Jos raha ei tee onnelliseksi....
... niin miksi niin moni valittaa köyhyyttään? Eikö heidän pitäisi olla onnellisempia kuin niiden, joilla on rahaa?
Kommentit (28)
Siksi, että rahattomuus tekee useimmat onnettomaksi. Rahaton helposti kuvittelee, että elämä olisi helpompaa rikkaana, mutta ei tiedä, että huolenaiheet vain muuttuvat toisiksi.
:D Vitsi mikä logiikka. Se että raha ei tee onnelliseksi ei tarkoita sitä, että sen puute tekisi onnelliseksi. Minulle onnellisuus on sitä, että pystyn elämään hetkessä havainnoiden tuomitsematta asioita. Että pystyn kohtaamaan elämässä väistämättä tulevat kriisit ajatuksella, että tämä ei kestä ikuisesti, ja minulla on työkaluja kriisien ratkaisemiseen tai kestämiseen.
Mistä sinä ap tulet onnelliseksi?
Siis minulle (ap) ihmissuhteiden lisäksi onnea tuottavat asiat ovat nimenomaan sellaisia, joita saa rahalla. Hyvä ruoka, oma mieleinen koti sisustuksineen, matkustelu, ulkonäöstä huolehtiminen esim kampaajalla käynti, kulttuurin harrastaminen (teatterit, konsertit, näyttelyt) jne.
Raha ei tosiaan tee onnelliseksi, valitettavasti se vain on välttämättömyys elämässä. Samalla lailla kuin ruoka itsessään ei tee minua onnelliseksi, mutta polttoaineena se on välttämätöntä meille kaikille.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 12:22"]
Siksi, että rahattomuus tekee useimmat onnettomaksi. Rahaton helposti kuvittelee, että elämä olisi helpompaa rikkaana, mutta ei tiedä, että huolenaiheet vain muuttuvat toisiksi.
[/quote]
Mutta eikö tuossa ole ristiriita? Miten rahattomuuden aiheuttamasta onnettomuudesta pääsee eroon muuta kuin rahalla? Ja silloinhan raha tekee onnelliseksi? Tai ainakin onnellisemmaksi?
Kolmonen: olen selkeästi onnellisempi nyt, kun minulla on riittävästi rahaa hankkia itselleni ja perheelleni ruokaa, asunto, vaatteita, harrastuksia ja tärkeimpänä kaikista, riittävää hoitoa omaan vakavaan ja lasten vähemmän vakaviin sairauksiin. Julkisen puolen hoito on aivan retuperällä, ja olemme kaikki terveempia, kun meillä on varaa käydä yksityisellä. Olen toimintakykyinen kun saan kunnollista hoitoa, joten jaksan tehdä asioita, jotka tekevät minut onnellisemmaksi. Pienet asiat arjessa, kodin ja lasten hoitaminen ovat ihania asioita, kun niihin pystyy! Olin ilman lähes liikuntakyvytön ennenkuin sain yksityiseltä puolelta hoitoa reumaani. Tietenkin elämässä on edelleen ongelmia ja kriisejä, mutta ne eivät vie kaikkia voimia. Olen kokenut velkakierteen ja äärimmäisen köyhyyden sekä kohtuullisen varakkuuden. Raha ei tee minua onnelliseksi, mutta ne asiat (tärkeimpänä hoito) joita olen saanut rahalla, tekevät elämäni helpommaksi ja tuovat onnea elämääni.
Jos on onneton pelkästään siksi, että rahat eivät riitä vuokraan ja ruokaan ja muihin välttämättömiin menoihin, niin rikastuminen varmasti tekeekin onnellisemmaksi. Mutta rikaskin voi olla masentunut tai yksinäinen, sillä raha ei ratkaise kaikkia ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 12:29"]Siis minulle (ap) ihmissuhteiden lisäksi onnea tuottavat asiat ovat nimenomaan sellaisia, joita saa rahalla. Hyvä ruoka, oma mieleinen koti sisustuksineen, matkustelu, ulkonäöstä huolehtiminen esim kampaajalla käynti, kulttuurin harrastaminen (teatterit, konsertit, näyttelyt) jne.
[/quote]Eli noiden poistaminen tekee sinut onnettomaksi? Et voisi olla onnellinen järven rannalla istuessasi ajatuksissasi siinä hetkessä?
Jos rahaa ei juurikaan tarvitse ajatella, on helppoa keskittyä muihin asioihin ja olla onnellinen. Rahaa siis tarvitsee jossain määrin voidakseen olla onnellinen, mutta sen ei pidä olla itsetarkoitus.
Vain yksi teistä ymmärtää mitä onnellisuus tarkoittaa. Hienoa että edes yksi.
Raha tekee onnelliseksi. piste. kun sanotaan, että raha ei tee onnelliseksi, on tapahtunut seuraavaa:
1. varjellakseni itseäni sietämättömiltä kateuden ja riittämättömyyden tunteilta valehtelen itselleni, että rikkaus se vasta suuri epäonni on. Kun tätä tekevät muutkin tarpeeksi monta vuosisataa uskontojen, kulttuurituotteiden ja poliitikkojen myötavustuksella, kaikki alkavat uskoa siihen! Nyt asiasta on tullut oikeasti totuus! Kätevää!
2. Kun valehtelen muille, että raha ei tee onnelliseksi, saan kätevästi huijattua tyhmimmät kilpailijat areenalta ja näin saan hamuttua omaisuutta itselleni enemmän! Kätevää!
Voidaanko siis ajatella, että sanonta "raha ei tee onnelliseksi" tarkoittaakin, että setelit tai numerot pankkitilillä ei tee onnelliseksi, mutta se voi tehdä, mitä rahalla saa? Esim juurikin laadukkaampi ruoka, nopeampi ja tehokkaampi sairaanhoito jne jne
Jos on kaksi täysin identtistä perhettä (perhe, ystävät, harrastukset, terveys jne.) ja toisella perheellä sattuu olemaan tilillään 20 miljoonaa euroa ja toisella 145 euroa. Kumpi on oletettavasti onnellisempi, jos jompaa kumpaa pitäisi veikata? Jatkokysymys: mistä onnellisuus johtuu?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 12:29"]Siis minulle (ap) ihmissuhteiden lisäksi onnea tuottavat asiat ovat nimenomaan sellaisia, joita saa rahalla. Hyvä ruoka, oma mieleinen koti sisustuksineen, matkustelu, ulkonäöstä huolehtiminen esim kampaajalla käynti, kulttuurin harrastaminen (teatterit, konsertit, näyttelyt) jne. [/quote]Eli noiden poistaminen tekee sinut onnettomaksi? Et voisi olla onnellinen järven rannalla istuessasi ajatuksissasi siinä hetkessä?
[/quote]
Ilman rahaa mulla ei olisi mahdollisuutta päästä järven rantaan istumaan. Auto maksaa, bensa maksaa...
Raha ei tee onnelliseksi on rikkaan länsimaalaisen omahyväinen hokema, kun omilla lapsilla on koti, ruokaa ja vaatetta. Tottakai hyvä elintaso lisää onneamme. Se, että me jo valmiiksi rikkaat emme ehkä kaipaa liikaa enää liian päälle, ei tarkoita, ettei raha olisi meillekin oikeasti aika tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 12:39"]
Voidaanko siis ajatella, että sanonta "raha ei tee onnelliseksi" tarkoittaakin, että setelit tai numerot pankkitilillä ei tee onnelliseksi, mutta se voi tehdä, mitä rahalla saa? Esim juurikin laadukkaampi ruoka, nopeampi ja tehokkaampi sairaanhoito jne jne
[/quote]
Tuohon suuntaan. Ja jos on ylimääräistä rahaa toteuttaa myös pieniä unelmiaan, niin lisäähän se onnellisuutta.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 12:40"]Jos on kaksi täysin identtistä perhettä (perhe, ystävät, harrastukset, terveys jne.) ja toisella perheellä sattuu olemaan tilillään 20 miljoonaa euroa ja toisella 145 euroa. Kumpi on oletettavasti onnellisempi, jos jompaa kumpaa pitäisi veikata? Jatkokysymys: mistä onnellisuus johtuu?
[/quote]
En lähtökohtaisesti usko, että noilla summilla perhe olisi ikinä täysin identtinen. Heikko vertaus.
Köyhät luulevat että raha on se mikä tuo onnen mutta eihän se niin ole. Rikkaat sen jo tietävät. Onni on varakkuudesta riippumaton tekijä. En käsitä miksi nämä kaksi eri asiaa aina vedetään yhteen.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 13:17"]
Köyhät luulevat että raha on se mikä tuo onnen mutta eihän se niin ole. Rikkaat sen jo tietävät. Onni on varakkuudesta riippumaton tekijä. En käsitä miksi nämä kaksi eri asiaa aina vedetään yhteen.
[/quote]
Samaa mieltä. Kaveri jäi työttömäksi ja nyt ne joutuu myymään asuntonsa, kun rahat ei enää riitä lainanmaksuun. Sanoin sille, että vuokra-asunnossa voi olla ihan onnellinen. Suuttui.
Kai kyse on arvoista. Toisille materia on tärkeämpää ja saa heidät tuntemaan itsensä onnelliseksi, toiset taas löytävät tyydytystä jostain muusta ja heitä raha ei tee onnelliseksi. Kumpikaan vaihtoehto tuskin on lopulta toista ylevämpi , pääasia on että kokee olevansa onnellinen. Vai mitä?