Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naistentautien tentti tulossa. Kerro minulle

Vierailija
10.10.2014 |

gynekologinen tai obstetrinen ongelmasi niin koitan auttaa/neuvoa :)

t. en jaksa lukea

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:55"]

Miesten elimet tipahtaa käytön jälkeen..syy??

[/quote]

Siis erektio lakkaa vai ihan tipahtaa pois? :D Vitsi vitsi. Ei olla nyt naistentautien kurssilla miesten erektioita kauheasti käsitelty mutta siemensyöksyn jälkeen kiihotustila laukeaa jolloin myös verenvirtaus penikseen pienenee ja paisuvaiskudos ei ole enää paisuksissa -> penis lerpahtaa

t. ap

Vierailija
22/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imukuppisynnytyksessä symfyysitrauma, vauva ei tullut ohi kuin väkisin, ja siellä sitten tuli osumaa. Kipu edelleen melkoinen 6kk myöhemmin jos esim istuu vessassa, on kyykyssä tai nostaa jotakin. Paraneeko yleensä itsekseen vai vaatiiko toimenpiteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:02"]

Onko pieni myooma n reilu 1 cm, voinut aiheuttaa poikkeuksellisen runsaat kuukautiset ja sitä myöten raudanpuuteanemian?

[/quote]

Myooma kyllä voi olla runsaiden kuukautisten taustalla mutta valitettavasti en kyllä nyt äkkiseltään löytänyt vastausta kysymykseen että kuinka iso myooman "täytyy" olla aiheuttaakseen poikkeuksellisen runsaan vuodon. Periaatteessa 1cm on kohdun kokoon nähden kuitenkin jo aika iso, kohtu pisimmästä kohtaa mitattuna on n. 5cm. Jos muuta syytä runsaille vuodoille ei ole löydetty niin silloin todennäköisesti päätellään sen aiheutuneen myoomasta.

t. ap

Vierailija
24/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tarkalleen ottaen rektoseele ja kuinka yleinen se on synnytyksen jälkeen?

Vierailija
25/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:04"]

Mitä tarkoittaa obstetrinen?

Yhdyntä sattuu, jos hankaa välilihan puoleista osaa. Samoin sattuu ihan hirveästi, jos siihen osuu jotain. Suhde katkesi 6 vuotta sitten ja siitä saakka en ole sitten edes käynyt treffeillä, koska en jaksa enää yhdellekään selittää vaivaa.

lapsi saatiin ex-miehen kanssa aikaan Emlalla ja liukuvoiteella. Silti aina yhdynnän jälkeen sattui. (samoin yleensä aikana)

Tuo kipu on ollut muistaakseni "aina". 12-vuotiaana jo yritin saada tamppoonia sisään, ja eihän siitä mitään tullut kivun takia.

Kipu on kovaa, yhtäkkistä.

Synnytyksen jäljiltä on myös muutama inhottava kohta ( olisko naarmu, arpi yms pitkä )tullut isommissa häpyhuulissa. Jos niitä koskee, oksettaa. Eli ei ole ihan kiputuntemus, vaan aiheuttaa pahoinvoinnin olon. Synnytys oli imukuppisynnytys, jos sillä tiedolla on merkitystä.

Nännipihaan kasvaa pitkiä, tummiakarvoja. Saako nyppiä pois, ja entä onko oire jostakin?

Päivänä muutamanhuomasin, että klitoris oli kadonnut syvemmälle. Johtuuko lievästä painon noususta vai siitä, ettei ole saanut stimulaatiota muutamaan vuoteen.

erityisesti tuo emätinaukon kipu on vienyt itsetunnon kokonaan pois ja haluttomaksi edes yrittämään uutta ihmistuhdetta.

[/quote]

Apua, en taida osata kovin hyvin neuvoa sinua, pahoittelut. Paitsi että obstetrinen tarkoittaa synnytysopillista, raskauteen ja synnytykseen liitttyvää siis.

Oletko käynyt kivun takia koskaan lääkärissä, onko sitä siis koskaan tutkittu? Jos ei niin kehottaisin kyllä käymään, ei ole tarkoitus että ihminen kärsii tuollaisesta vaivasta ilman että siihen löytyy apua. En siis oikein osaa siihen nyt sen enempää sanoa. Synnytyksen jälkeisiin naarmuihin ja arpiin voi jäädä ikävä kipu tai tuntemus sillä sillä alueella on niin paljon hermoja. Tähänkään vaivaan en valitettavasti osaa nyt oikein mitään helpotusta näin netin välityksellä keksiä, nekin kannattaisi käydä näyttämässä ettei ole mitään poikkeuksellista arpikudosta tms.

Nännipihaan voi kasvaa naisellakin pitkiä ja tummia karvoja, vähän kuin voi kasvaa vaikka partakarvoja. Voi niitä pois nyppiä. Jos niitä on kovin paljon niin kyse voi olla jostain hormonaalisesta ongelmasta (liian vähän estrogeenia (joka voi aiheuttaa myös kipua limakalvoissa ja sitä kautta yhdyntäkipua) tai liian paljon testosteronia. Jos huolettaa niin lääkärille vaan tämänkin asian kanssa jossa se voidaan selvittää.

Klitoris on todennäköisesti painunut sisään painonnousun johdosta eikä niinkään käyttämättömyyden vuoksi. Tai siis ei oikeastaan painunut sisään vaan sitä rasvaa vaan on tullut enemmän siihen ympärille mikä aiheuttaa illuusion sisäänpainumisesta.

t. ap

Vierailija
26/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:04"]

Voiko olla PCOS jos kaikki muut oireet toteutuu paitsi hedelmättömyys?

[/quote]

Diagnoosi voidaan asettaa jos on kaksi oiretta seuraavista: pidentynyt tai puuttuva kuukautiskierto, kliinisesti todettava miestyyppisen karvoituksen lisääntyminen, laboratoriokokeissa todettava testosteroniarvo yli viiterajan tai ultrassa todettu monirakkulainen munasarjarakenne.

Lisäksi sitten voi olla muita oireita kuten tukanlähtöä, aknea ja hedelmättömyyttä.

t. ap

Vierailija
27/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:27"]

gynekologinen tai obstetrinen ongelmasi niin koitan auttaa/neuvoa :)

t. en jaksa lukea

[/quote]

Kohdussa rakennepoikkeama. Lääkärin mukaan väliseinämäinen kohdunkiinnike, niin lyhyt ettei voi sanoa varsinaiseksi väliseinäksi (??? jäi aika epäselväksi). Tekee kohdusta hiukan herttamaisen. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja miten se vaikuttaa elämääni ja mahdolliseen raskautumiseen? Mitä suosittelet jatkotoimenpiteiksi tulevaisuudessa, mikäli ongelmia ilmenee?

Vierailija
28/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee aina ennen kuukautisia kauhean kovia, isoja ja kipeitä patteja persposkiin. Ne pienevät kuukautisten aikana ja ovat hävinneet kuukautisten loputtua. Lääkärit antaneet ainaantibiottia niihin ilman selvää syytä. Olen 22v. Mitä olis?

Vierailija
29/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:05"]

Miten munasarjasyöpä oireilee? Rinnat tunnustellaan ja kohdun tila selviää papassa, mutta entäs munasarjat!!

[/quote]

Munasarjasyöpä ei oireile ainakaan alkuun välttämättä oikein mitenkään. Oireetkin voivat olla vähän "epämääräisiä" siksi että ne voivat liittyä niin moneen muuhunkin. Näitä on siis esim. vatsakivut, vatsan turpoamine, pahoinvointi, ummetus, verenvuoto emättimestä, virtsavaivat, laihtuminen, väsymys, kuume, heikotus, hengenahdistus. Suurentuneen munasarjan voi myös lääkäri tuntea gynekologista tutkimusta tehdessään (jos siis on kunnolla suurentunut, normaalisti terveet munasarjat ei tunnu palpoiden). Kasvaimen voi huomata myös ultraäänellä. Munasarjasyöpä on onneksi sen verran harvinaisempi syöpä että vaikka sitä ei samalla tavalla seulota kuin kohdunkaulansyöpää ja rintasyöpää niin siihen sairastumisen todennäköisyys on hyvin pieni.

t. ap

Vierailija
31/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen, nyt alkoi väsyttää niin armottomasti että pakko mennä nukkumaan. Laitan tämän sivun kuitenkin muistiin ja tulen vastaamaan kysymyksiin myöhemmin, tämä olikin hyvä tapa virkistää muistia asioista, oli hyviä kysymyksiä! :)

t. ap

Vierailija
32/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.sivu

Vierailija
34/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1

Vierailija
35/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka

Vierailija
36/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä PCO:lle, joka aiheuttaa epäsäännölliset kuukautiset ja järkyttävää karvaisuutta ympäri kehoa? Ylipainoa on, mutta millään en saa lähtemään pois =(

Vierailija
37/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys tai muutamakin: söin e-pillereita reilun 10 vuoden ajan, nyt reilu vuosi sitten lopetin ne ja sen jälkeen vuodot ovat olleet todella epäsäännöllisiä, alkuun useamman kuukauden tiputteli usein, ja nyt kierto on jotain 25-50 päivän välillä. Minulla on tehty reilu 5 vuotta sitten kohdun ja munasarjojen uä, eikö tuolloin poikkeavaa löytynyt (kärsin kovista kuukautiskivuista). Nyt kivut ovat helpottaneet jokseenkin. Pillereiden lopettamisen myötä ihoni meni todella huonoon kuntoon ja sama jatkuu vielä, nyt ei ole aknen hoitoon enää suun kautta otettavaa ab-kuuria (vaikka voisi kyllä olla, iho ei ole hyvässä, mutta kohtalaisessa kunnossa kyllä), van paikallishoito ollut kuurin lisänä nyt vuoden. Koska tuo kierto on ollut epäsäännöllinen, olen alkanut pelkäämään PCOS :n mahdollisuutta, koska kärsin myös aknesta. Voiko tuo pcos tulla myöhemmin, jos useita vuosiabsitten on ultrattu ja siloin ei poikkeavaa löytynyt? Pelkään myös mahdollista lapsettomuutta (ehkäisynä on keskeytetty yhdyntä, ja toiminut nyt yli vuoden, eli ei tässä vissii mitään hedelmällisintä sorttia olla) koska kierto on mitä sattuu. Olen 28v. (Ps. Ettei kukaan palstamamma riehaannu, raskaus olisi kyllä tervetullut, mutta ei juuri nyt aktiivisessa toteutuksessa:D). Kiiiitos jos ehdit vastata!

Vierailija
38/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö e-pillereistä? Söin ensin 5 vuotta Yasminia, sitten pidin puolen vuoden tauon ja aloitin uudestaan. Tauon jälkeen alkoi tulla kaikenlaista vaivaa: kuivuutta, hiivaa, yhdyntäkipua. Vaihdoin microgynoniin ja kaikki oireet katosivat. Söin niitä 3 kk ja lopetin. 3 kk tauon jälkeen aloitin ne taas. Nyt olen syönyt 3 kk ja kaikki oireet tulleet paljon pahempina kuin ikinä aikaisemmin. Mulla on vielä resepti yasminiin, joten ajattelin vain vaihtaa omin päin takaisin, ihan vaan kokeillakseni.

Lääkäriin on niin hankala päästä, eikä niistä tähän mennessä ole ollut edes mitään apua. Kävin VUODEN ajan varmaan 5 kertaa rajun hiivan takia lääkärissä ja kukaan ei epäillyt e-pillereitäni. Tiedän kaiken oikeasta pesuvälistä ja ph:sta, alusvaatteiden pesusta ja oikeasta materiaalista, ruokavaliosta jne jne. Vasta kun itse vaadin saada uuden pillerimerkin, lääkäri kirjoitti microgynonin.

Oon nyt siis syöny

12 kk Yasmin
3 kk Microgynon
3 kk tauko
3 kk Microgynon

Onko mitään haittaa, jos vaihdan omin päin taas Yasminiin ja vasta sitten meen lääkäriin, jos sekään ei sovi?

Vierailija
39/57 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28-vuotias, kahden lapsen (6 ja4-vuotiaat) äiti. Olen perusterve, tupakoin ajoittain, en käytä alkoholia, syön kasvisruokaa, liikun ja olen hyvässä kunnossa. Anemia vaivaa välillä, olen myös aika stressaavassa elämäntilanteessa. Haluttomuutta ja väsymystä, univaikeuksia jonkin verran. 54kg/160cm.

Kuukautiskiertoni on pikkuhiljaa lyhentynyt 25 päivään. Olemme käyttäneet 3,5 vuotta "ehkäisynä" keskeytettyä yhdyntää, en ole raskautunut. Nyt puoli vuotta yritetty lasta, en ole raskautunut. Tajusin tänään että kiertokulku on epätavallisen lyhyt, myös rintani ovat pienentyneet huomattavasti.

Onko minulla ennenaikainen menopaussi? Suvussa jonkin verran ollut.

Vierailija
40/57 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!  Minulla tehty 8 viikkoa sitten kiireellinen sektio. Nyt 2 vrk:ta sitten nousi korkea kuume ad39 (minulla ei ole ainakaan 15 vuoteen ollut yli 38 kuumetta)! Eilen crp oli 34 ja tänään 116 eilen kävin hoitajalla joka katsoi haava alueen siistiksi! Tänään minut passitettiin tk:sta päivystykseen jossa lääkäri melko pintapuolisesti tutki ja totesi haavan hieman punoittavan ja kirjoitti kefeksin kuurin (totesin lääkärille että ei vielä eilen pounoittanut vaan on nyt tästä kuumeesta johtuvasta hikoilusta vain ärtynyt). Kysymys uskotko korkean kuumeen ja crp:n nousun johtuvan tuosta pienestä punoituksesta ja olisitko sinä konsultoinut edes gyneä asiasta (nyt siis ei edes konsultoitu).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi