Kun annatte oman auton vaihdossa autoliikkeelle niin kerrotteko myyjälle auton piilevistä vioista?
Kerrotko viat jotka ilmenee vasta ajon aikana tai myöhemmin?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kerran jos olen niistä tietoinen.
Et saa niin hyvää hyvitystä jos kerrot. Miksi automyyjät ei sitten kerro kun laittavat niitä rikkinäisiä pommeja eteenpäin myyntiin?
Kuluttajansuoja ei edes odota vanhan auton olevan huippukunnossa.
Kerron vain uusista vioista. Jos olen ostanut liikkeestä x ja paljastunut jokin pieni vika (joka ollut ostohetkellä) ja vien samaan liikkeeseen, niin en kerro kun ei minullekkaan kerrottu. Toki yleensä kyllä korjaan kaikki viat, mutta joskus voi olla hyötyyn nähden turhan kalliit osat. Jos on jotain minun käytön aikana tullutta jota jostain mysteerisestä syystä en olisi korjannut, niin kerron kyllä.
Autohan vaihdetaan silloin kun siinä on koneremontti odottamassa. En ole koskaan vienyt vaihtoon autoa joka olisi vielä järkevää korjata.
En tietenkään. Myyjähän voi halutessaan viedä auton vaikka korjaamon pojille tutkittavaksi. Jobbareilla en käy, mutta merkkiliikkeissä nettiaikakaudella hinnat alkavat olla melko fiksattuja riippumatta auton kunnosta.
Autokauppa on silloin reilu kun myyjä ja ostaja poistuu nauraen 😅
Omassa autossa ei toimi vakionopeudensäädin niin kannattaako tuosta kertoa myyjälle kun vien vaihtoon? Vai jätänkö kokonaan mainitsematta että autossa on vakionopeudensäädin?
Vierailija kirjoitti:
Omassa autossa ei toimi vakionopeudensäädin niin kannattaako tuosta kertoa myyjälle kun vien vaihtoon? Vai jätänkö kokonaan mainitsematta että autossa on vakionopeudensäädin?
Lisävaruste, joten en kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
Sano että vakionopeudensäädin oikuttelee hieman.
Olen lyönyt myyjää linssiin. Autoni alkoi pahasti ruostua sieltä täältä niin ei muutakun paukkumaalia ruosteen päälle ja autokaupoille 😉
Vierailija kirjoitti:
Ei oma-aloitteisesti kannata kertoa. Jos kysytään voi vastata ympäripyöreästi.
En ole antanut vaihdossa kun yhden auton, se hinattiin autoliikkeen pihaan. Koko kytkinosasto oli paskana, ei liikkunut metriäkään. Yhtään en kaunistellut vikoja. 2500 e sain siitä vaihdossa. Varmaan paalulle veivät, en tiedä saatiinko siitä enää kalua.
Kun vaihdettiin auto, myyjä katsoi tietokoneelta vuosimallin ja merkin ja sanoi hyvityssumman. Mieheni rupesi jotain selvittämään yhestä lommosta, myyjä huitaisi, huolto katsoo auton.
Eli hyvityshinnat ovat mitä ovat. Kun auton pystyy ajamalla viemään.
En kerro jos vika (viat) ovat sellaisia että voin olla kertomatta. Automyyjät harvemmin tuntevat autotekniikkaa. Myyjiä kiinnostaa uusien autojen erilaiset malliversiot ja niiden keskinäiset erot ja autohinnastot. Kyllä, olen luovuttanut vaihdossa autoja joissa on ollut vikoja. Jos myyjä ei koeajolla löydä vikaa, ei siitä silloin tarvi kertoa. Aina voi leikkiä sen verran pöljää ettei tiedosta olemassa olevia vikoja.
Erään vanhan auton kohdalla yksityinen ostaja oli löytävinään koeajolla sellaisen vian jota autossa ei todellakaan ollut. Ostaja oli aivan vakuuttunut vian olemassaolosta. Niitä vikoja joita autossa oli, ostaja ei löytänyt. Liike vedättää asiakkaita, asiakaskin voi unohtaa mainita jotain.
riippunee vian laadusta, jos oikeasti joku isompi feilu tiedossa ja myöhemmin näytettävissä toteen että sun täytyi olla siitä tietoinen, niin teoriassa voit joutua korvausvastuuseen. Käytäntö sitten eri asia ja sit voi pohtia että osuuko karma joskus kohdalleen jos tätä hyvin säännöllisesti harrastaa, toki kuluttajansuoja yleensä vahvempi kun autoliikkeen suoja yksityistä myyjää kohtaan.
Kysyvät huoltokirjaa, se riittää - siis jos se on täytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oma-aloitteisesti kannata kertoa. Jos kysytään voi vastata ympäripyöreästi.
Itse tarjoan omaa autoani ensin myyjälle sähköpostilla jossa luettelen auton kaikki varusteet niin siksi mietin että kannattaako koko varusteesta mainita mitään.
Entä jos auton katsastus ja/tai vuosihuolto alkaa olla käsillä? Pitääkö auto viedä vaihtoon katsastettuna ja huollettuna, vai voiko ne jättää autoliikkeen huoleksi?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos auton katsastus ja/tai vuosihuolto alkaa olla käsillä? Pitääkö auto viedä vaihtoon katsastettuna ja huollettuna, vai voiko ne jättää autoliikkeen huoleksi?
Minun kokemukseni mukaan hyvittävät paremmin jos on katsastettu ja ei huoltoja heti tulossa. Onhan näistä kuluja autoliikkeellekin.
Sanoin vain katsastuksen voimassaolon.Vanha auto ei voi olla kovin hyvässä kunnossa.