Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entä jos valmistuu yli 40-vuotiaana?

Vierailija
12.10.2014 |

Lähtee aikuisena opiskelemaan ja valmistuu yliopistosta yli 40-vuotiaana. Joutuuko silloinkin syrjityksi työmarkkinoilla?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:25"]

Miksi kukaan edes vaivautuu opiskelemaan noin vanhana?

[/quote]

No miksi vaivautua tekemään mitään? Ehkä ainakin siksi että ennen eläkeikää on vielä 25-30 vuotta töitä jäljellä? :) Minä haluan mielekkäämmän a paremmin palkatun työn, kuin missä olen aiemmin työskennellyt. En pystyisi työskentelemään nykyisessä duunissani eläkeikään, se nyt on vaan niin. Jos rahkeet riittää muuhunkin, miksi ei?
[/quote]

No olisit alunperin jo opiskellut paremman tutkinnon, niin ei tarvitsisi enää vanhana miettiä, että syrjitäänkö työmarkkinoilla.

Vierailija
22/30 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:25"] Miksi kukaan edes vaivautuu opiskelemaan noin vanhana? [/quote] No miksi vaivautua tekemään mitään? Ehkä ainakin siksi että ennen eläkeikää on vielä 25-30 vuotta töitä jäljellä? :) Minä haluan mielekkäämmän a paremmin palkatun työn, kuin missä olen aiemmin työskennellyt. En pystyisi työskentelemään nykyisessä duunissani eläkeikään, se nyt on vaan niin. Jos rahkeet riittää muuhunkin, miksi ei? [/quote] No olisit alunperin jo opiskellut paremman tutkinnon, niin ei tarvitsisi enää vanhana miettiä, että syrjitäänkö työmarkkinoilla.

[/quote]

Ei mua kiinnosta syrjutäänkö mua, päteviä työntekijöitä ei syrjitä. Mun opiskelukavereita tuskin monikaan tulee kunnon työpaikkaa allata saamaan, kun kursseista vaan notkutaan läpi oppimatta oikeasti mitään ja rillutellaan vaan opiskelijabileissä. Luulen olevani aika kuumaa kamaa valmistumiseni jälkeen, koska mull aon jo aiempaa työkokemusta toiselta alalta + suosittelijat, sekä lähes täyspäiväinen työhistoria myös opiskeluajalta, kyllä se kertoo työnantajalle mun todistusmerkintöjeni kanssa aika paljon.

Kyllä niitä todistuksiakin yliopistolta kysellään, niihin ja niiden sisältöihin ei tarvitse paneutua mitenkään ekstensiivisesti kun pääaineesta ja sivuaineista on kokonaisuusmerkinnät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:25"] Miksi kukaan edes vaivautuu opiskelemaan noin vanhana? [/quote] No miksi vaivautua tekemään mitään? Ehkä ainakin siksi että ennen eläkeikää on vielä 25-30 vuotta töitä jäljellä? :) Minä haluan mielekkäämmän a paremmin palkatun työn, kuin missä olen aiemmin työskennellyt. En pystyisi työskentelemään nykyisessä duunissani eläkeikään, se nyt on vaan niin. Jos rahkeet riittää muuhunkin, miksi ei? [/quote] No olisit alunperin jo opiskellut paremman tutkinnon, niin ei tarvitsisi enää vanhana miettiä, että syrjitäänkö työmarkkinoilla.

[/quote]

Ei mua kiinnosta syrjutäänkö mua, päteviä työntekijöitä ei syrjitä. Mun opiskelukavereita tuskin monikaan tulee kunnon työpaikkaa allata saamaan, kun kursseista vaan notkutaan läpi oppimatta oikeasti mitään ja rillutellaan vaan opiskelijabileissä. Luulen olevani aika kuumaa kamaa valmistumiseni jälkeen, koska mull aon jo aiempaa työkokemusta toiselta alalta + suosittelijat, sekä lähes täyspäiväinen työhistoria myös opiskeluajalta, kyllä se kertoo työnantajalle mun todistusmerkintöjeni kanssa aika paljon.

Kyllä niitä todistuksiakin yliopistolta kysellään, niihin ja niiden sisältöihin ei tarvitse paneutua mitenkään ekstensiivisesti kun pääaineesta ja sivuaineista on kokonaisuusmerkinnät.
[/quote]

Hyvin ainakin hallitset tuon oikeinkirjoituksen, jos ei muuta.

Vierailija
24/30 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisit alunperin opuskellut" jne...mitä kukaan teitää toisen elämästä, ja siitä mihin on milloinkin kypsä? Jos ei ole ihan nuori,olosuhteet elämän ja koulutuksen suhteen on olleet ihan toiset!!!

Vierailija
25/30 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valmistun kolmessa vuodessa minusta tulee lastentarhanopettaja 41-vuotiaana :) Minulla on jo kaksi aiempaa tutkintoa, mutta nyt koen opiskelevani ominta alaani ja luotan, että saan töitä. Iästä ja kokemuksesta on toivottavasti hyötyäkin tällä alalla ja onhan minulla yli 20 vuotta työuraa jäljellä.

Vierailija
26/30 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:42"]

Hyvin ainakin hallitset tuon oikeinkirjoituksen, jos ei muuta.

[/quote]

Liian isot sormet kännyyn :\

Hyvää jatkoa sinullekin, toivottavasti pääset joskus yliopistoon sisälle! :)

Vierailija
27/30 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, oletko jo hakenut uutta työtä? Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun, jossa pohdittiin nelikymppisten työllistymisestä.

Hyvä, että sinulla ainakin on positiivinen vire päällä. Itsellä taas alkaa olla aika apeat tunnelmat, kun työnhaku on ollut tuloksetonta. Tein siis toisen yliopistotutkinnon työn ohella ja vaikka tällä hetkellä olenkin töissä, ei mikään näiden yt-neuvotteluiden aikakautena tunnu olevan varmaa. 

Vierailija
28/30 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:25"]

Miksi kukaan edes vaivautuu opiskelemaan noin vanhana?

[/quote]

No miksi vaivautua tekemään mitään? Ehkä ainakin siksi että ennen eläkeikää on vielä 25-30 vuotta töitä jäljellä? :) Minä haluan mielekkäämmän a paremmin palkatun työn, kuin missä olen aiemmin työskennellyt. En pystyisi työskentelemään nykyisessä duunissani eläkeikään, se nyt on vaan niin. Jos rahkeet riittää muuhunkin, miksi ei?

[/quote]

Ikäsyrjinnässähän ei ole mitään logiikkaa. Jos eläkkeelle pääsee tulevaisuudessa n. seitsenkymppisenä, ei ole todellisuudessa mitään perusteita olla palkkaamatta nelikymppistä töihin. Siinä on työuraa vielä reippaasti jäljellä.

Hyvin hyvin moni valmistuu työttömäksi näinä aikoina. Opiskelu on monille "ihan turhaa", mutta silti moni haluaa opiskella, uskoo siitä hyötyvänsä ja todennäköisesti jossain vaiheessa myös työllistyy, jos nyt ei ihan koulutustaan vastaavaan työhön, niin ainakin johonkin. Onneksi kaikki ihmiset eivät ajattele, että on hyödytöntä opiskella, vaikka se monessa tapauksessa onkin, eli ei johda suoraan työllistymiseen heti valmistumisen jälkeen haluttuun työpaikkaan. 

Vierailija
29/30 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 29:lle: kääntäjä. Palkkiot eivät noin yleensä päätä huimaa tällä alalla, mutta jos löytää oman erityisalansa ja saa "nimeä", niin on mahdollisuus neuvotella niitä ylöspäin. Alkuun pääseminen voi olla hankalaa, mutta työkokemuksen ja rutiinin myötä, sekä tietoisuuden kasvaessa alan käytännöistä ja palkkioista, kasvaa sekä työteho että itseluottamus. Sitähän tarvitaan paitsi työhön tarttumisessa että niissä palkkioneuvotteluissa. Nykyään pärjään jo ihan kivasti näillä töillä.

Vierailija
30/30 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja sattuu sitä ammattilaisellekin: "sekä työhön tarttumisessa että niissä palkkioneuvotteluissa". Noh, tästä tekstistä ei minulle makseta :) terkuin: edellinen :)