Lapsi täyttää pian 18 ja elatusmaksut loppuu. Miten pärjään?
Kuukausibudjettiin tulee 300 Euron vaje. Mistä voisi saada korvikkeen
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Eikö elarit jopu jo 17 v?
Ei kun se olikin lapsilisä. 🙈
Meillä tuttava pisti lapsen heti asumaan eri osoitteeseen kun tuli 18 vuotta täyteen. Molemmille tulee sen jälkeen omat asumis- ym tuet.
Samaa olen miettinyt, täytyy varmaan mennä töihin tai kiristää vyötä.
Budjetoit elämisesi niin? Hankit lisätyön niin kauaksi aikaa kun lapsesi asuu kotona? Lapsi menee töihin osa-aikaiseksi ja maksaa jonkun hyvin pienen osan esimerkiksi kännykkälaskunsa ja harrastuksensa?
Vierailija kirjoitti:
Tästä näkee hyvin että elarit ei mene lapseen kun ne menee naisen elättämiseen
Olen nainen ja maksoin lukiolaisista lapsesta 450 euroa elareita kuussa. Menikö ne siis tässä tapauksessa minne?
Klassinen ratkaisu: mene töihin lisätulojen hankkimiseksi. Se 18-vuotias lapsi/nuori/aikuinen osaa olla jo yksin kotona, jolloin hän ei täysin avuton ja hemmoteltu.
Jos nuori opiskelee, haet hänelle koulutusavustusta toiselta vanhemmalta. Jos teidän tulot on pienet, saatte ehkä myös toimentulotukea? Hakekaa myös kelasta opintotuki. Kotona asuva ei saa paljon, mutta joka kymppi on eteenpäin.
Jos "lapsi" opiskelee, se saa opintotukea ja opintolainaa, joilla voi elättää itsensä, eli maksaa kotiin tai jos käy töissä, voi maksaa palkastaan. Toinen vaihtoehto on, että muuttaa omaan kämppään.
Vierailija kirjoitti:
Budjetoit elämisesi niin? Hankit lisätyön niin kauaksi aikaa kun lapsesi asuu kotona? Lapsi menee töihin osa-aikaiseksi ja maksaa jonkun hyvin pienen osan esimerkiksi kännykkälaskunsa ja harrastuksensa?
Lapsi on tehnyt osa-aikatöitä jo 17-vuotiaasta lähtien ja maksaa käytännössä omat kulunsa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuttava pisti lapsen heti asumaan eri osoitteeseen kun tuli 18 vuotta täyteen. Molemmille tulee sen jälkeen omat asumis- ym tuet.
molemmille? onko se lapsikin kasvatettu sossunpummiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja maksoin lukiolaisista lapsesta 450 euroa elareita kuussa. Menikö ne siis tässä tapauksessa minne?
Anteeksi en tiennyt että sinä määrittelet miten kaikki tekee. Olen pahoillani
Opiskeleeko lapsi. Itse maksoin elareitten jälkeen koulutustukea lukion loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on tehnyt osa-aikatöitä jo 17-vuotiaasta lähtien ja maksaa käytännössä omat kulunsa. Ap
sun kannattaisi ottaa lapsestasi mallia
Onko lapsi siis yhä kotona? Vanhemmallahan on elatusvelvollisuutta vastaava koulutusvalvollisuus täysi-ikäisestä lapsestakin sen aikaa kun lapsi opiskelee toisen asteen opintonsa loppuun. Tällöin elatusmaksu yleensä maksetaan etävanhanhemmalta suoraan lapselle joka sitten ostaa sillä rahalla + lähivanhemmalta saadulla rahalla omat juttunsa (ei nyt ruokaa tietenkään kuitenkaan).
Vierailija kirjoitti:
Ei ne elatustukea saavat lapset käy itse kaupassa ja tee omia ruokiaan eivätkä maksa osuuttaan asumiskuluista. Nythän nuo kaikki jää lähivanhemman maksettavaksi yhden ihmisen tuloista. Luulisi jopa noin yksinkertaisen ihmisen kuin sinun tajuavan tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä, joskin melko turha kysymys, koska olet varmaankin suomen ainoa nainen, joka maksaa elatusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä, joskin melko turha kysymys, koska olet varmaankin suomen ainoa nainen, joka maksaa elatusmaksuja.
Onpa taas katkeraa. Olen minäkin maksanut, mutta me naiset ei uhriuduta siitä toisin kuin miehet mille kaikki tässä maailmassa kuluisi olla ilmaista ja helppoa. Jos ei ole niin tehän itkette siitä loputtomiin silloin kun teitä kohdellaan kuin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne elatustukea saavat lapset käy itse kaupassa ja tee omia ruokiaan eivätkä maksa osuuttaan asumiskuluista. Nythän nuo kaikki jää lähivanhemman maksettavaksi yhden ihmisen tuloista. Luulisi jopa noin yksinkertaisen ihmisen kuin sinun tajuavan tuon.
Hankin vapaaehtoisesti koiran. Sen ruokaan, lääkkeisiin ja tarvikkeisiin kuluu rahaa. Mistä saan rahallista tukea hankkimaani koiraan? Luulisi jopa noin yksinkertaisen ihmisen tajuavan, että koiraan kuluu rahaa. Nythän ne jää kaikki minun maksettavakseni.
Laita "lapsi" asumaan omillaan.