työilmapiiri naisvaltaisella työpaikalla.
Olen miehenä ihmetellyt eroa mies ja naisvaltaisilla työpaikoilla. Oman kokemukseni mukaan jos miehet ovat enemmistössä työyhteisö on enemmän samaa porukkaa kuin jos naisia on enemmistö jolloin naisilla kehittyy ihmeellisiä "kuppikuntia". Olen kavereilta kuullut, että tämä on yleinen ilmiö ja ihmettelenkin mistä tämä johtuu?
T: Timppa
Kommentit (13)
Miehet ovat kaikki lähtökohtaisesti homoja. Googleta käsite "male bonding". Siksi miehet viihtyvät niin ihanasti keskenään ja täysin vailla naisten kuppikkuntaistumisongelmia. Älä luovu toivosta, pääset telakoitumaan taas heti, kun saat imutettua itsesti takaisin miesvaltaiseen työpaikkaan. Ah niitä saunailtoja, joita timppakin kaiholla muistelee!
Miehethän on kautta linjan kaikkien kavereita, jotka tulevat toistensa kanssa toimeen ja pystyvät kommunikoimaan.
Tosin... Niissä pikkujouluissa mihin olen päässyt miehet pistää toisiaan ihan reilusti turpaan kun vuoden kommunikaatioita ratkotaan kerralla.
Lienee totta. Miehissä enemmän yhteen hiileen puhaltamista ja puolustetaan oikeuksia.
Meillä hankalin inisijä, valehtelija ja selkäänpuukottaja on se ainoa mies. Naisvaltainen ala, työpisteessä parikymmentä naista
Ootko ap ihan oikeasti "Timppa" vai "Tiina"...?
Jotenkin taas tuntuu vähän provolta tää juttu....
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:26"]
Lienee totta. Miehissä enemmän yhteen hiileen puhaltamista ja puolustetaan oikeuksia.
[/quote]
Kunhan ei lähinnä vain miesten oikeuksia ja "oikeuksia".
Monet naisvaltaiset alat on kunnallisella puolella missä on pitkät, vakituiset virkasuhteet. Eli paljon vuosikymmeniä samaa työtä tehneitä naisia. Ihmisistä tulee pikkumaisia kun työpaikka on liian "turvallinen" eikä mikään muutu eikä mitään muuteta. "Minä olen kuule tehnyt tätä hommaa jo 25 vuotta enkä suostu mitään muuttamaan. Minä tiedän kaiken ja muut ei mitään". Rakenteita pitäisi ravistella, esim 5 vuoden välein vaihdettaisiin hommia, harrastettaisiin säännöllistä työkiertoa. Johtajasta se paljon myös riippuu, mitä antaa alaisten tehdä ja miten käyttäytyä. Tosin olen kuullut että samaa jumittumista on myös esim paperitehtaissa ym missä äijät on painaneet samaa duunia, jotkut 30-40 vuotta.
En osaa antaa mitään yleipätevää vastausta, miksi se on usein noin. Itsellä kokemusta sekä nais- että miesvaltaiselta alalta. Minun oli helppo toimia miesten kanssa koska olen itsekin sellainen suora tyyppi, hyvässä ja pahassa. Olen aina vierastanut naisten kuppikuntia, ja siksi kokenutkin ulkopuolisuutta naisvaltaisilla aloilla. Lisäksi työskentelemistäni miesvaltaisella alalla helpotti se että olen parisuhteessa, äiti enkä enää nuori enkä nätti, minua ei siis "yritetty" millään tavalla...sen sijaan välillä tuntui, että olin jotenkin äidillinen nuorille miehille eikä se ollut mitenkään huonolla tavalla niin. Työilmapiiri oli hieno, koska kaikki arvostivat toisiaan. Toisaalta paikan naisjohtaja onnistui pilaamaan puuttuvilla ihmisten johtamistavoillaan monet päivät. Hänelle ei voinut esittää mitään kritiikkiä, ei kysyä palkoista eikä työnkuvasta ilman hirvittävää kiukkukohtausta. Hän käsitteli työntekijöitä eriarvoisesti, toiset sijoitettiin alempaan kastiin, joiden olisi pitänyt vaan tehdä eikä kysellä mitään ihan työehtosopimukseenkin kuuluvista asioista. Ylemmän kastin porukka sitten hyssytteli tämän johtajan huonoja esimiestaitoa, koska pelko perseessä omasta paikasta, alalla, jossa vaikea työllistyä. Sellaista selkärangatonta vätysmäistä porukkaa, joilla ei mitään solidaarisuutta toisia kohtaan...kunhan oma työ ja palkka pysyy. Mielenkiinnolla odotan koska tuolla työpaikalla räjähtää, sillä kova kyteminen siellä on.
No osittain totta. Riippuu toki persoonastakin, mutta ikävin työkaveri on sellainen, mikä keksii ongelmia, paisuttelee asioita, syyllistää bmvain ja ainoastaan muita ja kaiken päälle kertoo valheita tosiasioina eteenpäin. Hän on valitettavan usein nainen.
Miehen ei kannata mennä ikinä sellaiseen työpaikkaan, missä on muuten pelkkiä naisia. Jos näin tekee, niin saa varautua siihen, että on sen jälkeen tittelistään ja työnkuvastaan riippumatta pelkkä kantaja ja talonmies. Koska sen jälkeen kun akkaporukkaan liittyy yksikin mies, niin yksikään akoista ei liikauta enää pikkurilliäänkään, jos pitää tehdä mitään ruumiillisia ponnisteluja vaativaa. Se on aina se mies, joka kantaa yksinään kaikki tavaralähetykset paikoilleen, vaihtaa lamput, patterit ja mustekasetit, ja saa korjattavakseen kaikki hajonneet härvelit joista ei tiedä tuon taivaallista. Akkaporukalle on suuri saavutus, jos saavat enää edes tyhjän vessapaperirullan vaihdetuksi. Kokemusta on.
Naisten olisi hyvä imeä miehistä vaikutteita.
Tämä on ikuisuusaihe, mutta riippunee kai työpaikasta? Minulla on kokemusta täysin läpimädästä ilmapiiristä eräässä naisvaltaisessa työyhteisössä. Esimies (nainen) oli täysillä mukana tässä toiminnassa eikä hänellä ollut yhtään ihmisten johtamistaitoja. Hyvä, että pääsin sieltä pois!