eskari ja vaitiolo?? apua
Lapseni on aloittanut esikoulun tänä syksynä. Eilen esikoulussa hän oli ajautunut isoon tappeluun toisen pojan kanssa ja tänään kuulin lastani hakiessa yhden esikoulun opettajista puhuvan lapsestani toisen lapsen isälle hyvin ikävään sävyyn "löi niin että verta tuli nenästä"-tyylisesti. Valitettavasti tämä on myös totta- siitä keskusteltu erittäin vakavissaan riitaan osallistuneiden kesken jo eskaripäivän aikana sekä kotona. Kyseinen isä ei ollut siis edes tämä tappelukaverin isä- vaan ihan muun lapsen, sattumoisin myös poikani valmentaja. Menin noukkimaan lapseni pihalta ja vaihdoin päivän kuulumiset lapseni sekä toisen eskarinopen kanssa. Tämä toisen pojan isälle jutteleva täti tuli sieltä sitten ja kysyin, miksi puhuvat lapsestani, kun asia ei kuulu tälle isälle millään tavalla. Hän sanoi, että koska on poikasi valmentaja! (???) Ärsyyntyneenä laukaisin, että sinun ollessa ammatti-ihminen täällä varmaan tiedät, että tämä on esikoulu ja lapsellani on oikeus yksityisyyteen ja sinulla salassapitovelvollisuus. Hän meni erittäin vaikeaksi ja hämilleen, jäi oikein rysän päältä kiinni. Yritin ottaa eskarin johtajaan yhteyttä välittömästi, mutta hän ei enää vastannut tälle päivälle. Haluaisinkin kysyä, mitkä ovat lapseni oikeudet tässä tilanteessa? Mielestäni erittäin väärin mustamaalata poikaani hänen valmentajalleen, joka on ihan eri eskarikaverin isä! Olin itsekin aika hämilläni ja oma reaktioni yllätti myös minut. Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esikoulun johtaja on siis täälläpäin päiväkodin sekä ala-asteen johtaja myös.
olemme pojan kanssa todella vakavissamme keskustelleet tästä asiasta. näillä kahdella on aiemmin ollut satunnaisia yhteenottoja harrastustoiminnassa (ei ole mikään kamppailulaji tms), mutta tänään olivat olleet taas ihan ylimpiä ystävyksiä ja tehneet kaiken yhdessä kuin ei mitään olisi koskaan tapahtunutkaan.
ja siihen miksi toiselta pojalta tuli verta ja omalleni vain ruhje nenän alle ja -pieleen, en edes yritä vastata.
yritin ottaa johtajaan yhteyttä ihan koko asian tiimoilta, äitinä oman poikani asioista siis, koska tämä tietenkin huolestutti itseänikin. itse olen päiväkodissa työskennellyt vuosia sitten, joten moni asia on voinut muuttua niistä ajoista tai ovat esikoulussa eri tavalla ja siksi lähdin kyselemään miten toimia?
ap
mihin tämä sinun käsityksesi perustuu, että väkivallanteot päiväkodissa pitää salata?
kerro ihan omin sanoin
Ei pidä salata. Mutta tekijöitä emme saa kertoa. vaikka halausimmekin. Ihan siis meidän toimenkuvaan perustuu.
varhaiskasvatuksen opettaja
Ja mihin tämä perustuu?
Altistatte lapset siis väkivallalle, mihin perustuen?
Toki me päiväkodissa tiedämme, kuka / ketkä lapsista ovat sellaisia jotka tarvitsevat suunnilleen aikuisen vierelleen koko ajan. Vanhemmat eivät ole päiväkodissa joten ei heidän tieto asiasta oikeastaan mitenkään asiaa auta. Ja ymmärrän, että tämä ärsyttää, enkä minä näitä lakeja ole säätänyt. Kannattaa olla yhteydessä päättäjiin ja samalla myös mainita huoli näistä huonoista resursseista joita nykyään on. Tuo mitä joku kirjoitti siitä, kuinka henkilökunta lähtee on näkynyt viimeisen puolentoista vuoden aikan myös meillä.
Laittakaapas nyt niitä lakejanne, joiden mukaan väkivaltaisen lapsen nimen mainitseminen on rikos?
Vierailija kirjoitti:
Salassapitovelvollisuus on ja kannattaa viedä asia eteenpäin.
Se on ihan sama mitä mammat sanoo.
Tapahtuneeseen en ota kantaa,
Tiedän tapauksen joka vietiin oikeuteen asti.
kiitos kommentistasi, huh, oikeuteen asti kuulostaa rankalta tilanteelta. olen saanut vastauksen kysymykseeni, kiitos kaikille avusta ja hyvää syksyä! ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olemme pojan kanssa todella vakavissamme keskustelleet tästä asiasta. näillä kahdella on aiemmin ollut satunnaisia yhteenottoja harrastustoiminnassa (ei ole mikään kamppailulaji tms), mutta tänään olivat olleet taas ihan ylimpiä ystävyksiä ja tehneet kaiken yhdessä kuin ei mitään olisi koskaan tapahtunutkaan.
ja siihen miksi toiselta pojalta tuli verta ja omalleni vain ruhje nenän alle ja -pieleen, en edes yritä vastata.
yritin ottaa johtajaan yhteyttä ihan koko asian tiimoilta, äitinä oman poikani asioista siis, koska tämä tietenkin huolestutti itseänikin. itse olen päiväkodissa työskennellyt vuosia sitten, joten moni asia on voinut muuttua niistä ajoista tai ovat esikoulussa eri tavalla ja siksi lähdin kyselemään miten toimia?
ap
mihin tämä sinun käsityksesi perustuu, että väkivallanteot päiväkodissa pitää salata?
kerro ihan omin sanoin
Ei pidä salata. Mutta tekijöitä emme saa kertoa. vaikka halausimmekin. Ihan siis meidän toimenkuvaan perustuu.
Ja mihin tämä perustuu?
Toki me päiväkodissa tiedämme, kuka / ketkä lapsista ovat sellaisia jotka tarvitsevat suunnilleen aikuisen vierelleen koko ajan. Vanhemmat eivät ole päiväkodissa joten ei heidän tieto asiasta oikeastaan mitenkään asiaa auta. Ja ymmärrän, että tämä ärsyttää, enkä minä näitä lakeja ole säätänyt. Kannattaa olla yhteydessä päättäjiin ja samalla myös mainita huoli näistä huonoista resursseista joita nykyään on. Tuo mitä joku kirjoitti siitä, kuinka henkilökunta lähtee on näkynyt viimeisen puolentoista vuoden aikan myös meillä.
Laittakaapas nyt niitä lakejanne, joiden mukaan väkivaltaisen lapsen nimen mainitseminen on rikos?
Etsi itse äläkä muita määräile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
kerro ihan omin sanoin
Ja mihin tämä perustuu?
Etsi itse äläkä muita määräile.
eli niitä ei edes ole.
suojelette siis munattomina väkivaltaisia lapsia, ja aloittajaa.
joka saisi mennä koko viikonlopun ajaksi peilin eteen miettimään millainen äiti hän itse on
Esiopetus on perusopetuslain alaista toimintaa.
40 § (24.6.2010/642)
Henkilötietojen salassapito ja käsittely
Opetuksen järjestämisestä vastaavien toimielinten jäsenet, 37 §:ssä tarkoitetut henkilöt, kouluterveydenhuollon edustajat, koulukuraattorit, koulupsykologit ja opetusharjoittelua suorittavat eivät saa sivullisille ilmaista, mitä he ovat tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan saaneet tietää oppilaiden tai tässä laissa tarkoitetun henkilöstön taikka heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista ja taloudellisesta asemasta.
Toki lapsen etu menee edelle, ja esimerkiksi lastensuojeluilmoituksen tekeminen on suorastaan velvollisuus.
Tässä tapauksessa koulunkäyntiavustaja tuomittiin. Rikkoi salassapitovelvollisuutta. Olin itse tuossa koulussa harjoittelussa.