Kannattaako kouluttautua filosofian aineenopettajaksi?
Jos siihen yhdistäisi myös esimerkiksi elämänkatsomustiedon ja psykologian pedagogiset opinnot? Täällä on nyt ollut paljon tämäntapaisia keskusteluja ja yhdessä keskustelussa filosofiaa ehdottanut sai kamalasti alapeukkuja, joten pisti omaltakin osalta miettimään.. Mitä mieltä olette?
Kommentit (18)
Oon miettinyt kanssa aineenopettajaksi ryhtymistä!
Kannattaa varmaan opiskella useampi aine, koska filosofian ja et:n opella on aika vähän tunteja. En ole itse opettaja, mutta ystävälläni on historia, yhteiskuntaoppi, uskonto ja et. Käsittääkseni hän on opiskellut myös filosofian perusopinnot, mutta ei ole sitä juuri opettanut.
En usko että av-palstalla on filosofian opettajia
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:58"]Kannattaa varmaan opiskella useampi aine, koska filosofian ja et:n opella on aika vähän tunteja. En ole itse opettaja, mutta ystävälläni on historia, yhteiskuntaoppi, uskonto ja et. Käsittääkseni hän on opiskellut myös filosofian perusopinnot, mutta ei ole sitä juuri opettanut.
[/quote]
Olisiko neljä, vaikkapa filosofia psykologia uskonto elämänkatsomustieto tarpeeksi?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:51"]Kannattaa mennä sinne mistä itse tykkää :)
[/quote]
Miksi alapeukku?
Ohis
Kannattaisiko mielummin kouluttautua luokanopettajaksi työllisyyttä miettien?
Kutsumusammatti, sanoisin? Itse arvostan kyllä.
Pedagogiset opinnot ovat erikseen. Aineenopettajaksi haluava opiskelee kyseisistä oppialoista perusopinnot ja aineopinnot ja yhdestä myös syventävät opinnot. Filosofiahan on nykyisin pakollinen oppiaine lukiossa, mutta työllistymisen kannalta on parempi, jos opetettavat aineet ovat sellaisia, joita opetetaan myös yläkoulussa. Historia, uskonto, psykologia, äidinkieli, ruotsi tms.
Tutkipa ensin, paljonko on vapaita työpaikkoja alalla.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:07"]Tutkipa ensin, paljonko on vapaita työpaikkoja alalla.
[/quote]
Mistä näitä tutkitaan?
En ole ap mutta toinen aineenopettajaksi kiinnostunut
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:07"]Tutkipa ensin, paljonko on vapaita työpaikkoja alalla. [/quote] Mistä näitä tutkitaan? En ole ap mutta toinen aineenopettajaksi kiinnostunut
[/quote]
Kuntarekrystä osoitteesta http://www.kuntarekry.fi/Sivut/Default.aspx
Filosofiasta ei ole lukiossa kuin yksi pakollinen kurssi, samoin psykologiasta. Elämänkatsomustietoa opetetaan vain harvoissa lukioissa, pienissä oppilaat suorittaa kurssit itsenäisesti. Eli tällä yhdistelmällä pitää olla oikeasti iso lukio, jotta työllistyy tai jotta tällainen virka on mahdollista perustaa. Jos tähän otetaan lisäksi uskonto (kolme pakollista kurssia) tai historia (neljä pakollista kurssia) tai vaikka yhteiskuntaoppi (kaksi pakollista kurssia) - joita kaikkia opetetaan myös yläkoulussa, niin töitä voi löytyä jo pienemmältäkin paikkakunnalta. Ison kaupungin lukioihin on paljon hakijoita, joten vaatii hyviä suhteita tai muualta hankittua kokemusta, että sinne onnistuu pääsemään, joten siksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että aineyhdistelmällä saa töitä myös pikkupaikkakunnilta.
Opettajia haetaan yleensä keväällä seuraavaksi syksyksi - sijaisuudetkin on yleensä lukuvuoden mittaisia, joten tällä hetkellä on vaikea saada kuvaa siitä minkä aineen opettajia tarvitaan. Historian opettajia on tunnetusti liikaa.
Mulla on opetettavina aineina historia ja yhteiskuntaoppi, englanti, ruotsi ja saksa. Silti vaikea löytää töitä. Yritän päästä luokanopekoulutukseen. Hae ennemmin luokanopeksi ja opiskele siinä sivuaineina esim filosofiaa jne, saat varmemmin töitä.
Kannattaa mennä sinne mistä itse tykkää :)