Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaas, millaista uunikalaa tekisin hauesta!

Vierailija
15.10.2014 |

Sain just fileitä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi yök, hauki on roskakala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vääntäisin pullia tai mureketta.

Vierailija
4/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:58"]

[/quote]

Mulla olis nyt tässä avainsanana helppous, siksi uunikala!

Ap

Vierailija
5/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tulee! Maidossa marinointi, mausteita maun mukaan, tomaattia, sipulia, tilliä, VOITA, suolaa. Siinä se. Muutama tunti marinontia. Haukifileet maksoivat 17e/kg viimeksi kun katselin. Me syödään ihan vaan jos itse saadaan ongen päähän.

Vierailija
6/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:58"]

[/quote]

Mulla olis nyt tässä avainsanana helppous, siksi uunikala!

Ap

[/quote]

No hauesta ei kyllä oikein saa hyvää uunikalaa... Pullia kannatan minäkin. 

Vierailija
7/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullia tai mureketta hauesta voi tehdä. Ehkä kalakeiton.

Vierailija
8/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tykkään hauesta,

Teen yleensä niin että laitan kokonaisen peratun kalan sisään suolaa ja ehkä sitruunapippuria, laitan vuokaan ja  päälle korppujauhoja ja voinokareita.

Uuniin n. 15 min. ja lisään kermaa päälle, vielä uuniin kunnes on kypsää ja kauniin ruskea.

Fileet kyllä paistaisin voissa pannulla.

Vierailija
9/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, hauki ei oo edes kala.

Vierailija
10/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletapa sellainen kuin Hampurin hauki, mä tein ja hyvää tuli. Ja eilen tein samalla ohjeella seistä.

Vierailija
11/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee paksu sekoitus emmentalraasteesta, raaoista keltuaisista ja kermasta. Mausta se suolalla, pippurilla ja tillillä. Levitä tätä paksusti haukifileen päälle. Paista uunissa 200 asteessa ensin 20 minuuttia ja sitten vielä 230 asteessa ylälämmöllä, kunnes juusto kuorruttuu kauniisti.

Vierailija
12/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota hampurin haukea taidankin tehdä noista fileistä, jotka eivät ole kuulemma kalaa! Mä oon syönyt niin paljon pannulla paistettua kalaa, etten jaksa enää, eikä keittoakaan tee mieli, siksi ajattelin jotain uunikalaa väsätä.

Kiitos kaikille ehdotuksista!

AP

Vierailija
13/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi siitä kiinalaistakin yrittää. Kypsennä fileet uunissa leivinpaperin päällä ihan sellaisinaan. Samaan aikaan teet kalalle kastikkeen. Paista wokissa sipulia, valkosipulia, inkivääriä ja ehkä chiliäkin. Mausta soijakastikkeella ja sokerilla. Ota kala uunista ja kaada heti tulikuuma kastike sen päälle.

Vierailija
14/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettaako joku esittää jotain haukea haukkumalla? Kannattaisi käydä opettelemassa ruokakulttuuria keski-Euroopassa.

Hauki fileenä ei haise ja se on ravintoarvoiltaan hyvää vähärasvaista ruokaa.

Itse paistan fileet mieluummin pannulla ja maustan ne mustapippurilla, suolalla ja sitruunalla (tai sitruunapippurilla). Isonkin hauen fileet paistuvat ja maustuvat herkullisiksi kun ne leikkaa pienemmiksi ja paistaa runsaassa voisssa. Yleensä isoja haukia haukkuvat ne jotka saavat vain pieniä.

Itse leikkaan fileistä ruodottomia paloja Kososen opeilla (löytyy Youtubesta sanoilla Risto Kosonen)

Jos ei ole tarkka kaloreista niin uunissa paistettavien fileiden päälle voi laittaa vaikka kermavaahdosta tai kermasta, currystä, sinapista, suolasta ym. mausteista tehdyn kuorrutteen. Kerma pehmentää curryn ja sinapin makua; sinappiakin saa olla reilusti. Reunoille voi laittaa kokonaisia herkkusieniä maustemössöön paahtumaan.

Kastikkeeksi esim. kananmunakastike, vähemmän maustetuille fileille vaikka curryllä maustettuna.

Vierailija
15/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 15:05"]

Hyi, hauki ei oo edes kala.

[/quote]

Oletatko ap:n tai  jonkun muun kaivanneen tätä mielipidettäsi? Ja sinun kyllä kannattaisi hiukan kerrata sekä biologiaa että gastronomiaa. Molemmissa nimittäin Esox lucius todellakin on kala.

Vierailija
16/16 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauesta tulee tosi maukasta uunikalaa. Oon monta kertaa tehnyt tällä ohjeella, helppoa ja nopeeta:

http://liemessa.blogspot.fi/2007/03/hauki-on-kala-hauki-on-kala.html

Oon kyllä kuullut, että jossain junttialueilla ei suostuta syömään haukea... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi