Yläkertaan muutti kauhunaapuri
Olen asunut kerrostaloasunnossani yli 10 vuotta. Talo on ollut rauhallinen ja hiljainen, asuu paljon eläkeläisiä. Täällä on ollut hyvä olla.
Keväällä yläkertaan muutti uusi asukas, n. 50-vuotias nainen koiransa kanssa. Teki lattiaremontin, jossa ilmeisesti jokin meni pieleen äänieristyksen suhteen.
Kaikki alkoi kuulumaan meille. Aamulla herään koiran haukkumiseen ja naisen puheeseen, illalla ne ovat viimeiset asiat jotka kuulen. Kuulen kaikki keskustelut, äänenpainot, kuuntelen naisen ääntä jatkuvasti. Ilmeisesti hän tekee töitä kotoa, ja kuulen siis kaikki hänen työpuhelunsakin. Jatkuvasti hän raahaa huonekaluja paikasta toiseen ja ihan jo hänen kävelynsä on kovaa töminää. Lähes joka päivä nikkaroidaan jotain, ja vieraita juoksee kylässä aamuaikaisesta iltamyöhään. Kovaääninen koira huutaa minkä ehtii.
Pahinta on se, että naista itseään ei kiinnosta aiheuttamansa meluhaitta, vaan hän suuttuu kommenteista. Isännöitsijäkään ei ole kiinnostunut, vaan kuulemma koiran haukunta on "normaaleja elämisen ääniä" ja kun tiedustelin onko äänieristys hänen mielestään kunnossa ei hän edes vastannut sähköpostiini. Mitään apua en saanut.
Onko oikeasti normaalia kuulla aamusta iltaan naapurin pälätys ja kaikki tekeminen? Miksei aiempi naapuri ennen lattiaremonttia kuulunut meille koskaan?
Muutin eilen pois asunnosta, jossa olin asunut 11 vuotta, ja asunto menee nyt myyntiin. Oli ensimmäinen ostamani asunto, ja huolella remontoitu mieleisekseni, mutta ei siinä vain voi enää asua.
Tämä oli vain avautuminen :(
Kommentit (46)
Tuossa olisi voinut tehdä niin, että nauhoittaa yläkerrasta kuuluvaa meteliä, kun se kerran kuuluu todella selvästi. Jos isännöitsijää ei kiinnosta, niin yhteys kunnan terveystarkastajaan.
Jotain on selvästi mennyt lattian asennuksessa pieleen.
Huoneistoremontit pitää ilmoittaa isännöitsijälle, jonka vastuulla on suorittaa remontin lopputarkistus ja myös ohjeistaa remontin suorittamisesta oikein. Asukkaan täytyy toimittaa remontista kirjalllinen selvitys isännöitsijälle. Jos siis valitat isännöitsijälle hän ei tietenkään reagoi, koska kaikkihan on tehty rakennusteknisesti oikein. Isännöitsijän vastuu päättyy siihen.
OIkea kohde valittaa on taloyhtiön hallitus. Jos hallitus ymmärtää vastuunsa, niin siihen kuuluu myös osakkaiden asumisviihtyvyys ja poistattaa osakkaan asumista haittaavia tekijöitä.
Naapurin meteliksi katsotaan toistuva, häiritsevä ja kovaääninen melu. Koiran haukunta yöaikaan on sitä. Vielä tehokkaampi valitus on, jos edes joku naapureista suostuu valittamaan samasta asiasta hallitukselle.
Muutoin kuka tahansa meistä saa kopsutella päiväsaikaan asunnossa ja puhua kovaäänisesti, sillä se luokitellaan normaaliksi ihmiselämän ääneksi.
Liian monet asunnot toimivat näkösuojina naapureille, mutta eivät ääniä eristävinä.
Asun samanlaisessa, hiljaisessa talossa. Muuttaa ajattelin, sillä naapurini keikkuvat monet haudan partaalla ja sukupolvenvaihdoksen myötä saan taatusti kiljuvia lapsiperheitä ympärilleni. Tavoite on myydä asuntoni vuoden päästä. Seuraavan kerran olen tarkempi talon äänieristeistä tai muutan takaisin okt:n. Luulin viihtyväni kerrostalossa, mutta ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on elämistä varten, ei nukkumista.
Bingo: Näin puhuu/kirjoittaa itse häirikkö.!!
Itse asuin (onneksi) vain vuokralla kerrostalossa, jossa ei ollut äänieristystä nimeksikään. Pari vuotta sitä kestin, kunnes yläkertaan muutti aivan sekopäinen nainen, joka ei pelkästään elänyt jokapäiväistä elämäänsä maksimaalisesti meluten (paiskoen, kolaten, marssien), vaan tykkäsi myös purkaa jotain määrittelemätöntä omaa sisäistä pahoinvointiaan aivan järjettömällä riehumisella. Se heitteli huonekaluja ympäri kämppää, ravasi edestakas kuin mielipuoli ja eritoten öisin tykkäsi pudotella jotain kovaa ja painavaa huonosti asennetulle, halvalle laminaattilattialle. Kuin ihmeen kautta onnistuin löytämään aivan ihanan rivitalpn päätyasunnon, eikä tätä rauhaa voi sanoin kuvailla. Noin puoli vuotta oon tässä nyt asunut, ja alan vasta pikkuhiljaa sisäistää sen, et kukaan ei enää riehu ja rymyä mun katolla. On ihanaa saada nukkua rauhassa ja oleskella omassa kodissaan ilman naapureiden "elämisen ääniä".
Ei kuule kiinnosta. Ukot mylvii ja huutaa jollekkin tietsikkapelille läpi yön. vali vali uli uli.
Emmä tiedä, varmaan ankeeta. Mutta ap asui oikeassa asunnossa jossa naapuri piti hirveetä mekkalaa joten ehkä sä vahingossa vastasit väärään ketjuun.