Toivoisin asiallista keskustelua eräiden lasten huonosta käytöksestä julkisilla paikoilla
Olen tänä kesänä omien lasteni kanssa törmännyt tähän ilmiöön niin Linnanmäellä, Suomen Tivolissa, kuin yhden kerran sisäleikkipuistossa ja yhden kerran isossa ulkoilmaleikkipaikassa.
Kyse ei ole nyt omasta, täällä kauan asuneesta vähemmistöstä, vaan uudemmista. Käytös on todella törkeää, ja varsinkin etuilu laitejonoissa erittäin räikeää ja näkyvää. Eilen todistin sitten tivolissa, kuinka nämä lapset etuilivat ja aloittivat sitten ihan fyysisen riidan, kun heille etuilusta sanottiin. Eli kävivät samanikäisten lasten "kauluksiin" kiinni ja uhkailivat ties millä.
Näiden lasten/nuorten vanhempia ei koskaan näy missään, ja ilmeisesti tällainen käytös on hyvinkin sallittua. En ole nähnyt, että eilistä lukuunottamatta kukaan vanhempi olisi puuttunut tilanteeseen. Eli jos omat lapsenne menevät jo itsenäisesti tuolla ulkona ja tapahtumissa, neuvokaa varautumaan tuollaisiin tilanteisiin.
Toivoisin myös asiallista keskustelua, että mitä tälle ilmiölle voi tehdä? Suoraan sanottuna on mennyt aika tunteisiin se, millä tavalla nimenomaan leikkipaikoilla ja huvipuistoissa käyttäydytään. Linnanmäki menetti kyllä huokutuksensa, sillä sielläkään asiaan ei puututtu millään tavalla (miettikää, jos itse jonotat 50min Taigaan ja ohitsesi kulkee muutama lapsi, joilla ei ole mitään estoja etuilun kanssa. Ylimielisesti vaan mulkoillaan suomalaisia).
Kommentit (60)
Kyllä tätä näkee ihan lähi-Lidlissä. Ei tarvitse mennä Lintsille.
Pahinta on nuo uussuomalaiset perheet risteilyllä.
Käytöskouluun "sieltäpäin" tulevat
Puhut asiallisesta aloituksesta ja itse teet epäasiallisen. Asiallinen on sellainen jossa mietitään syitä ja kulttuurieroja ja miten voisi rakentavasti ohjata LAPSIA toimimaan toisin silloin kun heidän omassa kulttuurissaan on toiset säännöt kuin suomalaisessa. Sinun aloituksesi on puhtaasti vihan lietsomista.
Kun minä olin viimeksi huvipuistossa viime kesänä, siellä etuilivat ja riitelivät eräät vaaleat ja sinisilmäiset lapset. Voimmeko puhua asiallisesti myös heidän etuilustaan ja heidän vanhempiensa vastuusta, vai meneekö se aiheen vierestä?
Vierailija kirjoitti:
Puhut asiallisesta aloituksesta ja itse teet epäasiallisen. Asiallinen on sellainen jossa mietitään syitä ja kulttuurieroja ja miten voisi rakentavasti ohjata LAPSIA toimimaan toisin silloin kun heidän omassa kulttuurissaan on toiset säännöt kuin suomalaisessa. Sinun aloituksesi on puhtaasti vihan lietsomista.
Kun ei edes haluta ymmärtää vastapuolta...
Luultavasti tämä äiti koki ärtymystä siitä ettei noudateta hyviä tapoja. Luultavasti myös siitä oli huolta, että ns. tapoja noudattavat lapset saa tur piin sellaisilta tenavilta joiden moraalikäsitys on löyhä.
Kulttuurierot. Joissain maissa mennään kyynerpää edellä
Se on heidän kulttuurissaan yleinen toimintametodi ja heillä on siihen täysi oikeus. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa on monta kulttuuria saman maan rajojen sisäpuolella. Erilaisuutta täytyy siis oppia sietämään. Tätä se tarkoittaa käytännössä. Tämä on uusi normaali.
Se kertoo vaan siitä millaisissa oloissa miljoonat lapset joutuu elämään ja kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo vaan siitä millaisissa oloissa miljoonat lapset joutuu elämään ja kasvamaan.
Ei ketään pakoteta käyttäytymään huonosti. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa uutta, ei olla totuttu kaaokseen, mutta joissakin maailman kolkissa aivan normaalia jokapäiväistä käytöstä.
Yhteiskunta koostuu ihmisistä. Sopii miettiä miltä täälä koto-Suomessa näyttää siinä vaiheessa kun nämä lapsoset ovat nuoria aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Se on heidän kulttuurissaan yleinen toimintametodi ja heillä on siihen täysi oikeus. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa on monta kulttuuria saman maan rajojen sisäpuolella. Erilaisuutta täytyy siis oppia sietämään. Tätä se tarkoittaa käytännössä. Tämä on uusi normaali.
Minkä takia huonoa käytöstä pitää muka sietää? Ettei olisi persu?
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tämä vaikuttaa ihan asialliselta aloitukselta.
Vierailija kirjoitti:
Eli tietty porukka perseilee, mutta vika on suomalaisten! Eikö näillä kultamunilla ole itsellään mitään vastuuta tekemisistään? Maassa maan tavalla, tai...
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ja nuorille tämä on ollut normaalia arkea päiväkodissa ja koulussa jo vuosia ja aikuinen järkyttyy kun näkee sen lasten arjen pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei edes haluta ymmärtää vastapuolta...
Luultavasti tämä äiti koki ärtymystä siitä ettei noudateta hyviä tapoja. Luultavasti myös siitä oli huolta, että ns. tapoja noudattavat lapset saa tur piin sellaisilta tenavilta joiden moraalikäsitys on löyhä.
Äiti? Mistä sinä teet sen johtopäätöksen, että kyseessä on äiti?
Olen äiti ja kyllä, huomautan asiasta näille lapsille. Aikuisten vastuulla on yrittää ohjata näitä lapsia oikeaan käytökseen. Koko kylä kasvattaa -ajatus on tässä.
Uskallan huomauttaa, koska olen itsepuolustustaitoinen. Ehkä se myös näkyy asenteessani, koska en ole koskaan saanut uhkailuja osakseni.
Meillä Suomessa on kurin puute. Lapsethan huutavat rajoja itselleen. Moni saa vasta poliisilta huomiota itselleen. Silloin ollaan usein myöhässä.
Osa kasvatustieteilijöistä on mennyt harhaan siinä, mitä lapset kaipaavat ja haluavat.
Lasten aivot ovat kehitysvaiheessa, jolloin ymmärretään konkreettisia käskyjä ja ohjeita. Myös sanktioita on uskallettava käyttää.
Syy-seuraussuhteet opitaan kokretian kautta. Jos rikot, korjaat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia huonoa käytöstä pitää muka sietää? Ettei olisi persu?
Siksi koska "huono käytös" on kulttuurisidonnainen asia. Suomalaisten mielestä huonoa käytöstä on kun lapset mekastavat, kun taas toisessa kulttuurissa huonoa käytöstä on esim. humalassa esiintyminen. He sietävät suomalaisten tapoja, joten suomalaisten on kestettävä heidän kulttuurin tapojaan.
Muutenkin on täysin kohtuutonta ja epärealistista odottaa, että kun henkilö astuu lentokentältä Suomen kamaralle, niin yhtäkkiä unohtaisi koko kulttuurinsa ja historiansa.
Monokuttuurissa kaikilla on samat tavat ja näkemykset, kuten täällä oli vielä 90-luvulla. Se aika on kuitenkin mennyttä, eikä palaa enää koskaan. Ainahan voi vanhoista suomi-filmeistä katsella aikaa, jolloin kansa oli tasaista vaaleaa, suomeapuhuhaa ja suomalaista tapakulttuuria noudattavaa massaa. Niin se maailma muuttuu.
Suomessa uutta, ei olla totuttu kaaokseen, mutta joissakin maailman kolkissa aivan normaalia jokapäiväistä käytöstä.