Miksei yliopistossa opeteta tutkimusta?
Havahduin äskettäin siihen että olen ymmätänyt tutkimuksen ja tutkimusmenetmien merkityksen vasta myöhemmällä aikuisiällä. Toki aikoinaan yliopistossa (TKK) oli informatiikan kurssi, seminaarikurssit ja dippatyökurssi. Mutta varsinaista tutkimuksen ja tieteellisten menetelmien opiskelua tai koko opiskeluajan kattavia kursseja ei ollut. Vaikka käsitteet selvitettiin jäi tieteellisestä tutkimuksesta hyvin pintapuolinen kuva. Kuitenkin tutkimus on Yliopiston tärkein tehtävä se on edellytys yliopiston muille tehtäville. Luulen että anglosaksisessa ja germaanisessa maailmassa tutkimuksen opettaminen paljon keskeisemmässä roolissa. Siitä jo kertoo se että Nobel palkinnot ovat täysin keskittyneet näihin maihin.
Mielestäni yliopistojen tulisi panostaa enemmän tutkimuksen opiskeluun ja laajentaa tutkimusta myös yliopiston ulkopuolelle. Saksassahan on normaalia että työelämässä olevat asiantuntijat tekevät tutkimusta yrityksissä yliopiston ohjauksessa. Tämä edesauttaa tutkimustyön siirtämistä yritysten tuotekehitykseen ja kaupallisiksi tuotteiksi jotka tuovat verotuloja julkisen puolen rahoittamiseksi. Suomessa ei tätä yhteyttä ole. Tutkimukset teetetään julkisin varoin opiskelijoilla eikä tutkimustuloksia hyödynnetä. Suomessa maksetaan akateemisesta tutkimuksesta jonka tulokset jäävät yliopistojen hyllyihin pölyyntymään.
Kommentit (42)
Jahas, popkornit esille. Nyt nirppanokkaporukka tappelee keskenään, että kenen yliopisto on paras.
Huhuu, elämä ja ennenkaikkea työelämä kutsuu. Valmistukaa, menkää töihin ja tienatkaa itse leipänne pöytään. Niin me täällä muut veroja maksellaan, että pääsette leikkimään ja kinastelemaan päivät pitkät.
Teknisellä puolella tutkimus on yleensä jonkin teknisen aiheen syvällistä tutkimista. Mittaaminen liittyy fyysisiin ilmiöihin ja matematiikka pitkälti on luotettavuusrajojen ja toistettavuuden määrittelyä ym. Sitä kyllä "opetetaan" koko opintojen ajan.
"Oikea" yliopistotutkimus on ihan eri lajin hommaa.
Esimerkiksi eräänä vuonna vuoden parhaaksi valittu väitöskirja oli: "Tekniikan tohtori ****** kehitti väitöstutkimuksessaan vähäpäästöistä vedyn tuotantoteknologiaa, joka leikkaa vedyntuotannon hiilidioksidipäästöjä rajusti". Tämähän on ihan käytännön tuotekehitystä, olemassa olevan tekniikan parantamista ja/tai soveltamista.