Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemukseni TE-toimistosta ja työttömyydestä

Vierailija
15.10.2014 |

Olin viime vuonna pari kuukautta työttömänä, ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi ensimmäistä kertaa. Luulin silloin, että tukien saaminen on helppoa ja TE-toimistossa halutaan auttaa työttömiä. Totuus paljastui aika pian, kun menin käymään toimistossa: vanha täti kysyi, että no mikäs on asiasi?? Vastasin, että töitä pitäisi saada. Jotain papereita piti täyttää, ja työsopimuksia yms. toimittaa sinne. Meni n. kuukausi, että sain päätöksen työttömyysturvasta: Ette ole oikeutettu työttömyysturvaan, koska ette ole hakenut opiskelemaan vähintään 2 oppilaitokseen viime yhteyshaussa.

Kun jäin työttömäksi, niin yhteishaku oli päättynyt kauan aikaa sitten siltä syksyltä. Minut irtisanottiin (2 päivän varoitusajalla), koska työ oli kausiluontoista, eikä töitä ollut enää tarjolla siinä firmassa. Yritin selittää TE-toimiston virkailijalle, että olin suunnitellut hakevani ensi keväänä ulkomaille opiskelemaan ja, että olisin mielelläni ollut töissä koko syksyn. En tiennyt kyseisestä pakko-opiskelu käytännöstä ennen kuin jäin työttömäksi ja muutenkin tarkoitukseni ei ollut opiskella Suomessa. TE-virkailija vain naureskeli, että he noudattavat lakia.

No, elin sitten ilman toimeentuloa sen 2kk, koska sain 3kk karenssin, eikä sossustakaan ei tippunut rahaa. Olin TE-toimiston päätöksestä niin vihainen, että tein kirjallisen valituksen, jossa haukuin koko TE-toimiston ja sen virkailijat natseiksi yms. muuta mukavaa. Laitoin myös perustelut sille, miksi en ollut hakenut opiskelemaan yhteishaussa ja kerroin miksi olin joutunut työttömäksi.

Yllättäen 2kk valituksen lähettämisestä TE-toimiston virkailija soitti minulle: 'Mulla on sun valitus tässä ja soitan vaan ilmoittaakseni, että päätös on muutettu, olet sittenkin oikeutettu työttömyysturvaan'. Olin tietysti iloinen ja  yllättynyt, olin vain halunnut hakkua heidät pystyyn valituksellani, enkä ollut ajatellut että he muuttaisivat mieltään.

Sain pitkän odottelun jälkeen tililleni työttömyysturva rahat 4 päivän ajalta. Kirjeessä ilmoitettiin epäselvästi, että minun pitää täyttää netissä lomake, jotta saan loput rahat. Ei kerrottu mikä lomake. Muutenkin he olivat lyhentäneet työttömyysturvaa 2kk sijaan 1kk ajalle. En jaksanut alkaa enää vääntämään heidän kanssaan, joten täytin netissä lomakkeen, jotta saisin loput rahat.

Aikaa kului, eikä rahoja kuulunut. Soitin TE-toimistoon kysyäkseni, mitä ihmettä minun pitää vielä tehdä, että saan rahat? Virkailija katsoi tietojani, eikä itsekään ymmärtänyt päätöstä tai tiennyt mikä lomake minun pitää täyttää. Odottelin sitten puhelimessa, kun hän meni selvittämään asiaa, ja lopulta hän kertoi, että minun pitää täyttää eräs tietty lomake netissä. Täytin lomakkeen, ja sain kuukauden päästä rahat, jotka minun olisi pitänyt saada 10kk sitten! Huh.

Halusin jakaa tämän vain kertoakseni, että aina kannattaa valittaa! Onko muilla ollut samantapaisia kokemuksia?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on te-toimiston tehtävä?? Miksi niitä on?? En ymmärrä.

Työllistää henkilöitä, koskee lähinnä te-keskuksen työntekijöitä ja valvoa työttämiä, siis siinä mielessä että järjestää heille tehtäviä joiden avulla jokunen saa karenssia ja täten yhteiskunta säästää rahaa kun tarvitsee maksaa vähemmän työttömyyskorvauksia.

Vierailija
22/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää perustulon puolesta. Elkää ainakaan äänestäkö SDP:tä ensi vaaleissa. Seuraava vaalikausi saattaa ratkaista saadaanko perustulo vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs helvetin vittua nyt taas? Jos on karenssilla (tai muuten jos ei saa massia mistään) niin just sossusta pitäis saada rahaa, 20% normaalia vähemmän koska karenssi, mutta silti edes jotain.

Oma kokemus: puhelinpalvelun virkailijat töykeitä ja hyödyttömiä, kasvotusten tavattavat virkailijat mukavia, työnhakukurssi jopa hyödyllinen, ammatinvalintapsykologi täysin hyödytön, työllistymiseni: erittäin epätodennäköistä. :/

Kyllähän sieltä saa, jos toimittaa heille kaikki mahdolliset paperit, kuten monta sivua verotietoja, pankkitiedot, vuokratiedot vuokrasopimuksesta vuokran maksukuitteihin yms yms. Sitten sitä rahattomana odotellaan sitä käsittelyä ja ne sossussa pitkittävät sitä mahdollisimman pitkään ja koittavat etsiä kaikki mahdolliset porsaanreijät ettei tarviis maksaa mitään kenellekkään.

Vierailija
24/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on te-toimiston tehtävä?? Miksi niitä on?? En ymmärrä.

Kirjoittaa lausunto Kelalle tai kassalle, onko oikeus työttömyysturvaan vai ei. Tarvittaessa pyytää lisätietoja = hidastaa käsittelyä tai antaa karenssin, jos on vähänkään epäilyä, että sitä oikeutta ei ole.

Vierailija
25/31 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimisto pelkkää paskaa

Vierailija
26/31 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ettei työkkäristä ole mitään apua työllistymiseen.

Viimeksi kun kysyin eräästä päätöksestä että kauanko arviolta heillä menee siihen niin vastaus oli ettei tiedetä. Halusin tietää edes arvion että päiviä, viikkoja, vai kuukausia. Meni sitten muutaman viikon. Oli tosi nöyryyttävää vaan odottaa kun ei minkäänlaista aikaarviota annettu.

Palvelu on todella tylyä ja ylimielistä. En saa koskaan apua kun olen yhteydessä sinne päin. Jätän usein yhteydenottopyyntöjä joihin ei vastata.

Joskus kävin työkkärissä koneella tekemässä hakemuksia enkä saanut mitään apua tai edes vinkkejä miten parantaa hakemuksia. Aina vaan kommentoitiin että ”ihan hyvä”. Jos kysyin miten parantaisit niin annettiin se hakemusohje lappunen jonka osaan itsekin googlettaa.

Vierailija
27/31 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo paskoja kokemuksia TE-toimistosta täälläkin.. Olin myös joitakin vuosia sitten pari kk työttömänä ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Täytin netissä sen cv-kohdan ja laitoin sinne totuudenmukaisesti kaikki työpaikat, joissa olin ollut. No sit pitikin jokaisesta listatusta työpaikasta toimittaa virkailijalle työtodistus.. Mulla ei sitä yhdestä kauan aikaa sitten tehdystä lyhyestä työpätkästä ollut (joo, omaa tyhmyyttä en ollut nuorena tajunnut sitä pyytää). Tuo Firma ei edes ole enää olemassa, mulla ei mitään tietoa, mistä tavoittaisin tuolloisen pomoni. TE-keskuksen virkailija väitti mua valehtelijaksi ja kun pyysin, että poistetaan koko ko työ cv:stä, niin se ei kuulemma käy, koska tietoja ei saa muuttaa jälkikäteen..! Mulle annettiin kaksi vaihtoehtoa, joko toimitan todistuksen tuosta muutaman kk:n kesätyöstä tai jään ilman mitään tukia. Huhhuh, onneksi löysin töitä pian tämän jälkeen. Muutin ulkomaille ja olen edelleen täällä töissä, että haistakaa p.... TE-keskus.

Olen hämmästynyt, miten usein tällä palstalla törmää ihmisiin, joille tulee yllätyksenä. että jokaisesta CV:ssä mainitusta työpaikasta pitäisi olla työtodistus. Sehän opetetaan jo peruskoulussa.

Olin pitkään, vuosia iltatyössä. Työnantaja oli pienyrittäjä. Lopulta työt loppuivat, koska yrittäjä sairastui vakavasti ja kuoli. Ei tullut siinä loppumetreillä mieleen, että tehdäänpä mulle hyvä työtodistus.

Olin kuitenkin pyytänyt yhdessä vaiheessa väliaikaisen työtodistuksen. Se ja palkkatodistus (olin itseni palkanlaskija) saavat riittää.

Vierailija
28/31 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöstä sitten tällä kertaa.

Yhteishakuvelvollisuus nuorilta on poistettu jo vuosikausia sitten.

Te-toimisto ei tarvitse todistuksia, ei lomautustodistustakaan, vaan niitä pyytää maksaja eli Kela tai työttömyyskassa.

Vierailija
29/31 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus äskeiselle kirjoittajalle: ei pidä paikkaansa, nuoria koskeva yhteishakuvelvollisuus on edelleen olemassa ja hakemista selvitellään aktiivisesti.

TE-toimiston työntekijän näkökulmasta selvityspyyntöjä joudutaan tekemään valtavasti myös turhaan (ja asiakkaat itse osaltaan valitettavasti näin aiheuttavat pitkät käsittelyjonot). On nimittäin todella yleistä että asiakas ilmoittautuu, eikä ilmoita edes viimeisintä työhistoriaansa tai mitään muita opinto/työtietoja. Työsuhteen päättymissyy on myös olennainen. Ilman näitä tietoja lausuntoa ei voida tehdä, koska on paljon mahdollista ettei asiakkaalla olisikaan oikeutta etuuteen, ja se jouduttaisiin perimään takaisin. Kyse on siis myös asiakkaan omasta oikeusturvasta..

Vierailija
30/31 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VantaaVanda kirjoitti:

Korjaus äskeiselle kirjoittajalle: ei pidä paikkaansa, nuoria koskeva yhteishakuvelvollisuus on edelleen olemassa ja hakemista selvitellään aktiivisesti.

TE-toimiston työntekijän näkökulmasta selvityspyyntöjä joudutaan tekemään valtavasti myös turhaan (ja asiakkaat itse osaltaan valitettavasti näin aiheuttavat pitkät käsittelyjonot). On nimittäin todella yleistä että asiakas ilmoittautuu, eikä ilmoita edes viimeisintä työhistoriaansa tai mitään muita opinto/työtietoja. Työsuhteen päättymissyy on myös olennainen. Ilman näitä tietoja lausuntoa ei voida tehdä, koska on paljon mahdollista ettei asiakkaalla olisikaan oikeutta etuuteen, ja se jouduttaisiin perimään takaisin. Kyse on siis myös asiakkaan omasta oikeusturvasta..

Te-toimiston ihmistä olet nähnykään. Kyseessä koulutukseen haku velvollisuus, yhteishaussa ei monenkaan yli 16v kannata hakeakaan.

Vierailija
31/31 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrän, että resurssit ovat pienet ja kaikkia ei voida opettaa tekemään töitä tai suojatyöpaikkoja ei riitä kaikille". 

MIhin ihmeeseen Te-toimisto kerää työtodistuksia ja tulotodistuksia, jos ihminen on ilmoittanut olevansa työtön tai lomautettu?  Laki-pykälä, jos et ole ollut 28 kalenteriviikkoa työssä on selvästi kansalaisia eriarvoistava ja oikeuksia polkeva. - Miksei tähän puututa kuin syrjintään tai rasismiin ?