Mies nolasi minut kauppakeskuksessa
Olimme mieheni kanssa Itiksessä käymässä kaupoilla katsomassa minulle uutta puhelinta. Olisin halunnut uuden Applen vanhan tilalle, mutta mies oli vahvasti sitä mieltä, että Samsung olisi parempi. Lupasin harkita asiaa, joten hänen mieliksi käytiin ensin siellä Gigantissa, ja sitten Powerissa vertaamassa hintoja.
Molemmista kaupoista löytyi paljon samoja malleja ja hinnatkin olivat samoissa luokissa. Gigantissa oli kuitenkin yksi Applen malli, mitä Powerissa ei ollut ja olin iskenyt jo silmäni siihen. Kysyin varovasti myyjältä mallista, ja hän totesi, ettei heillä sitä ole tällä hetkellä sitä kaupassa, mutta se voidaan tilata ja saisimme viestin heti, kun se olisi haettavissa. Mies katsoi minua murhaavasti, mutta kiitti ja kertoi myyjälle, että meillä oli toinen malli kuitenkin jo mietittynä. Hän oli jo päättänyt minulle jonkin Samsungin ja pyysi esittelemään sitä. Myyjä esitteli innokkaasti puhelinta ja sen kameroita. Oli kuulemma lippulaivatuotteiden veroinen, mutta eri materiaalit tekivät tästä mallista huomattavasti halvemman. Siinä oli jopa 5G. Mies sanoi, että otamme sen. Myyjä kysyi minulta väri toivetta ja vastasin, "Punainen". Hän katsoi koneelta ja totesi, ettei sitä väriä ollut saatavilla ja, että tilataanko. Mies katsoi minua kysyvästi. Hän odotti, että vastaan joko "odotetaan" tai, että valitsen muun värin. Vastasin, että käydään Gigantissa katsomassa, että onko siellä punaisena sitä mallia. Mieheni ilme ei värähtänytkään. Myyjä kertoi, ettei tilaamisessa mene kuin max pari päivää, johon vastasin, että käydään vielä katsomassa Gigantista, jos siellä olisi oikean värinen. Mieheni sanoi myyjälle, että käydään katsomassa Gigantista ja, jos sieltäkin on loppunut, niin tullaan takasin hakemaan toisen värinen. Lähdimme siis takaisin Giganttiin, missä oli aiemmin näkemäni Apple.
Gigantissa menimme suoraan puhelimien ääreen. Malli löytyi heti ja vapaa myyjäkin oli valppaana. Ennen kuin ehdin sanoa mitään, niin mies kysyi, että onko tätä mallia punaisena. Myyjä tarkisti koneelta ja oli. Aivan hetkessä hänellä oli paketti kädessä ja hän kysyi, että tarvitseeko muuta. Mies kysyi minulta, että pysyykö ehjänä ilman panssarilasia, johon myyjä vastasi kysymällä liittymistä. He puhuivat hetken samalla, kun katselin puhelinta, jonka olisin halunnut ja sopivat samalla liitymien siirrosta, jolloin sain ilmaisen panssarilasin ja suojakuoret uuteen puhelimeeni maksutta. Mies oli selkeästi tyytyväinen kauppoihinsa. Minä en uuteen luuriini.
Mieheni huomasi, etten ollut täysin tyytyväinen ostokseen ja ehdotti, että käydäänkö jäätelöllä. Ajattelin, että jäätelö sentään hetken lohduttaisi, ja ehkä tottuisin uuteen puhelimeen nopeasti. Verrattuna vanhaan se oli melko tehokas ja Powerin myyjä oli kehunut jo kamerankin. Mentiin siis jäätelölle. Minä otin keskikokoisen fantasian, mies kokeili jotain kahvipehmisjuttua.
Söimme hiljaa jäätelöitämme pöydän ääressä ja mieheni varmaan huomasi minun edelleen olevan hiukan allapäin. Pelasimme nuorempana peliä, missä seurasimme ohikulkijoita, joista sanoimme, että tulevaisuudessa sinulla on tuommoinen takki tai tulevaisuudessa sinulla on tuommoinen tukka. Vuosien saatossa olemme vaihtaneet pelin muotoon, että ennen sinulla oli. Pelasimme peliä ja mies sanoi, että ennen sinulla tuommoinen puhelin. Viereisessä pöydässä istuva poika pelasi jotain. Vastasin, että ennen sinulla oli tuommoiset jalat ja osoitin samaa poikaa. Mies suuttui ja rupesi huutamaan naama punaisena siinä keskellä itistä. Kestän paljon, mutta huutamista en kestä, joten lähdin samantien kotiin. Mies tuli myöhemmin invataksilla. Mies nyt istuu olkkarissa ja mököttää, vaikka minuthan siellä nolattiin. Saa nähdä, että pyytääkö aamulla edes anteeksi.
Kommentit (42)
Jouduin leikkaamaan ja muokkaamaan tekstiä monista kohdista, koska se oli liian pitkä. En tiennyt tämän olevan twitter. Toivottavasti sain edes perus idea säilytettyä.
Onko miehesi siis pyörätuolissa ja sinä jätit hänet sinne Itikseen oman onnensa nojaan?
No olipa outo tarina alusta loppuun. Miten jaksoitkin tuollaisen kirjoittaa.
AP on erehtynyt palstasta. Ei tämä mikään aloittelevien kirjailijoiden novellipalsta ole, mutta voin toki fantasiaasi kommentoida: ei kannata vielä vaihtaa leipätyötä satuiluun.
Kuin ala-astelaisen novelli. Oletko miehesi tytär, kun hän päättää puhelimestasi?
Akka se vaan nalakuttaa alvariinsa.
Kohta se nalakutus lakkaa. Lopullisesti..
Miksi ostit itsellesi epäsopivan puhelimen? Oletko lapsi, joka elää miehen lompakolla?
Vierailija kirjoitti:
Ei jalatonta inva-miestä olisi saanut pilkata.
"Hei, tääl on vaan yks, joka tajus!"
(Riitta Väisänen Kymppitonnissa)
Miksi edes otit miehen mukaan. Käyt nyt palauttamassa puhelimen ja otat sen applen. Ja sit tuut mun luo päiväkahville.
Opettele pitämään puoliasi .
Kannattaa listata puhelinta miettiessä tekniset eroavaisuudet ja miettiä niiden merkitystä käytännössä.
Siitä listasta voi sitten keskustella puolison kanssa jos siltä tuntuu. Applet on hyviä kyllä, erityisesti jos ottaa paljon kuvia. Itse joskus miettinyt, kun muutamilla kavereilla on ja instakuvat älyttömän hyviä ja tarkkoja. En ole itse kuitenkaan koskaan raaskinut ostaa, kun hinnassa niin paljon ilmaa eli joutuu maksamaan merkistä.
Jos yhteiset rahat ja vaan mies töissä, silloin tietysti vähän hankalampaa ja silloin pitää olla ne hyvät perustelut. Esimerkiksi, että haluat ottaa lapsista maailman hienoimpia ja tarkimpia ja laadukkaimpia kuvia, kun lapset ovat maailman suloisimpia
Rauhoitu, opettele neuvottelutaktikoita jatkoa varten. Älä anna miehen mielipiteinensä jyrätä persoonaasi
Provoksi vähän turhan pitkä. Näitä samanlaisia, henkisesti keskenkasvuisista aikuisista kertovia provoja on saatu lyhyemminkin kerrottua.
Ei noin pitkää juttua jaksa lukea.