Kannattaako Merja Mähkän sijoitusvinkkejä kuunnella?
Merja Mähkä vinkkasi taas tänään Hesarissa osakkeista, joita juuri nyt kannattaa ostaa. Mutta kannattaako Mähkää kuunnella? Eikö se ole vaan joku tavissijoittaja, jolla on käynyt omissa sijoituksissaan hyvä tuuri?
Kommentit (45)
En tiedä, mutta onpa tahmaisen kuuloinen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta että minäkin ekonomina olisin osannut kyllä sijoittaa jos isi olisi antanut 80ke. Kotoa en vaan saanut mitään, muuta kuin kaltoinkohtelua ja hu0ritt3lua… on ollut vähän sitten kivikkoisempi tie tehdä rupuduuneja, opiskella lainalla, maksaa vuosia opintolainaa takaisin jne. Aika lailla erit lähtökohdat kuin Mähkällä.
Miksiköhän tosiasian toteaminen saa alapeukkuja?
Siksi että kirjoittaja kertoo että hänkin olisi pystynyt samaan kuin Merja jos olisi ekonomi ja jos isi olisi antanut rahaa.
Oman isän varallisuuteen on vaikea vaikuttaa mutta ekonomiksi voi Suomessa opiskella kuka vaan perhetaustaa tai tiliotetta katsomatta.
Ja helpostihan Merja olisi voinut omaisuutensa kadottaa mutta onkin moninkertaistanut sen.
Iltalehden korkeakoulu https://www.iltalehti.fi/kolumnistit/a/200612145492369
"Yrittäjä ja sijoitusbloggaaja". Joo joo niin me kaikki! Mutta mistä asiantuntemus ja natsat puhua aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta että minäkin ekonomina olisin osannut kyllä sijoittaa jos isi olisi antanut 80ke. Kotoa en vaan saanut mitään, muuta kuin kaltoinkohtelua ja hu0ritt3lua… on ollut vähän sitten kivikkoisempi tie tehdä rupuduuneja, opiskella lainalla, maksaa vuosia opintolainaa takaisin jne. Aika lailla erit lähtökohdat kuin Mähkällä.
Siksi että kirjoittaja kertoo että hänkin olisi pystynyt samaan kuin Merja jos olisi ekonomi ja jos isi olisi antanut rahaa.
Oman isän varallisuuteen on vaikea vaikuttaa mutta ekonomiksi voi Suomessa opiskella kuka vaan perhetaustaa tai tiliotetta katsomatta.
Ja helpostihan Merja olisi voinut omaisuutensa kadottaa mutta onkin moninkertaistanut sen.
On erittäin vaikeaa kadottaa pörssiomaisuuttaan, kun päinvastoin osakkeiden arvo on aina pitkällä tähtäimellä noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja helpostihan Merja olisi voinut omaisuutensa kadottaa mutta onkin moninkertaistanut sen.On erittäin vaikeaa kadottaa pörssiomaisuuttaan, kun päinvastoin osakkeiden arvo on aina pitkällä tähtäimellä noussut.
Ei osakkeiden myymiseen mene paria sekunttia kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja helpostihan Merja olisi voinut omaisuutensa kadottaa mutta onkin moninkertaistanut sen.On erittäin vaikeaa kadottaa pörssiomaisuuttaan, kun päinvastoin osakkeiden arvo on aina pitkällä tähtäimellä noussut.
Ei osakkeiden myymiseen mene paria sekunttia kauempaa.
Ai siitäkö pitäisi vielä jakaa mitaleja, että ihminen ei hassaa omaisuuttaan.
Kuvitelkaa, että joku mieshenkilö olisi ollut jakamassa näitä sijoitusvinkkejä. Täällä av:lla ei olisi edes tehty silloin avausta koko aiheesta, koska "miehethän on aina oikeassa".
En viitsinyt lukea koko juttua, jos lukisin, niin kiinnostaisi perustelut. Mielestäni kuitenkin jokaisen sijoittajan pitää itse käydä katsomassa yrityksen tiedot ja luvut ja tehdä omat päätökset sen mukaan, eikä sen mukaan, että joku Mähkä näin sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden korkeakoulu https://www.iltalehti.fi/kolumnistit/a/200612145492369
"Yrittäjä ja sijoitusbloggaaja". Joo joo niin me kaikki! Mutta mistä asiantuntemus ja natsat puhua aiheesta?
On ollut ainakin toinen 7 päivää sijoittajaksi -oppaan kirjoittajista, joten jotain on aiheesta itseoppinut.
Vierailija kirjoitti:
"Mähkä myöntää, että kyseessä on toki ison riskin sijoitus: Qt:n osakkeen arvostuskertoimet ovat niin korkealla, että kaiken on mentävä nappiin, jotta osakekurssi kestää romahtamatta.
”Riskeistä huolimatta, olisi hirveää olla sijoittaja, joka missasi Qt:n menestystarinan. Jos kaikki menee maaliin, kuten toivotaan, niin se on tosi hieno sijoitus, ja siinä on syytä olla mukana.”"
Tuo lainaus kertoo tarpeeksi Mähkän sijoitusvinkeistä.
Vähän peruutuspeiliin katsomiselta nuo Mähkän suositukset vaikuttivat. Joo, hienoja nousuja tullut, mutta eiköhän parhaat ostoajat ole jo menneet.
Kyseinen Merja ei varsinaisesti ole sijoitusbloggaaja, tai siis siinä merkityksessä kun minä termin ymmärrän. Hän bloggaa sijoittamisesta itsestään, ei siitä miten ja miksi. Hänellä löytyy tusinoittain kaupallisia yhteistyökirjoituksia eri pankkien ja nordnettien kanssa, missä hän kertoo siitä että ylipäänsä kannattaa sijoittaa, miten sijoittaminen konkreettisesti tehdään (laita 50e rahastoon) ja niin edelleen. Mutta mitään ns. kovaa asiatekstiä sijoittamisesta ei häneltä tule ollenkaan. Näin oikean sijoittajan näkökulmasta tämä tyttö on aivan turha tuuleen huutelija. Blogit on tarkoitettu ei-sijoittajille, jotta nämä uskaltaisivat pistää sen 50e pankin rahastoon. Jos Merjalta kysyisi jonkin aivan peruskysymyksen, vaikka että miten defensiivisten osakkeiden volatiliteetti yleensä käyttäytyy, niin hän tuskin osaisi sanoa yhtään mitään.
Itseoppinut, päivän sana! Ihan kuin aika moni muukin influensseri, joka kuluttamisesta tai uupumuksesta kanditutkinnolla kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen Merja ei varsinaisesti ole sijoitusbloggaaja, tai siis siinä merkityksessä kun minä termin ymmärrän. Hän bloggaa sijoittamisesta itsestään, ei siitä miten ja miksi. Hänellä löytyy tusinoittain kaupallisia yhteistyökirjoituksia eri pankkien ja nordnettien kanssa, missä hän kertoo siitä että ylipäänsä kannattaa sijoittaa, miten sijoittaminen konkreettisesti tehdään (laita 50e rahastoon) ja niin edelleen. Mutta mitään ns. kovaa asiatekstiä sijoittamisesta ei häneltä tule ollenkaan. Näin oikean sijoittajan näkökulmasta tämä tyttö on aivan turha tuuleen huutelija. Blogit on tarkoitettu ei-sijoittajille, jotta nämä uskaltaisivat pistää sen 50e pankin rahastoon. Jos Merjalta kysyisi jonkin aivan peruskysymyksen, vaikka että miten defensiivisten osakkeiden volatiliteetti yleensä käyttäytyy, niin hän tuskin osaisi sanoa yhtään mitään.
Eiköhän se Merjan tarkoitus olekin selittää sijoittamisesta tietämättämille asoita selvemmäksi? Hän selittää kaltaisilleni kansankielellä mitä tarkoittavat merkintäoikeus ja osakevaihto. Sinun kaltaisellesi tietäjälle on varmasti olemassa sopivampia blogeja kuin tämä.
Emma K. kirjoitti:
Kannattaa. Merja kyllä tietää minkä sijoittaa ja minne.
Eli ei ihan umpimähkään sijoittele?
En edes halua lukea koko artikkelia kun katson hänen kuvaansa Hesarissa. Mistä tuo ällöttävä ilme? Ihan kuin hän yrittäisi sanoa: katsokaa minua, olen niin söpö (no ei ole).
Vierailija kirjoitti:
"Mähkä myöntää, että kyseessä on toki ison riskin sijoitus: Qt:n osakkeen arvostuskertoimet ovat niin korkealla, että kaiken on mentävä nappiin, jotta osakekurssi kestää romahtamatta.
”Riskeistä huolimatta, olisi hirveää olla sijoittaja, joka missasi Qt:n menestystarinan. Jos kaikki menee maaliin, kuten toivotaan, niin se on tosi hieno sijoitus, ja siinä on syytä olla mukana.”"
Tuo lainaus kertoo tarpeeksi Mähkän sijoitusvinkeistä.
Jeps. FOMO johtaa helposti siihen, että ostaa hurjasti noussutta osaketta lähellä kuplan huippua ja kuuluu tulevan romahduksen suurimpiin häviäjiin. Jos tahtoo tienata sijoittamalla, paras vaan hyväksyä että juna meni jo ja on liian myöhäistä hypätä kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AINA tulee näitä katkeria itkijöitä, jotka valittavat kuinka isi ei heille antanut rahaa? Ja kuinka helppoa muilla on kun perhe on varakas.
Tehkää itse omat miljoonanne älkää vain itkekö kovaa kohtaloanne. Jonkunhan se työ pn tehtävä että business tai sijoittaminen rupeaa toimimaan. Olkaa se joku. Sitten teidän omat lapset voi ylpeänä kertoa kuinka mamma antoi kivan pesämunan opiskelua helpottamaan.
Juuri näin. Kateellisten kitinää kun eivät itse kykene säästämään ja hoitamaan järkevästi talousasioitaan.
Merja M sai kipinän saatuaan ensin muistaakseni 60 000 alkupääoman. Ei se niin kummoinen summa ole että kannattaisi kateellisena kitistä. Itse olen innostunut myöskin pikku perinnön saatuani( alle 30 000 rahaa ja muutaman osakkeen). Siitä se kipinä lähti. Merjalla on hyviä tavallisen kansalaisen elämään sopivia neuvoja, kyllä minä niitä kuuntelen mutta ostopäätökseni teen ihan itse.
Jos olisi mies kyseessä tuskin saisi tuota jatkuvaa arvostelua. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Miksi AINA tulee näitä katkeria itkijöitä, jotka valittavat kuinka isi ei heille antanut rahaa? Ja kuinka helppoa muilla on kun perhe on varakas.
Tehkää itse omat miljoonanne älkää vain itkekö kovaa kohtaloanne. Jonkunhan se työ pn tehtävä että business tai sijoittaminen rupeaa toimimaan. Olkaa se joku. Sitten teidän omat lapset voi ylpeänä kertoa kuinka mamma antoi kivan pesämunan opiskelua helpottamaan.
Juuri näin. Kateellisten kitinää kun eivät itse kykene säästämään ja hoitamaan järkevästi talousasioitaan.
Merja M sai kipinän saatuaan ensin muistaakseni 60 000 alkupääoman. Ei se niin kummoinen summa ole että kannattaisi kateellisena kitistä. Itse olen innostunut myöskin pikku perinnön saatuani( alle 30 000 rahaa ja muutaman osakkeen). Siitä se kipinä lähti. Merjalla on hyviä tavallisen kansalaisen elämään sopivia neuvoja, kyllä minä niitä kuuntelen mutta ostopäätökseni teen ihan itse.
Jos olisi mies kyseessä tuskin saisi tuota jatkuvaa arvostelua. 🤔
Merjan vinkeistä olen poiminut sen, että tinkii omasta kuluttamisesta jonkin verran, että jää edes vähän rahaa sijoittamiseen. Minulla muotiin ja vaatteisiin tahtoo mennä tuloihin nähden liikaa, mutta nyt olen uskaltautunut vähän sijoittamaan ja hillitsen tuota vaatteiden turhaa osteltua. Tällä hetkellä lähinnä opiskelen sijoittamista, mitä firmoja pörssissä on jne., nyt ei ole edes ylimääräistä mitä sijoittaa. Kaukana olen Merjan salkusta, eikä se nyt ole edes minulle mahdollistakaan. Mutta koko ajanhan sinne pörssiin tulee uusiakin firmoja, ei ole pakko ostaa noita tämän hetken ylikalliita osakkeita.
Oletko siis ekonomi?