Suosittele minulle jotain koirarotua!
Entinen koiramme (seropi) kuoli kesällä vanhuuteen ja nyt on etsinnässä joku kiva, hieman pienemmän kokoinen koira. Entinen koiramme oli leonbergin/saksanpaimenkoiran risteytys.
Kriteerit:
-keskikokoinen tai pieni rotu
-kohtalaisen terve rotu
-kauneus on katsojan silmissä, mutta suositelkaa teidän mielestänne kauniita rotuja
-helppo kouluttaa/miellyttämishaluinen
-aktiivinen, jaksaa kulkea juoksulenkeillä mukana.
Kommentit (21)
Andalusianrottaterrieri!
Minulla on paljon kokemusta koirista, ja tämä on paras koira ikinä. Ihmisrakas, energinen, helppo kouluttaa, lapsirakas, haukkuu vähän, pieni, kaikin puolin rakastettava...
Mutta näitä harva löytää Suomesta. Me asuttiin Espanjassa ja tuotiin koira mukana kun palattiin kotiin.
http://www.espanjankatukoirat.com/koirat/koirarodut/andalusianrottaterrieri/
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:03"]
Andalusianrottaterrieri! Minulla on paljon kokemusta koirista, ja tämä on paras koira ikinä. Ihmisrakas, energinen, helppo kouluttaa, lapsirakas, haukkuu vähän, pieni, kaikin puolin rakastettava... Mutta näitä harva löytää Suomesta. Me asuttiin Espanjassa ja tuotiin koira mukana kun palattiin kotiin. http://www.espanjankatukoirat.com/koirat/koirarodut/andalusianrottaterrieri/
[/quote]
Miksi pitäisi lähteä metsästämään jotain hankalasti saatavilla olevaa eksoottista rotua kun ap:lle sopivia koiria löytyy lähempääkin ja paljon helpommin? Lisäksi terrieri on aina terrieri, eikä ne ole niin miellyttämisenhaluisia ja pehmeitä lainkaan kuin sheltit joita ap on harkinnut.
Kysyttiin, mikä koira sopisi minulle parhaiten, ja vastasin parhaan kykyni mukaan. Niin kuin sanoin, minulla on PALJON kokemusta koirista, ja andalusianrottaterrieri on paras koira ikinä. Eikä se ole mikään tyypillinen terrieri, paljon pehmeämpi.
Mutta tämä koira tarvitsee paljon liikuntaa, leikkimistä ja aktiviteetttejä.
En ole koskaan kuullutkaan tuosta andalusianrottaterrieristä :D Tuo kyllä sopii kriteereihin hyvin ja näyttääkin omaan silmään mukavalta. Taitaa vain olla Suomessa hankalasti saatava rotu. Ulkomailta ei ole tarkoitus koiraa hankkia. :) rescue-koiria olen Virosta katsonut, mutta tuntuu jotenkin riskialttiilta ratkaisulta.
-ap
Itselläni on Coton de tuléar ja se jaksaa mennä ihan yhtä pitkiä lenkkejä kun minäkin ja on aina valmiina lähtemään lenkille satoi tai paistoi. Todella miellyttämisenhaluinen ja on helppo kouluttaa.
Shetlanninlammaskoira eli sheltti :) Mun sheltti on jo 13v mamma, todella terveenä pysynyt aina. Aikaisemmin harrastimme agilityä ja mätsäreitä. Todella hyväkäytöksinen ja tottelevainen paimenkoira ja todella kaunis myös ulkonäöltään :)
Juuri näitä, mittelspitziä ja shelttiä olen ajatellutkin :) sopivat kummatkin hyvin kriteereihini. Onko kellään kokemusta mittelspitzin pienemmästä versiosta pomeraniasta? Olemme harkinneet pommia, mitteliä ja kleinpitziä(?) , mutta ovatko nämä kovin haukkuherkkiä? Entä sheltti? Netistä löytyy hieman ristiriitaista tietoa.
-ap
Lagotto romagnolo, melkosen pehmeä rotu
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:24"]
Juuri näitä, mittelspitziä ja shelttiä olen ajatellutkin :) sopivat kummatkin hyvin kriteereihini. Onko kellään kokemusta mittelspitzin pienemmästä versiosta pomeraniasta? Olemme harkinneet pommia, mitteliä ja kleinpitziä(?) , mutta ovatko nämä kovin haukkuherkkiä? Entä sheltti? Netistä löytyy hieman ristiriitaista tietoa. -ap
[/quote]Pomerian juoksulenkeille? Johan se tukehtuu kesällä muutenkin turkkiinsa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:24"]
kääpiösnautseri
[/quote]
Kääpiösnautseri harvemmin on miellyttämisenhaluinen. Ne on itsepäisiä kavereita joten niiden kanssa täytyy olla todella jämäkkä.
Kääpiösnautseri ja lagotto romagnolo varmasti ihania rotuja kummatkin, olen kummankin rotujen piirteistä lukenut, mutta valitettavasti ei mielytä omaa silmääni tarpeeksi :/. -ap
Pomeraniaa parempi olis kleinspitz. On tervein koirarotu ja todella ihmisystävälliset reippaat koirat, jotka jaksaa juosta. Suosittelen. Saapi koulutuksella myös haukkumattomaksi suht helposti.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:24"]
Juuri näitä, mittelspitziä ja shelttiä olen ajatellutkin :) sopivat kummatkin hyvin kriteereihini. Onko kellään kokemusta mittelspitzin pienemmästä versiosta pomeraniasta? Olemme harkinneet pommia, mitteliä ja kleinpitziä(?) , mutta ovatko nämä kovin haukkuherkkiä? Entä sheltti? Netistä löytyy hieman ristiriitaista tietoa. -ap
[/quote]Pomerian juoksulenkeille? Johan se tukehtuu kesällä muutenkin turkkiinsa.
[/quote]
Hyvä pointti, taitaisi pommi saada sydänkohtauksen turkkinsa kanssa juoksulenkillä. Pystyykö pomeranian turkkia trimmmaamaan kesäisin lyhyeksi?
Haluaisin tosiaan rodun jonka kanssa on hyvä lenkkeillä.
-ap
Kleinit oli meillä tosi haukkuherkkiä, mutta vähentyi kun muutimme pois kerrostalosta. Nytkin ovat kovia reagoimaan ääniin, mutta koulutuksella ja hiljaisemmalla asunnolla on saatu ainakin minimoitua tuota huutoa.
Meillä on yks kleini ja opetettiin heti pienestä pitäen hiljaiseksi. On koko naapuruston suosikkikoira, kun tykkää niin kovasti kaikista :)
Kiitos paljon vastauksista:) haukkuherkkyys ei sinänsä haittaa, meillä on omakotitalo. Tällä hetkellä sheltti kuulostaa parhaimmalta vaihtoehdolta :)
-ap