Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 41 eikä menkkoja ole tullut helmikuun jälkeen, luulin mummotaudiksi mutta kaverit sanoo että olen liian nuori

Vierailija
03.09.2021 |

Kun mulla ei ole edes kuumia aaltoja.
Ja nyt sitten pelkään suunilleen syöpää :(
Tk:ssa on 2 gynä joille hirmuiset jonot, yksityiseen ei ole varaa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko edes ottanut yksityisen hinnoista selvää? Ei ne ihan oikeasti ole niin kalliita kuin yleisesti luullaan.

Vierailija
22/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen 41. Parin viimeisen vuoden ajan on ennen säännölliset kuukautiset tulleet joskus kahden viikon välein, toisinaan taas jäävät väliin kokonaan. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa oli pari kuukautta, ettei tullut ollenkaan. Ja tuli kuumia aaltojakin (eivät olleet mitenkään valtavan epämukavia, tosin olen aina kylmissäni joten ehkä eivät vaikuta minuun samalla tavalla).

Viime kuussa tulivat kahdesti. Ehkä pitäisi tosiaan syödä ainakin kalkkitabletteja tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko todella laiha tai reilusti ylipainoinen (erityisesti vyötäröltä)? Tai urheiletko rajusti? Vaihdevuodet voi alkaa 40-60-vuotiaana, yleisimmin 45-55 v ja keskimäärin 51 v. Alle 40 v olisi ennen aikainen. Mun kaveripiirissä tosiaan osa tekee vielä lapsia 40+ ja osalla alkanut esivaihdevuodet ja vuosia sitten. Esivaihdevuodet tulee siis n. 10 vuotta ennen vaihdevuosia. Gyne maksaa n. 100 euroa ja labrat 100-200 e vaihdevuosien tsekkaamiseen. 

Vierailija
24/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja te vastaatte tän menkkahullun jokaiseen aloitukseen

Tämä on oikeasti asia josta pitäisi puhua enemmän. Kaikki naiset tietää, että vaihdevuodet tulee noin viisikymppiseä ja että on kuumia aaltoja ja alapää kuivuu. Mutta läheskään kaikki ei tiedä, että ennen menopaussia on 5-10 vuoden perimenopaussivaihe, jossa ilmenee kierron epäsäännöllisyyttä, mielialanvaihteluja, turvotusta, energisyyden tunteen vähenemistä, voimistuvia ja pidentyviä PMS-oireita, lihomistaipumusta (ei kaikkia kaikille, mutta yleennsä ainakin jotain).

Itse ihmettelin kun 42-vuotiaana alkoi tulla menkat 21-24 päivän välein. No, Duodecimin Terveyskirjastosta löytyi, että keskimäärin naisen kuukautiskierto on lyhimmillään juuri tuossa iässä. Ja juuri perimenopaussiin liittyvien hormonimuutosten takia. En ollut itse koskaan kuullutkaan, odotin että tulee suoraan se "kunnon" menopaussi eli menkat loppuu ja sitten tulee niitä mummotautioireita. Mutta ei, tämäpä onkin paljon pidempi prosessi.

Vierailija
25/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uumaasi kenties valuteltu siemeniä tuon ajankohdan jälkeen?

Tee raskaustesti ja mieti, kun miehistä voisi olla isäehdokas.

Vierailija
26/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen 41. Parin viimeisen vuoden ajan on ennen säännölliset kuukautiset tulleet joskus kahden viikon välein, toisinaan taas jäävät väliin kokonaan. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa oli pari kuukautta, ettei tullut ollenkaan. Ja tuli kuumia aaltojakin (eivät olleet mitenkään valtavan epämukavia, tosin olen aina kylmissäni joten ehkä eivät vaikuta minuun samalla tavalla).

Viime kuussa tulivat kahdesti. Ehkä pitäisi tosiaan syödä ainakin kalkkitabletteja tms.

Ei tuosta voi oikein päätellä vaihdevuosia. Jos on hoikka tuollaisia vuotohäiriöitä voi olla vaikka kolmekymppisellä. Ovulaation aikaan voi tulla myös vuotoa, aivan kuin olisi kahdet kuukautiset kuussa. Itselläni oli tällaisia vuotoja kolmekymppisenä ja vielä yli 40-vuotiaana sain lapsen.

Vierailija
27/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulleana?

Vierailija
28/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mutta raskaustesti ja gyne varmistaa onko valeraskaus tai muu . Siinä 45-55 yleensä loppuu kuukautiset kaikki on erilaisia tietysti. Sitten ne ehkäisyt mitä on kannattaa tarkastaa. Joskus miehet syöttää ehkäisypillereitä salaa naiselle tai katumus pillereitä jne.

Vierailija
29/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 56 ja kuukautiset tulevat ajallaan. Viimeksi kuukausi sitten, joten kohta poksahtaa tai sitten ei. Joskus kuulemma loppuvat. En tiedä haluanko sitä, kun kuulemma iho, hiukset ja limakalvot kärsivät ja luusto.

Mutta asia ei ole minun päätettävissäni, ellen sitten hanki hormonikorvaushoitoa.

Keskimäärin kuukautiset loppuvat suomalaisnaisilla 51-vuotiaana. Mun suvussani lähempänä kuuttakymppiä, joillain ilmeisesti nelikymppisinä. Vaihtelua siis on.

Minulta loppuivat n. 45 vuotiaana. En ole huomannut mitään muutosta hiuksissa tai limakalvoissa. Naamaan on tullut muutama ryppy lisää. N59

Vierailija
30/30 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat ja kylmät aallot kyllä tulee ensin ohimenevän lievinä ja huohotus hetket . Mut sitten kun ne iskee sen kyllä huomaa kun hiki valuu naamalla vaikka ei liiku ja herää yöllä kun on ihan jäässä vaikka oikeasti ei ole . Kofeiinista kannattaa luopua siinä muutamaksi vuodeksi ja lakritsasta . Salmiakit pois koska verenpaine nousee pilviin. Kun kuukautiset loppuu olo helpottuu jonkun verran mutta sitten tulee se shokki tila että asuu ruumiissa mikä vanhenee ihan oikeasti eikä mitään voi. Enää ei voikaan juosta noin vaan tai mennä jonnekin kuin nuorena ja alkaa epävarmuus mihin on menossa siis asioita hoitamaan ja mihin suuntaan niitä pitää hoitaa. Totuus myös hampaista että viimeiset menossa tekohampaat tulossa. Huomaa ettei olekaan niin hyvässä kunnossa kuin on kuvitellut. 🤩🤩🥳

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä