Haluaisin perustaa kotikoulun kiusatuille/autisminkirjon lapsille/ paljon poissaolo-oloja omaaville lapsille. Mistä rahoitus?
Olen siis laaja-alaisena erityisopettajana toiminut Helsingissä yläkoulussa ja nyt kun kaikki oppilaat integroidaan eli laitetaan yleisluokkiin niin koen etten pysty auttamaan lapsia samalla tavalla kuin ennen. Mistä rahoitusta ”yksityiseen” kotikouluun?
Kommentit (31)
Mäkin olen erkka, jonka mielestä integratio on ok. Siihen pitää vaan saada tarvittava tuki ja kun olen nähnyt käytännössä, miten hyvin se voi toimia, pidän sitä monelle tosi hyvänä raktkaisuna.
Sehän ei siis tarkoita sitä, että kaikki on koko ajan samassa luokassa ja tekee samaa.
Älä pliis puhu täällä kaikkien erkkojen suulla.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen erkka, jonka mielestä integratio on ok. Siihen pitää vaan saada tarvittava tuki ja kun olen nähnyt käytännössä, miten hyvin se voi toimia, pidän sitä monelle tosi hyvänä raktkaisuna.
Sehän ei siis tarkoita sitä, että kaikki on koko ajan samassa luokassa ja tekee samaa.
Älä pliis puhu sinäkään. Vai voitko kertoa missä työskentelet? Tuskin Helsingissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
”Integratio on hyvä ja pitää olla hyvä tuki” ???
Jos olisit oikea erkka niin SINÄ olet se tuki ja se on INTEGRAATIO. Trolli mene nukkumaan. Me oikeat erkkaopet mietitään tätä asiaa….
Vierailija kirjoitti:
Sekö olisi huono ratkaisu, että esimerkiksi valittaisiin tuen tarpeiset huolella luokkaan (ei esim. käytöshäiriöisiä samaan missä autismikirjolaisia ja ylipäätään kohtuullinen määrä tuentarpeisia), pienennettäisiin luokan kokoa reilusti ja laitettaisiin riittävä määrä avustajia luokkaan sekä opettaja+erityisopettaja pari? Lisäksi koulussa voisi olla hiljaisia huoneita, ja mielellään koulu ei olisi mikään monitoimitilakoulu.
Valitan, mutta en ymmärrä noin kapea-alaista näkemystä. Olen itse erityisopettaja ja omalla lapsellani on autismikirjon häiriö. Hänelle normaali luokka oli paras ratkaisu, jollekin toiselle se on erityisluokka esimerkiksi ja miksei kotiopetuskin. Mielestäni olisi kuitenkin hyvin tärkeää tuoda esiin, että ihan todellista integrointia sanan oikeassa merkityksessä ei Suomessa edes kunnolla tapahdu, vaan enemmänkin kuntien säästötoimenpiteitä, jossa erityistarpeinen laitetaan normaaliin luokkaan ilman riittävää tukea. Vai oletko todellakin eri mieltä? Suurin osa autismikirjon häiriön omaavista lapsista tarvisi myös sosiaalisilta taidoiltaan normaalisti kehittyneitä ympärilleen. Oma lapseni on oppinut hyviltä ystäviltä paljon ja tämän lisäksi opettanut heille paljon. Jos autismikirjon häiriön omaava lapsi saa sosiaalisiin taitoihin vain toisilta autismikirjon häiriön omaavilta lapsilta harjoitusta, niin ei se vastekaan ole kovin suuri. Toki on eroa senkin suhteen onko diagnoosi esimerkiksi autismi+keva vai kognitiivisesti normaalisti kehittynyt asperger.
Mielestäni on myös vähintäänkin kyseenalaista kuvitella, että autismiluokassa (jonka tyylistä ratkaisua ilmeisesti esitä?) ei olisi aistiyliherkille ärsykkeitä. Se ääniyliherkkä helposti huutaa/kiljuu kompensoidakseen muita ääniä, koska oma ääni on turvallisempi kuin muiden äänet.
Joku kysyi, että enkö tiedä että laaja-alainen voi olla myös erityisluokanopettaja. Kyllä tiedän, siksi kysyinkin, että onko aloittajalla luokanopettajapohjaa, vai miten tätä olisi tarkoitus vetää? Enkä ihan tavoita kotikoulun ideaa, jos on tarkoitus monen opettajan kanssa perustaa koulu. Eikö se olisi sitten yksityinen koulu eikä kotikoulu? Yksityisen koulun perustaminen on Suomessa erittäin vaikeaa, mikä on harmi, sillä varmasti hyviä ideoita näihinkin olisi olemassa.
- lainaamasi
Relaa hyvä ihminen, yritän herättää keskustelua miten integraatio ei sovi monille lapsille. Jos sun lapsi pärjää yhteisluokassa niin hienoa. Valitettavasti on suuri määrä, jotka ei pärjää. Sun mielestä integraatio ok, no olet sitten eka erkkaope joka noin sanoo. Good for you. Mä ajan niiden muiden lasten asiaa.
Ap
No ei kyllä ole ensimmäinen eikä viimeinen erkkaope, jonka mielestä integraatio on hyvä asia. Erikoinen ajattelutapa sinulla tai sitten käsität integraation hyvin kapea-alaisesti, etkä edes mieti sitä kaikkea tuen tarvetta mitä lapsilla on olemassa. Tietysti netin maailmassa isompi todennäköisyys on, että et edes ole erityisopettaja vaan vain leikittelet asialla.
Se että joku sanoo integraation olevan ihan hyvä juttu monille lapsille, ei tarkoita että se sopii täysin kaikille. Kukaan ei ole tähän keskusteluun vielä sellaista väittämää keksinyt. Sen sijaan on väärin, että lapsi ei saa tarvitsemaansa tukea koulussa ja joutuu eristyksiin tämän vuoksi muista nuorista ja lapsista. On väärin, että kiusattu joutuu lähtemään koulusta kotikouluun, koska hänelle ei olla valmiita antamaan tukea. Tätä pointtia sinä et ymmärtänyt nyt ollenkaan.
T. Toinen erkkaope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Integratio on hyvä ja pitää olla hyvä tuki” ???
Jos olisit oikea erkka niin SINÄ olet se tuki ja se on INTEGRAATIO. Trolli mene nukkumaan. Me oikeat erkkaopet mietitään tätä asiaa….
En ole lainaamasi. Sinun on pakko itse olla trolli. Yhdellä erkkaopella saattaa olla monta koulua. Se ei ole integraatiota, vaan säästöä. Integraatiota on, kun saadaan erkkaope oppilaan saataville sinne kouluun, eikä konsultoimaan vain opettajia, jotka yrittävät selvitä liian isojen luokkien kanssa muutenkin. Mene itse nukkumaan ja perehdy seuraavaan tarinaasi paremmin. Kukaan erkkaope ei ole noin pihalla resurssiongelmasta.
Ja ihan todella koko aloitus on naurettava, jos tietää tämänhetkisen tilanteen ja ne todelliset syyt miksi kouluissa tuki ei toimi. Erityisopettajia ei ole riittävästi ja ryhmät ovat liian isoja, avustajia annetaan liian vähän ja tilat ovat huonoja. Epäilen suuresti ajatusta, että kukaan erityisopettaja olisi edes mukana AP:n tuumaprojektissa, kun ei niitä opettajia oikeasti ole paljon ja suurin osa ymmärtää, ettei tuollainen ole Suomen koulujärjestelmässä mahdollinen.
Kotikoulun kustantavat oppilaiden vanhemmat. Jotain apurahoja tai projektitukea voi koittaa hakea, mutta noiden varaan ei voi rahoitusta laskea. Lahjoitusten keräämistäkin rajoittaa laki, siihen tarvitaan rahankeräyslupa.
AP:n koulu olisi jossakin maatalossa. kannattaa huomata että koulun lisäksi oppilaiden tulee kustantaa omasta pussista myös koulumatkat. Pahimmillaan siis taksikyydit aamuin illoin.
Vierailija kirjoitti:
Sekö olisi huono ratkaisu, että esimerkiksi valittaisiin tuen tarpeiset huolella luokkaan (ei esim. käytöshäiriöisiä samaan missä autismikirjolaisia ja ylipäätään kohtuullinen määrä tuentarpeisia), pienennettäisiin luokan kokoa reilusti ja laitettaisiin riittävä määrä avustajia luokkaan sekä opettaja+erityisopettaja pari? Lisäksi koulussa voisi olla hiljaisia huoneita, ja mielellään koulu ei olisi mikään monitoimitilakoulu.
Valitan, mutta en ymmärrä noin kapea-alaista näkemystä. Olen itse erityisopettaja ja omalla lapsellani on autismikirjon häiriö. Hänelle normaali luokka oli paras ratkaisu, jollekin toiselle se on erityisluokka esimerkiksi ja miksei kotiopetuskin. Mielestäni olisi kuitenkin hyvin tärkeää tuoda esiin, että ihan todellista integrointia sanan oikeassa merkityksessä ei Suomessa edes kunnolla tapahdu, vaan enemmänkin kuntien säästötoimenpiteitä, jossa erityistarpeinen laitetaan normaaliin luokkaan ilman riittävää tukea. Vai oletko todellakin eri mieltä? Suurin osa autismikirjon häiriön omaavista lapsista tarvisi myös sosiaalisilta taidoiltaan normaalisti kehittyneitä ympärilleen. Oma lapseni on oppinut hyviltä ystäviltä paljon ja tämän lisäksi opettanut heille paljon. Jos autismikirjon häiriön omaava lapsi saa sosiaalisiin taitoihin vain toisilta autismikirjon häiriön omaavilta lapsilta harjoitusta, niin ei se vastekaan ole kovin suuri. Toki on eroa senkin suhteen onko diagnoosi esimerkiksi autismi+keva vai kognitiivisesti normaalisti kehittynyt asperger.
Mielestäni on myös vähintäänkin kyseenalaista kuvitella, että autismiluokassa (jonka tyylistä ratkaisua ilmeisesti esitä?) ei olisi aistiyliherkille ärsykkeitä. Se ääniyliherkkä helposti huutaa/kiljuu kompensoidakseen muita ääniä, koska oma ääni on turvallisempi kuin muiden äänet.
Joku kysyi, että enkö tiedä että laaja-alainen voi olla myös erityisluokanopettaja. Kyllä tiedän, siksi kysyinkin, että onko aloittajalla luokanopettajapohjaa, vai miten tätä olisi tarkoitus vetää? Enkä ihan tavoita kotikoulun ideaa, jos on tarkoitus monen opettajan kanssa perustaa koulu. Eikö se olisi sitten yksityinen koulu eikä kotikoulu? Yksityisen koulun perustaminen on Suomessa erittäin vaikeaa, mikä on harmi, sillä varmasti hyviä ideoita näihinkin olisi olemassa.
- lainaamasi
Relaa hyvä ihminen, yritän herättää keskustelua miten integraatio ei sovi monille lapsille. Jos sun lapsi pärjää yhteisluokassa niin hienoa. Valitettavasti on suuri määrä, jotka ei pärjää. Sun mielestä integraatio ok, no olet sitten eka erkkaope joka noin sanoo. Good for you. Mä ajan niiden muiden lasten asiaa.
Ap
Yhteisluokka? Mistä sinä oikein puhut. Luuletko että kaikki normaaliluokat ovat yhteisluokkia? Tämä kuulostaa trollilta, jolla ei ole termit hallussa.
-luokanope
Valitettavasti lienee mahdoton idea: Koululupia ei ole viime vuosina saanut, vaan päinvastoin, niitä on otettu pois jo toimineilta kouluilta. Jäljelle jäänee siksi vain se vaihtoehto, että kaikki lapset ovat virallisesti kotikoulussa. Se tarkoittaa, että rahaa ei tule mistään ja vanhempien tulisi yhdessä kustantaa opettajan palkka, tilat, jne. Eli tuskin toteuttamiskelpoinen ajatus sekään.. valitettavasti.
Tuulipukuasuntosijoittajat rynnii apajille, jos pystyt osoittamaan takuutuoton Kela Goldilla.
Tätä varmaan taas alapeukutetaan, mutta kirjoitan siitä huolimatta. Rukoile Jumalalta ohjausta, apua tähän asiaan. Käänny Herran puoleen. <3
- lainaamasi[/quote]
Ap