Miksei mummoikäisillä ole nykyään kiharoita :-)
Kommentit (23)
Niin, missä söpöt kiharapäämummot?? Näen itsekin vain niitä piikkisuoratukkaisia, joilla miesmäiset vaatteetkin, ja kuin miesten kengätkin. Ihan kamalaa tämä uusi mummomuoti, että näytetäänkin vaareilta!
Ei mummojen eläkkeet riitä permanentteihin.
Se on muotia nuo lyhyet hiukset mummoilla. itselläsi voi olla mummona vaikka vihreä tukka jos Se on silloin muotia. Minkä ikäisistä mummoista tässä nyt puhutaan? Nuorin tietämäni mummo oli 32-vuotias tullessaan mummoksi.
Mun 70v äidillä on permis ja kiharat.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 15:18"]
Minkä ikäisistä mummoista tässä nyt puhutaan? Nuorin tietämäni mummo oli 32-vuotias tullessaan mummoksi.
[/quote]
Jos ei joku olisi vastannut näin, olisin ollut täysin tyrmistynyt, että tällainen tilaisuus alkaa puhua jostain kolmikymppisistä mummoista on jätetty käyttämättä!!
Ei ole kyse ISOÄIDEISTÄ, vaan vanhuksista. Siis ihan riippumatta, onko lapsenlapsia vai ei.
No saako mummo olla luomu? Ilman permistä tai hiusväriä? Itse tykkäisin jos näkisi harmaantuneet pitkät hiukset mummonutturalla.
Permis lyhessä tukassa on kaunis ja naisellinen ja minusta paljon parempi vaihtoehto kuin suora miestukka ja ne yleistyvät poninhäntäkampaukset 70+ ikäisillä.
Olen 69-v. ja viimeksi minulla oli permis 90-luvun alussa. Heräsin yhtenä päivänä siihen typeryyteen: ensin maksan itseni kipeäksi kiharoista ja sitten joka aamu vietän aimo tovin suoristaakseni ne! Kun en siis kiharoita halunnut, ainoastaan taipuisuutta.
Lyhyet hiukset minulla on, mutta ei kampaukseni silti miesmäinen ole! Eikä liian tumma, lähinnä tuhkanvaalea, kapeita vaaleampia raitoja seassa.
Mun mummilla on vaalea kihara tukka :"D
Missä ovat ihanat hopea- tai valkohapsiset mummot söpöine kiharoineen?
Nykymummot haluavat näyttää nuorekkailta, permis on vanhanaikaista. Valkoinen/harmaa tukka pitää värjätä, koska harmaantuminen ei saa näkyä.
Vanhat ihmiset monesti pitävät nuoruuden kampaustaan myös vanhemmalla iällä. Nykypäivän mummot olivat teinejä 70-luvulla ja nuoria aikuisia 80-luvulla, joten heillä on kasarikampausta muistuttava lyhyt tukka sen ajan tyylin mukaisesti.
Nykypäivän vanhukset puolestaan ovat suuria ikäluokkia ja syntyneet 40-luvulla ja olleet nuoria 60-luvun kapinallisina vuosina. Tuolloin naisellisuus heitettiin romukoppaan ja työssä menestyäkseen piti olla hieman miesmäinen. Niinpä he ovat se kaikkein miesmäisimmin pukeutuva sukupolvi naisia. Heitä vanhemmat ja nuoremmat sukupolvet pukeutuvat paljon kauniimmin ja naisellisemmin.
Kiittäkäämme feminismiä ja suomalaista luterilaista (salaa) naisvihamielistä kulttuuria siitä, että nainen ei saa(nut) pukeutua naisellisesti, vaan kaikkien pitäisi pukeutua tylsän jätkämäisesti. Katolisissa maissa nainen on madonnahahmo, jolle naisellisuus on ylpeyden aihe, eikä naisia mollata siitä, että he ovat naisellisia rohkeasti. Suomen ankarassa mielipideilmapiirissä naisellisuutta on pidetty sen sijaan heikkoutena ja haihatteluna.
KihEnnenvananhaiset mummot, siis vielä vaikkapa 90-luvulla, lakkasivat jossain vaiheessa elämäänsä päivittämästä itseään, eivät ostaneet uusia vaatteita, kun vanhat kaapissakin olivat vielä ehjiä. Silloin käyttöön jäivät omat vireiden vuosien vaatteet ja hiustyyli, joka saattoi olla se muotikampaus eli kiharat. Eikös kiharat olleet lähes pakolliset vielä 80-luvullakin, ei puhettakaan, että olisi menty töihin suorin hiuksin.
Mummot myös huomasivat, että ohueen tukkaan sai volyymiä kiharoilla ja siksi mummokiharat olivat monella tavalla hyvä ratkaisu. (ja on edelleen ...kaikenikäisillä)
Luulenpa, että mummojen kiharat ovat kadonneet siinä samassa rytäkässä, missä katosi tiukempi pukeutumiskoodi ja samanlaisuus. Poikkeamia sallittiin paljon vähemmän kuin nykyään. Ja jos suora tukka hyväksytään eli sitä pidetään ihan ok-kampauksena, niin miksipä ei sitten tyytyisi sellaiseen, jos se omaa silmää viehättää.
Kun oma äitini jäi työttömyyseläkkeelle 90-luvulla, hän oli tyytyväinen kun "ei tarvinut" enää käyttää hameita arkisin ulos mennessään. Työpaikalla hän koki, että toimistovirkailijan kuului pukeutua hameeseen. Että ei siitä niin kovin kauaa ole, kun puketuminenkin oli noin rajoittunutta.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 15:37"]
Vanhat ihmiset monesti pitävät nuoruuden kampaustaan myös vanhemmalla iällä. Nykypäivän mummot olivat teinejä 70-luvulla ja nuoria aikuisia 80-luvulla, joten heillä on kasarikampausta muistuttava lyhyt tukka sen ajan tyylin mukaisesti.
Nykypäivän vanhukset puolestaan ovat suuria ikäluokkia ja syntyneet 40-luvulla ja olleet nuoria 60-luvun kapinallisina vuosina. Tuolloin naisellisuus heitettiin romukoppaan ja työssä menestyäkseen piti olla hieman miesmäinen. Niinpä he ovat se kaikkein miesmäisimmin pukeutuva sukupolvi naisia. Heitä vanhemmat ja nuoremmat sukupolvet pukeutuvat paljon kauniimmin ja naisellisemmin.
Kiittäkäämme feminismiä ja suomalaista luterilaista (salaa) naisvihamielistä kulttuuria siitä, että nainen ei saa(nut) pukeutua naisellisesti, vaan kaikkien pitäisi pukeutua tylsän jätkämäisesti. Katolisissa maissa nainen on madonnahahmo, jolle naisellisuus on ylpeyden aihe, eikä naisia mollata siitä, että he ovat naisellisia rohkeasti. Suomen ankarassa mielipideilmapiirissä naisellisuutta on pidetty sen sijaan heikkoutena ja haihatteluna.
[/quote]
Haist ny kukkanen! Mun mummoikäinen äitini oli teini kylläkin 50 luvulla. Mummoikä alkaa vasta 70 ikävuodesta.
Minun anopillani 80v on "mummokiharat" kun haluaa olla tyylikäs.. ja yleensä hame ja paitapusero..
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 15:37"]Suomen ankarassa mielipideilmapiirissä naisellisuutta on pidetty sen sijaan heikkoutena ja haihatteluna.
[/quote]
Sait yläpeukun, vaikka mielestäni viimeinen kappaleesi oli vain stereotypioiden ylläpitämistä. Suomen mielipideilmapiiriin on ihan vaikuttanut oikea ilmastokin, siis sää. Toki ajat ja tavat ovat muuttuneet, mutta minkäs sille tekee, ettei meistä ihan heti lähde pois aikaiset aamut navettatöissä tai elukoiden perässä suolla rämpiminen? Ei tämmöiseen maahan ole sopinut hienosteleva sipsuttelu.
Joo, stereotypiaa tämäkin.
Mun äiti (josta on tulossa isoäiti) on 44v ja hänellä on voimakkaat luonnonkiharat. Hiukset harmaantuu jo nyt mutta hän värjää niitä ruskeaksi.
Voin siis kuvitella miten suloinen näky hän on parin kymmenen vuoden päästä :P harmaat lyhyet hiukset ja ihan kikkarat! <3
Ommuute hyvä huomio! :D