Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi alakoululaisesi on WhatsAppissa?

Vierailija
05.09.2021 |

Ekaluokkalainen ehti olla reilun vuorokauden ja jo tuli imelää viestiä sydämin ja kukkasin varustettuna skandinaavin näköiseltä n. kolmekymppiseltä mieheltä kökösti suomeksi käännettynä.

Ikäraja äppiin on 16-v, mutta koska kaveritkin…

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tai miehellekään ei ole koskaan tullut viestejä vierailta. Mulle on tullut tasan yksi mainosviesti; myyjältä EBaystä.

Siksi ihmeteltiin, miksi lapselle tuli. Eikä edes englanniksi, vaan jonkun kääntöohjelman avulla tehtyä suomea. Puheluja tai tekstiviestejä tuntemattomilta ei lapsen liittymään ole tullut.

Ap

Vierailija
22/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ipana on itse antanut numeron tiktokissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska WA:ssa on mm. luokan virallinen ryhmä.

Ei voi olla, jos lapset alle 16.

Tietenkin voi, kun joku vanhempi on ylläpitäjä ja vanhemmat valvovat toimintaa.

Ehtoihin kuuluu että käyttäjän on oltava vähintään 16v. Huoltaja ei asiaan liity.

Vierailija
24/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä vielä tiktokista.

Vierailija
25/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku vahingossa laittoi väärän numeron tai numeron entiselle omistajalle tarkoitettu viesti

Vierailija
26/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsesi numero on tuntemattomilla ihmisillä? Ei WA ole sen kummempi sovellus kuin tekstiviestit oli aikoinaan.

Vierailija
27/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään tuntemattomien viestiä en ole koko whatsappin aikana vastaanottanut, ei kukaan ystävistäni tai sukulaisistani myöskään. Onpa ukko osannut valita tyttäresi numeron, mahtaa olla ihan selvinnäkijä. 

Taitaa olla niin, että pikkupimu on itse jakanut numeroaan....

Vierailija
28/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei voi? Kyllä lapsen luokalla kaikki oppilaat keskustelevat tuliko läksyä yms. Omia juttujaan ja ihan näin yksi tyttö joka ei ole siinä ryhmässä (kun vanhemmat kielsivät whatsappin käytön) hän on pahasti ulkopuolella porukasta.

WhatsAppin sääntöjen vastaista.

Vierailija
29/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmana tietää. Itse et tunnu tietävän. 

Vierailija
30/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quäote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voi, kun joku vanhempi on ylläpitäjä ja vanhemmat valvovat toimintaa.

Ehtoihin kuuluu että käyttäjän on oltava vähintään 16v. Huoltaja ei asiaan liity.

Huoltaja omistaa, maksaa ja valvoo alaikäisen liittymää ja siinä olevia sovelluksia. Alke 16v ei voi itse hyväksyä esim. Wapin käyttöehtoja, caan "sopimuksen" tekee huoltaja. Suomen laki ei sano wapista yhtään mitään.

Vierailija
31/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsesi numero on tuntemattomilla ihmisillä? Ei WA ole sen kummempi sovellus kuin tekstiviestit oli aikoinaan.

En kuule tiedä. Hän ei ollut vielä aloittanut puhelimen käyttöä kun viesti tuli. Liittymä oli tuolloin ollut hänellä kaksi päivää. Hän ei muista ulkoa omaa numeroaan.

Vierailija
32/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä.

Vierailija
33/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle tulee vieraalta henkilöltä wa viestiä niin on käytännössä kolme mahdollisuutta:

1. Lapsen puhelinnumero on ollut aikaisemmin jollain muulla ja viesti on tarkoitettu tälle jollekin muulle

2. Lapsi on itse antanut/jakanut numeronsa jonnekin/jollekin.

3. Numero on levinnyt eteenpäin joltain kaverilta muille. Silloinkaan kyse ei ole whatsappistä niinkään vaan siitä että puhelinnumero itsessään on lähtenyt leviämään.

Vierailija
34/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään tuntemattomien viestiä en ole koko whatsappin aikana vastaanottanut, ei kukaan ystävistäni tai sukulaisistani myöskään. Onpa ukko osannut valita tyttäresi numeron, mahtaa olla ihan selvinnäkijä. 

Taitaa olla niin, että pikkupimu on itse jakanut numeroaan....

Mikä UKKO ? Minä otin liittymän. Hoitaako mies teillä kaikki käytännön asiat? :D :D :D

Vierailija
35/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuule tiedä. Hän ei ollut vielä aloittanut puhelimen käyttöä kun viesti tuli. Liittymä oli tuolloin ollut hänellä kaksi päivää. Hän ei muista ulkoa omaa numeroaan.

No niin eli tässä onkin se syy.

Viesti oli tarkoitettu numeron entiselle haltijalle. Ei sen ihmeellisemmästä asiasta ole kyse. Numero on muutaman kuukauden ”hyllyllä” kun joku siitä luopuu mutta sen jälkeen se jo annetaan uudelle ihmiselle käyttöön. Lapsesi on saanut tällaisen kierrätetyn numeron ja silloin siihen voi hyvinkin tulla moniakin viestejä joissa tavoitellaan numeron edellistä omistajaa ja niitä viestejä voi tulla niin whatsappiin kuin tekstiviestilläkin. Toki puheluitakin voi tulla.

Vierailija
36/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapselle tulee vieraalta henkilöltä wa viestiä niin on käytännössä kolme mahdollisuutta:

1. Lapsen puhelinnumero on ollut aikaisemmin jollain muulla ja viesti on tarkoitettu tälle jollekin muulle

2. Lapsi on itse antanut/jakanut numeronsa jonnekin/jollekin.

3. Numero on levinnyt eteenpäin joltain kaverilta muille. Silloinkaan kyse ei ole whatsappistä niinkään vaan siitä että puhelinnumero itsessään on lähtenyt leviämään.

Tai

4) Operaattori myy lasten numeroita (liittymät joita kaupataan ensimmäisinä liittymänä).

Vierailija
37/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä.

outoa ettei 7-v tiedä tiktokia, eikö hänellä ole kavereita

Vierailija
38/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikomman aineksen kaverit puuttuvat. ☹️

Vierailija
39/39 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neljännellä olevan lapsen luokalla ihan sama systeemi, eli luokan lapsilla oma Whatsapp-ryhmä. Ollut jo jonkin vuoden, en muista oliko jo ekalla. Ja meillä aikuisilla oma ryhmämme.

Tuli tuosta yksi mahdollisuus mieleen. Ainakin näissä meidän WA-ryhmissämme kaikki näkevät kaikkien puhelinnumerot. Eli jos siellä luokan vanhemmissa on joku todella sairas tyyppi, voisi helposti itse lähetellä tyttärellesi viestiä toisesta numerosta tai myydä niitä lasten numeroita jonnekin netin syövereihin.