Outo olo ystävän kanssa, mitä tämä voisi olla?
Olemme tunteneet hyvin pitkään ja ystävä on ollut minulle hyvin läheinen. Nyt viime aikoina olen kuitenkin pannut merkille ystävän käytöstä, jota hän on tehnyt aina.
Hän mielistelee ja jollain tavalla ”ylistää” minua asiassa kuin asiassa. Hän on esimerkiksi kerran sanonut ”sinä olet täällä *nostaa kättään ylös* ja me muut ollaan täällä *laskee kättään*. Tämä sai mut todella hämilleen ja sanoin hyvinkin tiukasti että tuo ei pidä paikkaansa, että älä sano tuollaista. Tähän samaan saattaa liittyä myös ulkonäköni vertailu ja kehuminen, esim ”äitisikin on niin nuorekas ja kaunis, oletkohan sinäkin noin nuorekas kun olet vanhempi.” Etc. Kaikkea tällaista mielestäni ahdistavaa kommentointia.
Hän saattaa myös ostoksilla tuoda sovituskoppiini vaatteita ja ”pakottaa” sovittamaan ja kinuu että -”ole kiltti, tää näyttäisi niin hyvältä päälläsi, kokeile minun mieliksi” samalla kun hän ei itse sovita mitään vaan haluaa nähdä miltä näytän.
Tähän on liittynyt myös vartaloni kommentointia ”sinulla on ihana muhkea peppu” ja tuollaista.
Onko tämä normaalia?
Kommentit (23)
En näkisi mitään pahaa tuossa että on kehunut äitiäsi ja sinun ulkonäköä, että olet pysynyt nuorekkaana. Eihän kohta voi mitään puhua toiselle, kun aina loukkaannutaan jostakin mitättömästä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
En näkisi mitään pahaa tuossa että on kehunut äitiäsi ja sinun ulkonäköä, että olet pysynyt nuorekkaana. Eihän kohta voi mitään puhua toiselle, kun aina loukkaannutaan jostakin mitättömästä asiasta?
Ei tämä ole minulle mitätöntä, vaan noissa kommenteissa ja puheissa, koko siinä ilmapiirissä on ahdistava sävy. Tuollainen jalustalle nostaminen on itselleni red flag. Sekä toisen painostaminen sovittamaan vaatteita, vaikka olen sanonut ei, sitä kieltävää vastausta ei ole kuunneltu, eli rajojani ei ole kunnioitettu/ne on rikottu.
Muutenkin se sovituskoppiin kysymättä änkeäminen on omituista, harrastatko siis itse samaa? Avaat verhon mitään kysymättä kun toinen on siellä ilman vaatteita?
Tuossa on sellanen rajattomuuden dynamiikka, mieliksi oleminen ja ylistäminen. Mulle se ei ole ok.
Ap
Mulla oli tuollainen ystävä/kaveri. Kunnes sitten yhtenä iltana baarin naistenvessassa repi samaan koppiin ja olisi halunnut jotain enemmänkin. Ystävyys loppui siihen, kun sanoin etten ole hänestä kiinnostunut siinä mielessä.