Kannattaako Merja Mähkän sijoitusvinkkejä kuunnella?
Merja Mähkä vinkkasi taas tänään Hesarissa osakkeista, joita juuri nyt kannattaa ostaa. Mutta kannattaako Mähkää kuunnella? Eikö se ole vaan joku tavissijoittaja, jolla on käynyt omissa sijoituksissaan hyvä tuuri?
Kommentit (45)
Av-palstalta saa taatusti parempia vinkkejä kuin Merjalta :)
Kannattaa kuunnella.
Mitä osakkeita Merja kehotti ostamaan?
En pysty itse lukemaan Hesaria.
Eiköhän kaikki uskottavuus mennyt, kun hän kertoi ostaneensa vuonna 2015 H&M:n osakkeita, koska tykkää niiden vaatteista. Tuotti sitten tappiota. Miten kukaan ikinä on voinut ajatella, että hikipajassa tuotettuihin kertakäyttövaatteisiin sijoittaminen olisi millään tavalla eettistä tai kestävää ja kehtaa vielä yrittää rikastua sillä?
Sitten hän vielä meuhkaa äänekkäästi vastuullisesta sijoittamisesta.
"Mähkä myöntää, että kyseessä on toki ison riskin sijoitus: Qt:n osakkeen arvostuskertoimet ovat niin korkealla, että kaiken on mentävä nappiin, jotta osakekurssi kestää romahtamatta.
”Riskeistä huolimatta, olisi hirveää olla sijoittaja, joka missasi Qt:n menestystarinan. Jos kaikki menee maaliin, kuten toivotaan, niin se on tosi hieno sijoitus, ja siinä on syytä olla mukana.”"
Tuo lainaus kertoo tarpeeksi Mähkän sijoitusvinkeistä.
Lähtökohtaisesti kannattaa tehdä ne sijoituspäätökset ihan itse. Toki voi lukea eri sijoittajien mielipiteitä, mutta kannattaa muistaa että esimerkiksi Mähkän sijoitussalkku on vähän eri kokoluokkaa kuin tavallisen av-pulliaisen.
Siis mikä Merjan koulutus on? Iltalehden toimittaja?
Mutta mistä syystä talousjutun kuvassa on tuollainen herutusilme? :´D
Mistä tuollainen itsevarmuus kumpuaa? Joillakin ei ole minkäänlaisia estoja suostua asiantuntijaksi tai kertomaan elämästään ilman sen kummempia saavutuksia. Täytyy ihailla ihmistä, joka uskoo itseensä ja uloiseen habitukseensa noin täysillä.
Kannattaa. Merja kyllä tietää minkä sijoittaa ja minne.
Tietääkö joku miten voi sijoittaa Oura älysormukseen. Vai voiko?
Vierailija kirjoitti:
"Mähkä myöntää, että kyseessä on toki ison riskin sijoitus: Qt:n osakkeen arvostuskertoimet ovat niin korkealla, että kaiken on mentävä nappiin, jotta osakekurssi kestää romahtamatta.
”Riskeistä huolimatta, olisi hirveää olla sijoittaja, joka missasi Qt:n menestystarinan. Jos kaikki menee maaliin, kuten toivotaan, niin se on tosi hieno sijoitus, ja siinä on syytä olla mukana.”"
Tuo lainaus kertoo tarpeeksi Mähkän sijoitusvinkeistä.
Merja Mähkä ei vakuuta.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku miten voi sijoittaa Oura älysormukseen. Vai voiko?
Ouran listautumista odotellessa voi aika käydä pitkäksi (=ei tule listautumaan, eli ei voi yksityinen siihen sijoittaa). Syynä se, että Ouralla taitaa olla omaa pääomaa riittävästi pyörittääkseen hyvää liiketoimintaa ja laajentuakseen järkevästi.
Merja Mähkän varallisuus tuli siitä kun ISIPAPPA antoi 80 000e pesämunaa ja sitä se alkoi sijoittaa. Jos ei olisi isin rahoja niin tuskin olisi sijoitusneuvoja.
Tuo on totta että minäkin ekonomina olisin osannut kyllä sijoittaa jos isi olisi antanut 80ke. Kotoa en vaan saanut mitään, muuta kuin kaltoinkohtelua ja hu0ritt3lua… on ollut vähän sitten kivikkoisempi tie tehdä rupuduuneja, opiskella lainalla, maksaa vuosia opintolainaa takaisin jne. Aika lailla erit lähtökohdat kuin Mähkällä.
Ruotsissa on osa sijoitusblogien pitäjistä saaneet rikossyytteet kurssikeinoitelusta. Jos omistat itse kyseisen yrityksen osakkeita, on laitonsa julkisesti mainostaa ostamaan näitä osakkeita ja siten vaikuttaa yrityksen kurssikehitykseen. Tämä on laitonta kaikissa pörssitoimintaa käyvissä maissa, myös suomessa. Jos Merja Mähkä omistaa itse Qt.n osakkeita, niin ruvetaan keikkumaan syytteen rajamailla.
Tämä on yksi syistä miksi sijoitusihmiset eivät anna julkisesti suosituksia, että osta näitä ja näitä osakkeita.
Klikkiotsikoita lähinnä tehtailee. Moni nainen on hyvä osinkosijoittaja mutta yleensä nämä eivät ole mediassa jakamassa sijoitusvinkkejä.
Miksi AINA tulee näitä katkeria itkijöitä, jotka valittavat kuinka isi ei heille antanut rahaa? Ja kuinka helppoa muilla on kun perhe on varakas.
Tehkää itse omat miljoonanne älkää vain itkekö kovaa kohtaloanne. Jonkunhan se työ pn tehtävä että business tai sijoittaminen rupeaa toimimaan. Olkaa se joku. Sitten teidän omat lapset voi ylpeänä kertoa kuinka mamma antoi kivan pesämunan opiskelua helpottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AINA tulee näitä katkeria itkijöitä, jotka valittavat kuinka isi ei heille antanut rahaa? Ja kuinka helppoa muilla on kun perhe on varakas.
Tehkää itse omat miljoonanne älkää vain itkekö kovaa kohtaloanne. Jonkunhan se työ pn tehtävä että business tai sijoittaminen rupeaa toimimaan. Olkaa se joku. Sitten teidän omat lapset voi ylpeänä kertoa kuinka mamma antoi kivan pesämunan opiskelua helpottamaan.
Ei. Paljon kivempi vaan vinkua että ”kyllä minäkin jos…”
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jokainen voi kerryttää omaa omaisuuttaan. Se on kuitenkin ihan eri asia, tekeekö sen aidosti itse vai ja valmiilla osakesalkulla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta että minäkin ekonomina olisin osannut kyllä sijoittaa jos isi olisi antanut 80ke. Kotoa en vaan saanut mitään, muuta kuin kaltoinkohtelua ja hu0ritt3lua… on ollut vähän sitten kivikkoisempi tie tehdä rupuduuneja, opiskella lainalla, maksaa vuosia opintolainaa takaisin jne. Aika lailla erit lähtökohdat kuin Mähkällä.
Miksiköhän tosiasian toteaminen saa alapeukkuja?
No ei 🤣