Vierailija

Siis leikkaus ja sit vaiva katoaa? Mä olin luullut et vaiva joka tulee pysyäkseen, mutta aaltoilee jollain tapaa.
Mä epäilen et mun kaveri valehtelee. Kävi nimittäin tähystysleikkauksessa ja sit on jotain fyssarilla käyntejä. Mut kohta on kuulemani mukaan tämä tauti kuopattu. Leikkauksesta vasta 3 viikkoa. Mä olen joskus aiemmin epäillyt, että tämä henkilö värittää tarinoita ja paikoin suorastaan valehtelee. Tämä endometrioosi sai mut jopa melkein vakuutuneeksi et olen ollut oikeassa.
Voi varmaan jatkossa suodattaa todellakin osan jutuista suöraan Ö-mappiin?

• ylös 0
  • alas 8

Kommentit (11)

Vierailija

Riippuu levinneisyydestä/tuurista jatkossa hormonihoito lopun ikää.

Itsellä 3 leikkausta takana ja hormonilääkitys, mutta ei kyllä fyssari käyntejä, vaikka viimeisin oli avoleikkaus. Ei käsittääkseni ilman hormonaalista hoitoa tai radikaalinpaa kohdun ja munasarjojen poistoa yhdellä leikkauksella oo hoidettu, ilman hoitoa uusiutuvaa sorttia. Tasan ei oo onnen lahjoja jaettu.

Kivulias vaiva ei kannata kadehtia. Frendisi tahtoo pitää toivoa yllä, eikä kaataa sun ylle sitä minkä käy läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mun kaveri leikattiin. Endo oli lievempi vähän aikaa.

Vaihdevuosien jälkeen se häviää.

Vierailija

Tuota kannattaisi tutustua tautiin esim.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00119

Teille joiden lukuinto on lyhyt niin vähän kyseenalaisesta lähteestä lyhennys:
"Endometrioosia ei voida kokonaan parantaa tai poistaa mutta oireita voidaan merkittävästi lievittää. Hormonihoito ja riittävä kipulääkitys ovat ensisijaisia vaihtoehtoja ja kivun hoito onkin erittäin tärkeää kivun kroonistumisen ehkäisemiseksi." - Wikipedia-

Tuo yleensä poistuu vaihdevuosien jälkeen, mutta huomioi sana yleensä. Hormonihoidolla haetaan hoidollisesti samankaltaista tilaa, kuin vaihdevuosien aikaan.

Vierailija

Mulla on helpotti huomattavasti leikkauksen jälkeen, jossa poistettiin toinen munasarja sekä kaikki näkyvä kasvusto.

Vielä enemmän auttoi raskautuminen, josta on nyt yli 6 vuotta.

Eli ihan tuurista kiinni ja myös missäpäin kasvaa.

Vierailija

Verimakkaroita kannattaa poistella leikkaamalla. Riippuu miten lajalla sirottumat on ja tuleeko lisää. Sirottumia ei välttis voida poistaa. Mutta noiden verimakkaroiden poistaminen auttaa jo paljon.

Vierailija

Endo on yksilöllistä , endometrioosi rauhoittuu joskus myös itsestään eli pesäkkeet arpeutuvat. Toisille hormonaalinen hoito ei käy.

Endoa sairastavan vähättely tosin kertoo ap susta enemmän, kuin "kaveristasi". Et selvästi pidä hänestä miksi käytät termiä kaveri, kuin tuttu olisi lähempänä.

Vierailija

Kävin leikkauksessa 14v. sitten. Siinä mielessä parantui, ettei ainuttakaan taudin fyysistä oiretta ole sen jälkeen ollut, mutta ilmeisesti jollain tasolla on vielä elimistössä. Eli kokemukseni mukaan voit tulla oireettomaksi, mutta se ei lääketieteellisesti kuitenkaan tarkoita, että olisi 100% parantunut.

Vierailija

Minulla leikkaus auttoi siinä määrin, että tulin raskaaksi. Oireet lieveni leikkauksessa vain vähän. Toisen raskauden jälkeen oireet hävisivät. Ikää tuolloin 36 v.

En ymmärrä miksi edes vastasin tähän asenteelliseen aloitukseen.

Vierailija

Endosta ei voi kokonaan parantua ilmeisesti koskaan. Mulla leikattiin endo, mutta lääkärin mukaan siitä jää vielä pesäkkeitä. En itse tullut raskaaksi, vaikka leikattiin. Lääkärin mukaan endo estää raskautumisen. Itse tulin raskaaksi hoidoilla. Jotkut kyllä ovat tulleet raskaiksi esim leikkauksen jälkeen. On siis yksilöllistä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.