Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jopa lehtiartikkeleissa introvertin väitetään kärsivän sosiaalisten taitojen puutteesta tai olevan jonkin sortin ihmisvihaaja?

Vierailija
05.09.2021 |

Tuo erään naistenlehden väittämät introverteista ovat nätisti sanottuna omintakeisia. Ihmisen ei tarvi vihata muita, olla ujo tai kärsiä sosiaalisten taitojen puutteesta vaikka on introvertti.

Minä voin introverttina jutella tuntemattomien ihmisten kanssa enkä pelkää tai jännitä sitä. Minä voin introverttina elää ja antaa muidenkin elää. Minä pidän introverttina reiluutta ja tasapuolisuutta tärkeinä arvoina siinä missä toisen ihmisen aitoa kohtaamistakin.

Sen vuoksi en pidä siitä, että introvertteja leimataan ilman todellista tieteellistä pohjaa joillain keittiöpsykologisilla jutuilla. Herääkö muilla introvertilla ajatuksia tästä ilmiöstä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttina minua on koko elämäni ajan kiusannut se, etten ole saanut olla rauhassa se mikä olen, tehdä sitä mitä teen ja valita seurani, harrastukseni ja työni omien mieltymysteni mukaan.

Aina on tökitty ja moitittu milloin mistäkin.

Minä taas en ole huomautellut muiden ihmisten elämänvalinnoista ja tekemisistä, koska ne eivät mielestäni minulle kuulu.

En varmastikaan ole ainut tällainen introvertti.

Paljon siis voitettaisiin jo sillä, että meidän annettaisiin olla ja valita ihan rauhassa, emmehän me tavallisesti ketään häiritse. Ilmeisesti elämäntapamme ja -valintamme kuitenkin jostain syystä häiritsevät ei-introvertteja, en kyllä tiedä, miksi niin pitäisi olla.

Antakaa siis meidän elää rauhassa elämäämme, jookosta?

Vierailija
22/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävät introvertit kirjoitti:

Koska se pitää joidenkin introverttien kohdalla paikkansa. Ei toki kaikkien.

Kuinka ne introvertit ovat käyttäytyneet sinua kohtaan ikävästi? Puhuneet pashaa selkäsi takana tai kiusanneet sinua ylistämällä liikaa tai nälvimällä sinua muiden edessä? Eivät tervehdi takaisin jos sinä tervehditä heitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi on se sosiaalisten taitojenkin tärkeys yliarvostettua. Mitä se ylipäätään tarkoittaa, monesti puheliaita ja ulospäin suuntautuneita pidetään sosiaalisesti taitavina. Vaikka hiljaisemmat monesti vain joutuvat kuuntelemaan heidän tyhjänpäiväistä höpötystä, loukkauksia ja suusta tulevia sammakoita.

Ei turha kälätys ole mikään sosiaalinen taito. Vuorovaikutus sen sijaan on. Kannattaa kysyä itseltään, että osaako kuunnella toista ja myötäelää tai vähintään kuunnella avoimin mielin kun toinen puhuu jostain vaikeasta asiasta? Osaako pitää sanansa? Uskaltaako sanoa ei vai ghostaako jne.

Vierailija
24/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes jakaa ihmisiä noin kapeisiin lokeroihin? Sairasta vastakkainasettelua.

Vierailija
25/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvakaa yli tuosta, mitä kukin teistä on mieltä, leimaantumisen pelosta. Elämä helpottuu kummasti. Varmasti kuluttavaa pohtia, ettei tuokin nyt kuvittele, että pelkään tai jännitän ihmisiä, iik noloa. Jos kerran olette tasapuolisia niin miksi mykkyys tai pelko on niin noloja ominaisuuksia. Haurasta egoa pitää kouluttaa.

Olet ennakkoluuloinen. Olen introvertti. En ole ujo. En mieti sitä, mitä mieltä muut ovat minusta tai tekemisistäni kun kerran osaan elää muita tönimättä ja tallomatta niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

Vierailija
26/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kärjistäminen tulee siitä, että introversio voi olla joillekin tekosyy olla itsekeskeinen ja passiivinen esimerkiksi tiimityötilanteissa. Tehdään vain oma osuus, muttei ajatella isompaa kokonaisuutta. Mutta intorvertilla voi olla myös erinomaiset sosiaaliset taidot. Ehkä keskimäärin ekstrovertti on aloitteellisempi, introvertti pitkäjänteisempi, molempia tarvitaan. 

Nuokin ovat ennakkoluuloja. Minä vedän projekteja ja olen introvertti. Minä joudun monesti muistuttamaan siitä aikataulusta ja fokuksesta. Ihmisen asiaorientautuminen ei ole mitenkään intro- tai ekstroversiosta kiinni.

Vierailija
27/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi on se sosiaalisten taitojenkin tärkeys yliarvostettua. Mitä se ylipäätään tarkoittaa, monesti puheliaita ja ulospäin suuntautuneita pidetään sosiaalisesti taitavina. Vaikka hiljaisemmat monesti vain joutuvat kuuntelemaan heidän tyhjänpäiväistä höpötystä, loukkauksia ja suusta tulevia sammakoita.

Monta kertaa ne hiljaisemmat saattavat itse asiassa olla taitavampia sosiaalisesti, koska he ovat enemmän tarkkailijan roolissa ja keskittyvät muiden ihmisten reaktioiden lukemiseen siinä missä puheliaampi vaan höpöttää menemään muista välittämättä. Se hiljaisempi usein puhuu vähän mutta asiaa.

Vierailija
28/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naistenlehdet nyt yleensäkään eivät tunnu sisältävän kauheasti järkevää asiaa.

Minulle tuli naistenlehti ennen nettiaikaa lähinnä pikkulasten kotona olevan vanhemman rentoutukseksi ja uusien reseptien kokeilunhalun vuoksi. Nykyään ei ole mitään mielenkiintoa lukea eikä tilata naistenlehtiä.

Sitä pidän erikoisena naistenlehdissä, etteivät ne osaa uudistua kertomaan ihan oikeasti tavallisia naisia kiinnostavista asioista. Esimerkiksi en tunne yhtään ihmistä, joka uskoo horoskooppeihin.

Mitä naistenlehtiä luet? Ei läheskään kaikissa naistenlehdissä ole horoskooppeja.

Vierailija
29/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes jakaa ihmisiä noin kapeisiin lokeroihin? Sairasta vastakkainasettelua.

Me naiset-lehti.

Vierailija
30/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta kertaa ne hiljaisemmat saattavat itse asiassa olla taitavampia sosiaalisesti, koska he ovat enemmän tarkkailijan roolissa ja keskittyvät muiden ihmisten reaktioiden lukemiseen siinä missä puheliaampi vaan höpöttää menemään muista välittämättä. Se hiljaisempi usein puhuu vähän mutta asiaa.

Introverttikin voi olla puhelias.

Vierailija
31/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introverttikin voi olla puhelias.

Voi, siksi en puhunutkaan mitään introverteista tai ekstroverteistä.

Vierailija
32/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös taattu introvertti ja hauska seuramies, jos jostain syystä semmoiseen tilanteeseen joudun. Pärjään kaikenlaisten ihmisten seurassa yhteiskuntaluokasta riippumatta enkä sulkeudu ulos keskusteluista, mutta parhaiten viihdyn itsekseni ja harvoin kaipaan seuraa.

Tuntuu oudolta, että pitäisi olla juro ja sulkeutuva stereotyyypin mukaan. Sanonnan mukaan älykäs ihminen ei pelkää yksinäisyyttä, tämän puolesta liputan.

Vierailija
33/33 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä olen jonkinlainen ihmisvihaaja, mutta se ei johdu siitä, ettei minulla olisi sosiaalisia taitoja. On vain niin, ettei omista sosiaalisista taidoista ole paljon hyötyä, jos muilla ihmisillä ei ole samoja taitoja. Esim. jos minä osaan ottaa muut huomioon ja ymmärrän heitä, mutta muut eivät ota minua huomioon eivätkä ymmärrä minua, niin eipä siitä minulle ole paljoakaan iloa.