?
-ap
Onko sun kieli punainen, vaaleanpunainen vai valkopintainen? Mulla on valkopintainen ja kärsin samasta ongelmasta. Hampaiden hoidosta kehuja hammaslääkäriltä, ikenet kunnossa, ei hammaskiveä. Henki vaan haisee ja suussa maistuu pahalta :( Leikkautin nielurisatkin 4v sitten epätoivoinen kun olin. Eihän se sillä poistunut. Hammaslääkäri epäili et mulla on ehkä vähän normaalia pidempi "karva" kielen pinnalla niin jää kaikki pöpöt sinne.
Kokeile Listerineä. Mulla on auttanut.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:08"]
[/quote]
Saiskohan lääkäriltä lähetteen jos ei oo muita oireita kuin pahanhajuinen hengitys? Onko refluksiin hoitoja?
-ap
[/quote]
Voihan sitä kysyä. Kyllä refluksiin on monenlaista hoitoa ja pitääkin hoitaa, jos jatkuu pahana pitkään kehittyy barretin easofagus ja se altistaa syövälle
Mulla on kieli takaa hennosti valkoinen, edestä punainen. Ehkä siis siellä takana voi olla tuo liian pitkä karva. Pitää kokeilla tuota listerineä ja air lift kapseleita.
Voi refluksia olla jos ei koskaan närästä? Mua ei oo närästänyt koskaan, en edes tiedä miltä se tuntuu, mutta muilta olen kuullut kuvailuja
-ap
D12 suuvesi auttaa! Itsellä nimittäin sama vaiva, nolottaa ja inhottavaa kun aina täytyy miettiä purkkaa ja pastillia. Aamuisin ei kehtaa puhua melkein edes metrin etäisyydellä toiselle kun suussa on kuolema :( aivan hirveä ongelma! Jos joku keksii halvemman ja kätevän ratkaisun niin olisin ikionnellinen! Tuo D12 maksaa n 20 euroa ja ei se riitä kovin kauan.
11 jatkaa. Kieli on helposti valkoinen. Hengitys haisee pahemmalta kun juo maitoa, syö leipää tai puuroa. Siis hetki sen jälkeen kun on aterioinut. Pari ruisleipää päivässä menee mutta jos enemmän syön niin tuntuu kuin suu mätänisi.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:06"]
Mulla tulee välillä kaamee haju mut sit pullauttelen kitarisoista kaikki proput pois ja on hyvä :)
[/quote]
-ap
[/quote]
Ei ne näy mutta painelet niitä muutamasta erikohasta sisään ja kyl niitä melkeen kaikilla tulee sieltä
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:26"]
D12 suuvesi auttaa! Itsellä nimittäin sama vaiva, nolottaa ja inhottavaa kun aina täytyy miettiä purkkaa ja pastillia. Aamuisin ei kehtaa puhua melkein edes metrin etäisyydellä toiselle kun suussa on kuolema :( aivan hirveä ongelma! Jos joku keksii halvemman ja kätevän ratkaisun niin olisin ikionnellinen! Tuo D12 maksaa n 20 euroa ja ei se riitä kovin kauan.
[/quote]
Okei, pitää laitta tuokin kokeiltavien listalle. Ja niin on kyllä ärsyttävä ongelma, varsinkin kun on kova puhumaan. Sitten kun joutuu puhumaan ihan jonkun lähellä, niin yrittää tarkkailla koko ajan sen ilmettä että haiseeko hengitys nyt pahalta, haiseeko keskustelutoverille asti jne. Ja jos on joka paikassa tunkemassa koko ajan pastilleja pesemättömin käsin suuhun, niin saa kyllä kaikki kiertävät vatsataudit.
-ap
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:06"]
[/quote]
-ap
[/quote]
Ei ne näy mutta painelet niitä muutamasta erikohasta sisään ja kyl niitä melkeen kaikilla tulee sieltä
[/quote]
Okei, täytyy yrittää
-ap
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:29"]
11 jatkaa. Kieli on helposti valkoinen. Hengitys haisee pahemmalta kun juo maitoa, syö leipää tai puuroa. Siis hetki sen jälkeen kun on aterioinut. Pari ruisleipää päivässä menee mutta jos enemmän syön niin tuntuu kuin suu mätänisi.
[/quote]
Mulla taas ei haise ruokailun jälkeen hengitys, mutta sitten parin tunnin päästä alkaa jo haista, se tyhjä vatsa ikään kuin. Maitoa en edes juo, en ole huomannut eri ruoilla mitään yhteyttä.
-ap
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:26"]
[/quote]
Okei, pitää laitta tuokin kokeiltavien listalle. Ja niin on kyllä ärsyttävä ongelma, varsinkin kun on kova puhumaan. Sitten kun joutuu puhumaan ihan jonkun lähellä, niin yrittää tarkkailla koko ajan sen ilmettä että haiseeko hengitys nyt pahalta, haiseeko keskustelutoverille asti jne. Ja jos on joka paikassa tunkemassa koko ajan pastilleja pesemättömin käsin suuhun, niin saa kyllä kaikki kiertävät vatsataudit.
-ap
[/quote]
Muistan tilanteen ala-asteella kun luokkakaveri sanoi kovaan ääneen paritöitä kanssani tehdessä että "hyi miten pahalta sun hengitys haisee! Opettaja miksi ton hengitys haisee tolta?" Ope vastasi siihen että usein aamupuuron jälkeen hengitys voi hieman haista. En ollut syönyt puuroa. Jälkeenpäin olen miettinyt, että kuinkahan moni on ajatellut että hyi hitto ton suuta...sillä tiedostin kunnolla ongelman vasta ammattikoulussa. Yläasteella paras ystäväni aina antoi minulle purkan käteen josta tiesin henkeni haisevan.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:29"]
[/quote]
Mulla taas ei haise ruokailun jälkeen hengitys, mutta sitten parin tunnin päästä alkaa jo haista, se tyhjä vatsa ikään kuin. Maitoa en edes juo, en ole huomannut eri ruoilla mitään yhteyttä.
-ap
[/quote]
Ei siis minullakaan heti ruokailun jälkeen mutta joskus esim jo yhden tunnin päästä. Joskus tuntuu kielessä sellainen ikäänkuin väkevä/polttava tunne ja sitten yleensä hengitys jo haiseekin :(
Juokaa vettä tarpeeksi. Mulla auttaa.
Kuiva suu haisee. Oliiviöljy kostuttaa ja peittää pahaa hajua.