Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teiltä kiellettiin lapsena?

Vierailija
07.09.2021 |

Multa kiellettiin Prätkähiirten katsominen. Vieläkin kyrsii.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokapöydässä ei saa piereskellä, kaivaa sormella peppua ja nenää. Ei saa tupakoida ja juoda alkoholia. Kylässä ei saa kurkkia vanhan rouvan hameen alle. Kouluun ei saa viedä nuuskaa. Alma tädin pikkuhousuihin ei saa runkata.

Samalla sormella ei saanut kaivaa nenää, jolla oli kaivanut persettä.

Vierailija
22/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut leikkiä vuokratalolasten kanssa ellei ollut muita mukana

Antoiko sun vanhemmat sulle siis listan kaikista, jotka elivät vuokrataloissa. Itse en ainakaan lapsena edes tiennyt mitkä kylämme taloista oli vuokrataloja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei saanut tulla kavereita kylään. Yks tutun perheen lapsi kävi silloin tällöin.

Vierailija
24/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut puhua perheen asioista mummolle edes kavereille. Aina tuntu et kaikki oli niin hemmetin salamyhkäistä. Muutenkin aina kaikkialle piti mennä viimeisenä, kuten kahvitarjoiluissa..

Vierailija
25/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain käsittämästömästä syystä kirjojen luku. Poljin salaa kirjastoon veljeni pyörällä ja piilottelin kirjoja patjan alla.

Vierailija
26/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani kontrolloivat kaverisuhteita. Tutustuttivat niihin, joiden kanssa piti olla. Huomauttivat, ketkä eivät ole hyviä.

Niin, olin aina kiltti tyttö, en tehnyt mitään kiellettyä.

Vierailija
27/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäreitä lukuunottamatta ei saanut olla kuin yksi kaveri kerrallaan kylässä.

Eipä koskaan tullut kysyttyä miksi. Olisiko kolmesta tytöstä lähtenyt liikaa ääntä vai oliko vanhemmillani se ajatus, että ei jää kukaan kolmanneksi pyöräksi?

Vierailija
28/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Ihmetyttääkin miten en ole vankilaan joutunut, vaan ihan duunissa olen ja kohtuullisesti pärjännyt elämässä. 

Multakaan ei kielletty mitään ja ihmettelen, miten olen selvinnyt hengissä 7-kymppiseksi.

Olin välillä kateellinen, kun kaverien vanhemmat olivat kiinnostuneita lastensa tekemisistä.

Toisaalta kaverien vanhemmat luottivat minuun, koska olin heidän mielestään järkevää seuraa😅

Vierailija
29/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen luku yöllä, mutta luin taskulampun valossa peiton alla kun muut nukkuivat.  Nuotion sytytys bensan avulla kiellettiin myös ja rannan jäälautoilla hyppely joessa jäittenlähtöaikaan. 

Maalla asuttiin niin kesäisin oli lapsillakin kaikenlaista työhommaa , viikolla tehtiin töitä eikä kyläilty. Samoin meille ei voinut tulla ketään kylään tietenkään viikolla päivisin. Viikonloppuna käytiin kavereilla ja kotiintuloajat oli tosi tarkat yleensä . Askarteluleikeikkejä vähän rajoitettiin joskus myös sotkun vuoksi, kun kannoin sisään vähän liikaa kiviä, oksia, sammalia yms luonnonmateriaalia. Samoin vanhemmat huomauttivat sotkusta, kun innostuin maalailemaan lasipulloja sun muuta. Ostivat kyllä maalit ja tarvikkeet, eipä silti :) 

Vierailija
30/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut näyttää sarvimerkkiä (etusormi ja pikkurilli pystyssä) kun uskovaisen äitin mielestä oli paholaisen merkki.

Vierailija
31/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippelillä ja saksilla leikkiminen (ei samaan aikaan)

Vierailija
32/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilu. En kyllä olisi muutenkaan kiroillut.

Vierailija
33/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan mitään kielletty, olin kyllä fiksu lapsenakin ja ymmärsin mikä on oikein ja mikä väärin, kaveriporukkakin oli yhtä fiksua.

Vierailija
34/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Twin Peaks ja Jaettu maa sarjat esiteininä 90-luvulla. Kumpikaan ei nykytiedoilla edes olisi kiinnostanut, mutta jotkut kaverit niitä katsoi ja olin sitten ulkona niistä jutusta. Olisi voinut ennemmin kieltää ulkona roikkuminen liian myöhään eli kotiintuloajat lukioon asti.

Vierailija
35/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut ostaa farkkuja.

Kun muutin omilleni, ostin ekat farkkuni.

Vierailija
36/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

X

Vierailija
37/37 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi veljen kanssa.

Jatkettiin sitten salaa kuitenkin.