Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiskierto lyhentynyt 24 päivään :O

Vierailija
10.10.2014 |

Kiertoni ollut vuosia tasan 28 päivää. Joskus saattoi venyä 29-30, mutta useimmiten oli sen 28 päivää. Nyt sitten alkanut lyhentymään. Ensin lyheni 27 päivään, siitä 26.  Nyt on 24! Mitä ihmettä mun kropassa tapahtuu?? 

Ja ikää minulla on nyt 33v.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihdevuodet lähenee..:(

Vierailija
2/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kertoi hormonitoiminnan hiipumisesta. Diagnoosi ennenaikaiset vaihdevuodet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas! Ei kait vielä sentään vaihdevuosia??

-ap-

Vierailija
4/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan sama juttu, mutta olen 48 v. ja olen olettanut tämän olevan vaihdevuosien esioireilua. Sinä olet kyllä vaihdevuosiin liian nuori. Oletko kysynyt äidiltäsi, missä iässä hänelle tuli vaihdevuodet?

Vierailija
5/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosella eli mulla ensimmäinen varoitus tuli 30 v, 36-vuotiaana alkoi hormonikorvaushoito

Vierailija
6/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidiltäni jouduttiin poistamaan kohtu jonkun kasvaimen tms vuoksi hyvin aikaisin :( Alle 40v iässä. Ei ehtinyt tulemaan vielä vaihdevuosia hänelle. Pitäiskö tässä varailla aikaa gynekologille?

-ap-

Vierailija
7/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onko lapset tehtyinä? Ei niille ennenaikaisille vaihdevuosille voi oikein mitään tehdä, mutta jos on lapsia vielä toiveissa, niin sitten heti lääkärille!

Vierailija
8/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla joskus lyheni kierto kolmeen viikkoon. Itse diagnosoin itseni: elimistö kävi ylikierroksilla, koska en nukkunut tarpeeksi. Kunnon yöunista huolehtiminen korjasi tilanteen.

Vierailija
9/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lyhentyi kierto 28->25 päivään kierukanpoiston jälkeen. Raskaaksi en tullut vaikka yritys oli kova. Yksityinen ultrasi ovulaatioaikoihin, kypsä munasolu, johon sain irrotuspiikin. Siitä raskaus lähti. Mulla kehittyi munasolu kyllä joka kk mutta ei irronnut. Sitten menkat tuli ennen aikojaan. No se raskaus meni kesken. Nyt uutta yritystä ja tuo km jälkeen ollut kierrot 28 päivää.

Ootko jättänyt ehkäisyn pois hiljan?

Vierailija
10/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on kaksi. Toiveissa olisi kyllä vielä yksi jossain vaiheessa. 

-ap-

Vierailija
11/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai päivät nyt voi heitellä muutenkin kuin vaihdevuosien takia.

Vierailija
12/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:59"]

Mulla joskus lyheni kierto kolmeen viikkoon. Itse diagnosoin itseni: elimistö kävi ylikierroksilla, koska en nukkunut tarpeeksi. Kunnon yöunista huolehtiminen korjasi tilanteen.

[/quote]

Onko tästä faktaa? Itsekin vähäuninen.

Vierailija
13/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt pillerit pois 1,5v sitten. Olen ollut kyllä viime aikoina poikkeuksellisen väsynyt. Taidan varata ajan gynekologille. Edellisestä käynnistä kuitenkin jo reilu vuosi aikaa  (papa otettiin ja oli ok). Nyt kun ei ole pillereitä ollut, ei ole ollut tarvetta käydä niin tiheään. Helposti unohtuu.

-ap-

Vierailija
14/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina tuollainen kierto. Olen nyt 42v. Lapsia on kaksi, sain heidät helposti raskautuen 34- ja 36-vuotiaana. Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastan, mutta kierto oli samanlainen ennen hoitoa (vaikka oireilin) ja sen jälkeenkin. Vain siinä kohtaa kun kilpirauhashormonihoito aloitettiin ja olo oli ensimmäisiä kertoja muutenkin loistava kierto oli 28 päivää jonkin aikaa. 

Voi hyvinkin liittyä kortisoliin, eli stressihormoniin, koska epäilen, että mun kilpirauhashoito ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla siksi, että kortisolissa on jotain häikkää. Ja se kortisoli korjaantui vain hetkeksi kun kilpirauhashoito aloitettiin (hormonit kun vaikuttavat kaikki toinen toisiinsa).

Vierailija
15/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:59"]

[/quote]

Onko tästä faktaa? Itsekin vähäuninen.

[/quote]

En tiedä, onko olemassa faktaa. Syy-seuraussuhde omassa tapauksessa oli aika ilmeinen kuitenkin.

Vierailija
16/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on venähtänyt 28pv->34pv tässä viimeisen vuoden aikana. Mystistä.

Vierailija
17/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitteko lisää kokemuksia? Mulla kierto 24-27 päivää, ollut lyhyt niin kauan kuin muistan. Pitäisikö huolestua? T. 30 v.

Vierailija
18/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:57"]

Äidiltäni jouduttiin poistamaan kohtu jonkun kasvaimen tms vuoksi hyvin aikaisin :( Alle 40v iässä. Ei ehtinyt tulemaan vielä vaihdevuosia hänelle. Pitäiskö tässä varailla aikaa gynekologille?

-ap-

[/quote]

Varaa toki. Kyselisin kyllä kuukautishistoriasta myös äitisi naispuolisilta sukulaisilta, jos sellaisia on. Minun äitini suvussa alkavat kuukautiset naisilla aikaisin, 10-11 -vuotiaina, mutta vaihdevuodetkin tulevat myöhään. Minullakin laski kierron pituus ikäisenäsi pari päivää 26 päivään, mutta ilmeisesti luteaalivaihe oli riittävän pitkä, koska tulin vielä helposti raskaaksi toisesta kierrosta ja siinä kierrossa yhdestä yhdynnästä. 24 päivän kierrossa luteaalivaihe jää jo melko varmasti liian lyhyeksi, jotta kohdun peite ehtii kasvaa, joten sinuna kyllä ehdottomasti kävisin gynellä, jos raskaus on vielä toiveissa, ja alkaisin yrittää mahdollisimman pian. 

Vierailija
19/25 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lyheni väliaikaisesti ja heitteli sinne tänne, kun ei ollut ruokavalio kohdillaan ja stressi oli paha. Tänä vuonna on ollut aika tasaisesti 27-30 päivää taas. Olen 32 v.

Sinuna en murehtisi kovin paljon, mutta varaa toki aika lääkärille :) Helpostihan nuo hormoniarvot saa verikokeilla mitattua.

Vierailija
20/25 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän minunkin saada ne mittautettua? Vähän häiritsee, kun kierto on vain 24 päivää. Neuvolassakin vain sanoivat, että olenpas mä reipas vai ahkera ovuloija. Jee? Kun tiedän, että mulla on muutenkin olossa ongelmia hormoneiden takia, mutta kukaan ei ota sitä vakavasti. Ei ole kyllä rahaa mennä kuin julkiselle ja se touhu on niin perseestä, jos ei ole ensin pää kainalossa. Sit ne vasta huomaa, että oho, täs olikin jotain hassusti.

15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme