Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutettiin kesällä uuteen kaupunkiin ja lapsi meni uuteen kouluun. Ei ole saanut yhtään kaveria uudesta koulusta.

Vierailija
06.09.2021 |

Ei ole mulle sanonut mitään ja on lähtenyt ihan hyvin kouluun. Joskus on ollut kiukkuinen koulun jälkeen. Tänään vanhempainvartissa ope sanoi että on hieman huolissaan, kun välitunneilla ja ruokailussa poika ei ole löytänyt omaa kaveriporukkaansa. Tunneilla tekee hyvin pari- ja ryhmätöitä muiden kanssa, mutta muuten on kuulema omissa oloissaan. Ope sanoo, että on jäänyt vähän kuin porukan reunalle. Saattaa esimerkiksi ruokalassa mennä tiettyjen poikien kanssa istumaan, mutta ei oikein puhu mitään. Koulun jälkeen tulee aina suoraan kotia eikä siis vapaa-ajalla ole uusien kavereiden kanssa.

Kysyin pojalta suoraan tästä niin reagoi itkemällä. Selvästi siis sattuu vaikka ei olekaan tätä itse tuonut esille. Pelaa iltaisin ja viikonloppuisin paljon entisten kavereiden kanssa. Harmittaa. Kiva että pitää yhteyttä, mutta olisi kiva jos saisi myös uusia ystäviä. On vaan luonteeltaan todella rauhallinen ja ujo ja vaatii sitä aikaa että alkaa luottamaan uusiin ihmisiin.

Ovat jo kuudennella ja mitään ryhmäleikkejä ope ei aikonut koulussa vetää vaan heitti pallon enemmän mulle... Sanoi mulle että tottakai pyrkii huomioimaan tunneilla, että poika ei jää yksin, mutta korosti sitä kuinka tärkeää mun vanhempana olis tukea pojan kaverisuhteiden kehittymistä myös vapaa-ajalla. Se vaan tuntuu jotenkin vaikealta tilanteessa, jossa en tunne näitä luokkakavereita ja poika ei itse uskalla heihin ottaa yhteyttä ja pyytää esimerkiksi meille.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siinä yleensä käy. No jos jaksaa yksinäisyyttä vielä muutaman vuoden niin lukiossa voi olla uusi alku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä muutot pitäisi miettiä tarkkaan.

Nivelvaiheissa painotetulle luokalle jolloin kaikki on samassa tilanteessa.

Vierailija
4/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yritin sua varoittaa jo.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4283900/alkaa-vaheksyko-leikki-ja-alako…

Niin. Eihän muutto lapsen kannalta ollut hyvä vaihtoehto, mutta tilanne oli tämä. Oli pakko muuttaa.

Vierailija
5/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin 2. luokalla aikanaan ja kesti 2,5 vuotta ennenkuin sain kavereita uudelta asuinpaikalta. Ykkönen

Vierailija
6/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi raukka. Voisko aloittaa jonkun harrastuksen, että tutustuisi vapaa-ajalla uusiin kavereihin?

Vierailija
7/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusikaupunki on kiva paikka.

Vierailija
8/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaparka. Oma tyttö oli koko yläasteen kiusattu ja yksinäinen. Voin sanoa että sitä oli vaikea katsoa äitinä vierestä...

Vierailija
9/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaupaunki kyseessä? Oulu?

Vierailija
10/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin usein lapsena isäni työn perässä ja aina löytyi uusia ystäviä, maasta huolimatta. Toki vanhatkin säilyivät.

Nyt vaan ap rohkeasti luomaan omaakin verkostoa ja samalla näytät mallia lapsellesi. Älkää jumittako kotona ja rajatko kouluun ystävien hankintaa.

Kysele lapseltasi luokkakavereista ja luo uskoa, rohkaise kysymään koulun jälkeen ulos jne. Kyllä se siitä!

Vierailija
11/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin ( tyttö) aloitti koulun kun muutimme uudelle paikkakunnalle. Koulun pihalla katsoin tulevia koulukavereita ja osasin ennustaa hyvin, keistä tulee tytön kaverit. Ei kaikista, mutta poimin viisi tyttöä heistä ja kahden viikon päästä, kun tytöllä oli syntymäpäivät he saivat kutsun synttäreille ja hauskaa oli. Tyttö oli samaa mieltä keitä kutsutaan. Itsekin olin ihmeissäni, että miten osasin ennustaa keiden kanssa synkkaa.

Ap: n tapauksessa, vaikka lapsi olisi jo vanhempi mietin, että kannattaisiko yrittää tutustumista kutsumalla muutamia koulukavereita vaikka synttäreille? Tai jokin muu tapahtuma? Entäpä harrastukset, löytyisikö sieltä joku samanhenkinen?

Vierailija
12/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi raukka. Voisko aloittaa jonkun harrastuksen, että tutustuisi vapaa-ajalla uusiin kavereihin?

Joo, joku harrastus olisi varmasti hyvä. Nyt ei tosiaan vielä missään harrastuksessa ole, kun ollaan vasta asetuttu kaupunkiin. Ennen pelasi sählyä, mutta ilmoitti heti ettei halua sitä enää täällä jatkaa, mutta me mietitään yhdessä, mikä vois olla uusi harrastus.

Vierailija
13/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuessani, lapsena, muuten perheen kanssa 7 kertaa isä työn perässä. Oli rankkaa muttei mahdotonta. Kauanko sitä koulua on nyt käyty? Kyllä varmaan jouluun mennessä on kaveri löytynyt!

Vierailija
14/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kavereita saada vaan ne pitää ansaita.

Vierailija
15/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sillä ei oo mitään tekemistä ystävystymisen kanssa, että kotona pelaa vanhojen kavereiden kanssa sen sijaan, että menis vaikka ulos ja tutustuis luokkansa kavereihin tai harrastusten kautta? Ikään kuin koulun pitäisi ratkoa tämäkin ongelma, että poikampelaa illat kotona…

Vierailija
16/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin usein lapsena isäni työn perässä ja aina löytyi uusia ystäviä, maasta huolimatta. Toki vanhatkin säilyivät.

Nyt vaan ap rohkeasti luomaan omaakin verkostoa ja samalla näytät mallia lapsellesi. Älkää jumittako kotona ja rajatko kouluun ystävien hankintaa.

Kysele lapseltasi luokkakavereista ja luo uskoa, rohkaise kysymään koulun jälkeen ulos jne. Kyllä se siitä!

Kaikki lapset ovat erilaisia, toiset sulautuvat joukkoon kuin joukkoon hetkessä ja toisella kestää kauemmin tutustua. Joillekin myös kynnys kysyä kavereita ulos koulun jälkeen on isompi kuin muilla.

Vierailija
17/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapset ovat erilaisia, toiset sulautuvat joukkoon kuin joukkoon hetkessä ja toisella kestää kauemmin tutustua. Joillekin myös kynnys kysyä kavereita ulos koulun jälkeen on isompi kuin muilla.

Kuuri siksi apn äitinä tulee auttaa ja rohkaista.

Vierailija
18/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika on tullut vanhempiinsa. Surkimus.

Jahas tänne pesiyty joku pelle joka ei osaa muuta kuin toistaa tuota samaa mantraa viestistä toiseen... Älä ap välitä, sun lapsessa ei ole mitään vikaa. Tällä kirjoittajalla on ongelma.

Vierailija
19/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta

Vierailija
20/37 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia harrastuksia vaan sitten. Esim. partio on aivan loistava paikka tutustua muihin ja siellä siihen ryhmäytymiseen todellakin pistetään paukkuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän