Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemukseni TE-toimistosta ja työttömyydestä

Vierailija
15.10.2014 |

Olin viime vuonna pari kuukautta työttömänä, ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi ensimmäistä kertaa. Luulin silloin, että tukien saaminen on helppoa ja TE-toimistossa halutaan auttaa työttömiä. Totuus paljastui aika pian, kun menin käymään toimistossa: vanha täti kysyi, että no mikäs on asiasi?? Vastasin, että töitä pitäisi saada. Jotain papereita piti täyttää, ja työsopimuksia yms. toimittaa sinne. Meni n. kuukausi, että sain päätöksen työttömyysturvasta: Ette ole oikeutettu työttömyysturvaan, koska ette ole hakenut opiskelemaan vähintään 2 oppilaitokseen viime yhteyshaussa.

Kun jäin työttömäksi, niin yhteishaku oli päättynyt kauan aikaa sitten siltä syksyltä. Minut irtisanottiin (2 päivän varoitusajalla), koska työ oli kausiluontoista, eikä töitä ollut enää tarjolla siinä firmassa. Yritin selittää TE-toimiston virkailijalle, että olin suunnitellut hakevani ensi keväänä ulkomaille opiskelemaan ja, että olisin mielelläni ollut töissä koko syksyn. En tiennyt kyseisestä pakko-opiskelu käytännöstä ennen kuin jäin työttömäksi ja muutenkin tarkoitukseni ei ollut opiskella Suomessa. TE-virkailija vain naureskeli, että he noudattavat lakia.

No, elin sitten ilman toimeentuloa sen 2kk, koska sain 3kk karenssin, eikä sossustakaan ei tippunut rahaa. Olin TE-toimiston päätöksestä niin vihainen, että tein kirjallisen valituksen, jossa haukuin koko TE-toimiston ja sen virkailijat natseiksi yms. muuta mukavaa. Laitoin myös perustelut sille, miksi en ollut hakenut opiskelemaan yhteishaussa ja kerroin miksi olin joutunut työttömäksi.

Yllättäen 2kk valituksen lähettämisestä TE-toimiston virkailija soitti minulle: 'Mulla on sun valitus tässä ja soitan vaan ilmoittaakseni, että päätös on muutettu, olet sittenkin oikeutettu työttömyysturvaan'. Olin tietysti iloinen ja  yllättynyt, olin vain halunnut hakkua heidät pystyyn valituksellani, enkä ollut ajatellut että he muuttaisivat mieltään.

Sain pitkän odottelun jälkeen tililleni työttömyysturva rahat 4 päivän ajalta. Kirjeessä ilmoitettiin epäselvästi, että minun pitää täyttää netissä lomake, jotta saan loput rahat. Ei kerrottu mikä lomake. Muutenkin he olivat lyhentäneet työttömyysturvaa 2kk sijaan 1kk ajalle. En jaksanut alkaa enää vääntämään heidän kanssaan, joten täytin netissä lomakkeen, jotta saisin loput rahat.

Aikaa kului, eikä rahoja kuulunut. Soitin TE-toimistoon kysyäkseni, mitä ihmettä minun pitää vielä tehdä, että saan rahat? Virkailija katsoi tietojani, eikä itsekään ymmärtänyt päätöstä tai tiennyt mikä lomake minun pitää täyttää. Odottelin sitten puhelimessa, kun hän meni selvittämään asiaa, ja lopulta hän kertoi, että minun pitää täyttää eräs tietty lomake netissä. Täytin lomakkeen, ja sain kuukauden päästä rahat, jotka minun olisi pitänyt saada 10kk sitten! Huh.

Halusin jakaa tämän vain kertoakseni, että aina kannattaa valittaa! Onko muilla ollut samantapaisia kokemuksia?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen juttu. Vaikka jäin kesällä työttömäksi niin ei minua pakotettu yhteishakuun. Olen 28v. Minkä ikäinen olet? Mietin onko esin alle 25-vuotiaille eri käytäntö..

Millä tuloilla/rahoilla elit tuon 2kk?

Vierailija
2/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista se on valitettavasti. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 25 ja nuorisotakuu varmaankin. Nuorisotakuu = Taatusti et saa ansiosidonnaista koska aina löytyy hyvä syy karenssille.

Vierailija
4/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo paskoja kokemuksia TE-toimistosta täälläkin.. Olin myös joitakin vuosia sitten pari kk työttömänä ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Täytin netissä sen cv-kohdan ja laitoin sinne totuudenmukaisesti kaikki työpaikat, joissa olin ollut. No sit pitikin jokaisesta listatusta työpaikasta toimittaa virkailijalle työtodistus.. Mulla ei sitä yhdestä kauan aikaa sitten tehdystä lyhyestä työpätkästä ollut (joo, omaa tyhmyyttä en ollut nuorena tajunnut sitä pyytää). Tuo Firma ei edes ole enää olemassa, mulla ei mitään tietoa, mistä tavoittaisin tuolloisen pomoni. TE-keskuksen virkailija väitti mua valehtelijaksi ja kun pyysin, että poistetaan koko ko työ cv:stä, niin se ei kuulemma käy, koska tietoja ei saa muuttaa jälkikäteen..! Mulle annettiin kaksi vaihtoehtoa, joko toimitan todistuksen tuosta muutaman kk:n kesätyöstä tai jään ilman mitään tukia. Huhhuh, onneksi löysin töitä pian tämän jälkeen. Muutin ulkomaille ja olen edelleen täällä töissä, että haistakaa p.... TE-keskus.

Vierailija
5/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota, maksajahan on Kela (tai kassa) eikä te-toimisto, oliko tuo mysteerilomake mahdollisesti Kelan työttömyysajan ilmoitus?

Vierailija
6/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita nyt ap:ta, mutta päätellen esim. av-aloituksista aika usein näissä "prkl:n työkkäri/Kela/jne" -tapauksissa on myös kyse siitä, ettei olla luettu jotain päätöstä kunnolla tai tai ei olla yhtään otettu itse selvää. En siis silti yhtään epäile etteikö byrokratiakin sotkisi asioita.

Vierailija
7/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:42"]

Omituinen juttu. Vaikka jäin kesällä työttömäksi niin ei minua pakotettu yhteishakuun. Olen 28v. Minkä ikäinen olet? Mietin onko esin alle 25-vuotiaille eri käytäntö..

Millä tuloilla/rahoilla elit tuon 2kk?

[/quote]

No milläs luulet, että nuori nainen itsensä elättää? Lompakon päällä tässä istutaan. 

Kyllä ne virkailijat sen tietää, sutenöörinä toimii heistä moni sivutoimisesti. Nämä on näitä vaiettuja salaisuuksia.

Vierailija
8/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mulla oli vuosia sitten sellaine tilanne, että sain fudut koeajalla ja sitten työkkärissä 3 kk karenssi ja haukuin pystyyn myös kaikki ja valitin, ja karenssi peruutettiin ja sankin rahat...

Vierailija
9/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 15:23"]

On, mulla oli vuosia sitten sellaine tilanne, että sain fudut koeajalla ja sitten työkkärissä 3 kk karenssi ja haukuin pystyyn myös kaikki ja valitin, ja karenssi peruutettiin ja sankin rahat...

[/quote]

Minä taasen paskansin lattialle ja huusin kaikille, että haistakaa, sain rahat tuplana anteeksipyynnön kera.

Vierailija
10/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samankaltainen juttu. Alointin aikuiskoulutuksen ja sain työkkäristä lapun, että "olet oikeutettu työttömyysetuuteen", ei mitään mainintaa että pitäisi vielä käydä työkkörissä. Oletin sinne menneen tiedon ja lähetin hakemuksen kelaan.  Päätös kesti ja kesti ja lopulta päätös hylättiin. Soitin kelaan, että onko siellä kaikki ok, miksi hylättiin ja voiko johtua siitä että pistin väärän alkupäivän. Virkailija sanoi että voi johtua ja kehoitti laittamaan uuden hakemuksen ja laiittavansa kiireelliseksi. Taas päätös kestää ja kestää ja taas hylätty. Soitin syytä ja sanoivat etten ole ilmoittanut työkkäriin. Siis helvetti! Ensinnäkin...miksi työkkäri lähettää virallisen lapun "olet oikeutetti", eikä mitään kehotusta mennä työkkäriin ja vielä kelan asiakasneuvoja huomannut koko asiaa. Koko hommassa meni ainakin 3 kuukautta ja etuutta sain vasta niiltä päiviltä kun olin siellä työkkärissä käynyt. Tosi hyvää henkilöstöä ja selviä lappuja tulee joo.

Vierailija
11/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan se on ihan käsittämätöntä että työkkäri ei muka tiedä omia tekemisiään. Työkkäri valitsi eli määräsi minut aikuiskoulutukseen. "Ottakaa yhteys työvoimatoimistoon saadaksenne täydet etuudet." Toisin sanoen minun piti mennä työkkäriin kertomaan että te olette valinneet minut kursille jotta he tietävät tehdä asiasta oikeanlaisen lausunnon Kelalle. Kai ne nyt muutenkin sen tiesivät että lähden kurssille kun itse olivat valinnan tehneet.

Vierailija
12/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässäni en ole näin ammattitaidottomiin henkilöihin törmännytkään! Kävin sähköpostikeskustelua henkilön kanssa, joka oli koulutuspalvelut puolella. Piti vastata kysymykseen jonka olin jo kertaalleen vastannut. Vastaus piti tulla ennen päivämäärää X. Lähetin vastaukseni ajoissa. 

Yhtäkkiä työnhakuni on päätetty, enkä saanut työttömyystukea enään. Kävin toimistolla ja vastaus oli, että en ollut vastannut heidän kysymykseen PUHELIMITSE. A) Kyse ei olle puhelimitse tehdysta vastauksesta ja B) Vastaus lähetettiin ajoissa. Tätä ei sitteen millään toimistolla ymmärretty, vaan minua syytettiin siitä, että en ollut vastannut viestiin ajoissa. Näytin kännykällä gmailini ja lähetetyn viestin, eikä asia vieläkään auennut tälle puupäälle.

Pyysin soittopyyntöä ja koulutuspuolelta soitettiin. Asiani oli pompotettu henkilöltä toiselle asia joku oli päättänyt olla hoitamatta hommiaan. Virhe myönnettiin ja sain vihdoinkin jatkettua työnhakuani (tukien saantia).

Opiskelen parantaakseni työmahdollisuuksiani ja olen tästä tehnyt selvityksen mikä on sisältänyt oppilaitokseni selvityksen asiasta. Nyt minulta uhataan katkaista työnhaku mikäli en ilmoita heille opiskeluaikaani. Tämä kuulema puuttui oppilaitokseni täyttämästä lomakkeesta. Kaksi te-toimiston henkilöa on minulle todennut, että tämä tieto puuttuu. Sain jälkikäteen tietää, että vaadittuun selvityspyyntöön oli pari päivää jäljellä. Asiasta ei ole ilmoitettu. Puhelimessa tuli ilmi, että asia oli varmaan heiltä "unohtunut" mainita. 

Katsoin taas läpi oppilaitoksen lähettämän lomakkeen ja opintojen alkamisaika OLI PÄIVÄNSELVÄSTI kirjoitettu lomakkeeseen.

En ole elämässäni näin suurten idioottien kanssa ollut tekemisissä ikinä!!!

Voimia teille, jotka joudutte TE-toimiston idioottien kanssa tekemisiin!

Vierailija
13/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo paskoja kokemuksia TE-toimistosta täälläkin.. Olin myös joitakin vuosia sitten pari kk työttömänä ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Täytin netissä sen cv-kohdan ja laitoin sinne totuudenmukaisesti kaikki työpaikat, joissa olin ollut. No sit pitikin jokaisesta listatusta työpaikasta toimittaa virkailijalle työtodistus.. Mulla ei sitä yhdestä kauan aikaa sitten tehdystä lyhyestä työpätkästä ollut (joo, omaa tyhmyyttä en ollut nuorena tajunnut sitä pyytää). Tuo Firma ei edes ole enää olemassa, mulla ei mitään tietoa, mistä tavoittaisin tuolloisen pomoni. TE-keskuksen virkailija väitti mua valehtelijaksi ja kun pyysin, että poistetaan koko ko työ cv:stä, niin se ei kuulemma käy, koska tietoja ei saa muuttaa jälkikäteen..! Mulle annettiin kaksi vaihtoehtoa, joko toimitan todistuksen tuosta muutaman kk:n kesätyöstä tai jään ilman mitään tukia. Huhhuh, onneksi löysin töitä pian tämän jälkeen. Muutin ulkomaille ja olen edelleen täällä töissä, että haistakaa p.... TE-keskus.

Olen hämmästynyt, miten usein tällä palstalla törmää ihmisiin, joille tulee yllätyksenä. että jokaisesta CV:ssä mainitusta työpaikasta pitäisi olla työtodistus. Sehän opetetaan jo peruskoulussa.

Vierailija
14/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kokemukseni on onneksi se, kun menin TE-toimistoon elämäni ensimmäistä kertaa työttömänä. Toimistossa ei ollut muita asiakkaita. Vastaanotossa istui nainen tekemässä ties mitä, en ehtinyt kunnolla suutani avata, kun tämä nainen kivahti tiukasti, ettei toimistoon tulla noin vain, pitää tilata aika!!!!!!!!!!!!!

Onneksi samaan aikaan vastaanottoon tuli toinen virkailija, joka kertoi, ettei hänellä ole asiakkaita, ja saattoi meikäläisen työhuoneeseensa.

Hämärän peittoon jäi mitä ne kaikki ihmiset siellä työkkärissä oikein tekevät. Soittoaikakin on surkuhupaisa keksintö, kun puhelimeen ei kukaan vastaa. Muuten olen ihan tyytyväinen ollut palveluun.

Vierailija
15/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse noin tyhmä, ettet edes tiedä, mikä "lomake" pitää täyttää, niin omapahan on tappiosi.

Vinkki: Aikuiset saavat joko ansiosidonnaista, jos kuuluvat työttömyyskassaan, tai peruspäivärahaa, jos eivät kuulu. (Selvennykseksi vielä, että ansiosidonnainen on korkeampi). TE-toimisto antaa vain lausunnon, onko oikeutettu päivärahaa. Itse päiväraha haetaan työttömyyskassasta, jos on sen jäsen, tai KELAlta, jos ei kuulu kassaan ja saa vain peruspäivärahaa.

Et kai kuvittele, että sossukaan sinulle mitään maksaa ilman, että toimitat sinne lomakkeen?

Vierailija
16/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs helvetin vittua nyt taas? Jos on karenssilla (tai muuten jos ei saa massia mistään) niin just sossusta pitäis saada rahaa, 20% normaalia vähemmän koska karenssi, mutta silti edes jotain.

Oma kokemus: puhelinpalvelun virkailijat töykeitä ja hyödyttömiä, kasvotusten tavattavat virkailijat mukavia, työnhakukurssi jopa hyödyllinen, ammatinvalintapsykologi täysin hyödytön, työllistymiseni: erittäin epätodennäköistä. :/

Vierailija
17/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs helvetin vittua nyt taas? Jos on karenssilla (tai muuten jos ei saa massia mistään) niin just sossusta pitäis saada rahaa, 20% normaalia vähemmän koska karenssi, mutta silti edes jotain.

Oma kokemus: puhelinpalvelun virkailijat töykeitä ja hyödyttömiä, kasvotusten tavattavat virkailijat mukavia, työnhakukurssi jopa hyödyllinen, ammatinvalintapsykologi täysin hyödytön, työllistymiseni: erittäin epätodennäköistä. :/

Ensimmäistä kysymyslausetta lukuunottamatta, just kun mun näppikseltä ois lähetetty. Erityisesti lihavoitu osuus.

Vierailija
18/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on te-toimiston tehtävä?? Miksi niitä on?? En ymmärrä.

Vierailija
19/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tässä lienee kyseessä sellainen nuori ihminen, joka kuvittelee, että kaikki asiat järjestyy hänelle kuin manulle illlallinen ilman että hän ymmärtää mistä on kyse tai liikauttaa omaa eväänsä.

Valitettavasti demokraattisessa valtiossa oletetaan, että täysi-ikäinen kansalainen osaa käyttää järkeään ja on vastuussa omista asioistaan.

Pääasia, joka nuorten tulee tietää on se, että heillä on oikeuksia, mutta myös velvollisuuksia. Kukaan ei sun oikeuksistasi huolehdi ellet sinä itse. Maailma on kova ja kylmä.

Lain mukaan virkailijan pitää selvittää asiat sinulle, mutta sinun pitää kysyä itse ellet tiedä. Yleensä myös virkailijan päätöksestä on oikeus valittaa. Jokaisessa päätösasiakirjassa on siten valmiiksi tiedot kenelle, miten ja mihin mennessä voit päätöksestä valittaa. Sulta jäi tämäkin lukematta.

Viranomaisten haukkuminen alatyylisin termein siksi, ettei itse ole huolehtinut asioistaan, eikä ole antanut tarpeellisia tietoja, on typerää. Jossain muussa maassa tuollaisesta olisi voinut tulla tuomio. Suomessa vaan sekin ymmärrettiin kiltisti virallisena valituksena. Tämäkin meni sinulta ohi.

Jos itse on älyllisesti laiska, ei voi syyttää muita siitä.

TE-toimistolla on varmasti eräitä ongelmia toiminnassaan, mutta sun tapauksessa syyllinen oli kyllä asiakas itse.

Vierailija
20/31 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hämmästynyt, miten usein tällä palstalla törmää ihmisiin, joille tulee yllätyksenä. että jokaisesta CV:ssä mainitusta työpaikasta pitäisi olla työtodistus. Sehän opetetaan jo peruskoulussa.

Työnantajani kuoli ja toisessa tapauksessa joutui sairaalaan. Jälkimmäisessä tapauksessa pyysivät hakemaan sairaalasta työnantajalta todistuksen että olen lomautettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan