Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana 17 vuotiaana!

15.10.2014 |

Eli plussasin maanantaina ja tässä laskeskelin että olen jo viikolla seitsemän. En osannut ajatella raskauden mahdollisuutta vaikka kuukautiset olivat myöhässä, koska ne ovat usein jättäneet kokonaan tulematta e-pillereiden syönnin johdosta.

Joka tapauksessa, kun alkoi pahoinvointi joka iski aina aamuyöstä ja jatkui keskipäivään saakka eikä sängystä voinut nousta ilman pientä purtavaa ja juotavaa, alkoi paleltamaan ja nännit muuttuivat niin kosketusaraksi että peitonkin kosketus teki kipeää, aloin epäillä raskautta. Joten ostin testin ja sieltä se plussa iski. E-pillerit olivat siis pettäneet ja veikkaan sen olleen oksennustaudin syytä.Tiedän olevani kypsä ikäisekseni ja kykenevä huolehtimaan lapsesta ja ymmärrän vastuun mitä se tuo. Olen asunut omassa asunnossa kuusitoistavuotiaasta lähtien ja olen äidin puoleisen perheeni kanssa todella läheisiä joten tukiverkosto löytyy.

Seurustelen myös onnellisesti lapsen isän kanssa, joka tosin miettii paljon raha asioita, kuten minäkin. Lapsen isä täyttää 20 vuotta tammikuussa ja minä täytän huhtikuussa 18, joten olisin täysi-ikäinen kun lapsi syntyisi. Myös se, että emme ole seurustelleet pitkään, tuo omat haasteensa vaikka olemmekin varmoja että olemme oikeita toisillemme. Olen oppinut kahden aikaisemman pitkäikäisen suhteen kautta mitä rakkaus on ja voin sanoa että nykyisessä suhteessa välitämme oikeasti toisistamme eikä se ole mitään teinien pelleilyä. Ainut asia mikä mietityttää on raha ja sukulaisten suhtautuminen. Itse olen keskeyttänyt opiskeluni huonon valinnan takia ja tarkoitukseni oli hakea kevään yhteishaussa uuteen koulutukseen. Tiedän että kelasta ja sossusta saatavilla tuilla on täysin mahdollista elää, olenhan elänyt itsekin vuoden niillä kun olen opiskellut eikä lapsen kasvattaminen ole mahdotonta niillä rahoilla, olenhan itsekin kasvanut sellaisessa perheessä.

Seuraava ongelma on sukulaiseni. Äitini odottaa itsekin lasta parhaillaan enkä tiedä miten kertoisin hänelle asiasta. Emme ole ikinä pitäneet mahdollisena sitä että olisin raskaana näin nuorena enkä tiedä miten aloittaa keskustelu. Sama sukulaisteni kanssa. Mikä on hyvä tapa kertoa raskaudesta? Tämä asia on vienyt yöuneni jo monena yönä peräkkäin ja viimein päätin kirjoittaa tänne, vaikka samalla pelkäänkin että joku sukulaiseni lukee tätä palstaa. Myös puolisiskooni odottaa lasta eikä yhteinen isämme suhtautunut siihen hyvin vaikka siskoni on minua monia vuosia vanhempi.

Ja aivan kuin asia ei olisi tarpeeksi vaikea ilmankin, on miesystävälläni kuukauden ikäinen poika aikaisemmasta suhteesta jossa nainen oli käyttänyt häntä hyväkseen ja väittänyt käyttäneensä ehkäisyä, vaikka alunperin halusi vain kyseisen lapsen.

Osaisiko ketään fiksumpi/kokeneempi neuvoa minua miten menetellä?

Kommentit (3)

1/3 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saman ikäinen kauhealla vauvakuumeella varustettu tyttö! Minä mielelläni haluaisin lukea sinusta ja jatkostasi jos vaan jaksat kirjoitella. :) Ja neuvoa en valitettavasti kauheasti osaa, mutta hirmuiset tsempit täältä sinulle! Ei kai tuossa tilanteessa auta kuin istuttaa äitisi penkkiin ja kertoa totuus.. Et voi tietää miten hän asian ottaa ennenkuin otat siitä selvää :) Ehkä siitä on apua että te molemmat olette odottajia, who knows. Ja nuo raha asiat selviää aikanaan, turha niitä on stressata etukäteen liikoja. Tottakai tiukkaa voi tulla, mutta se on vain suunniteltava tarkoin tuo rahankäyttö ja asennoitua siihen pidätte huolen että pärjäätte.

2/3 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon viestistäsi, ne oikeasti auttoivat! Juttelin äidin kanssa tänään ja hän oli innoissaan siitä että hänestä tulee mamma ja minun ja hänen lapsilla ei tule olemaan paljoa ikäeroa ja saamme viettää vähän erilaista aikaa yhdessä lapsien syntyessä :) Oma vauvakuume alkoi nostaa puhelun jälkeen päätään, helpotti oloa nimittäin huomattavasti kun sai asiasta juteltua. Olen tänään katsellut pinnasänkyjä netistä ja kävin muutaman ystävän kanssa kaupassa ja vaivihkaa ihailin myös pikkuisia bodeja mitä hyllyt olivat täynnä. Aion olla asiasta hiljaa miesytäväni kanssa vielä kunnes riskiviikot ovat ohi ja keskenmenon riski olematon. Tähän mennessä raskaudesta tietää minun ja lapsen isän lisäksi vain neljä ihmistä. Miettisin että blogin kirjoittaminen voisi olla hyvä tapa kanavoida vähän omia ajatuksia. Toivottavasti sinäkin saat jotain tehtyä vauvakuumeellesi! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/3 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, täällä kans 17vuotias, joka odottaa esikoistaan n. 5viikolla. Olis kiva saada jotain juttukaveria aiheeseen liittyen?