Olen 41 eikä menkkoja ole tullut helmikuun jälkeen, luulin mummotaudiksi mutta kaverit sanoo että olen liian nuori
Kun mulla ei ole edes kuumia aaltoja.
Ja nyt sitten pelkään suunilleen syöpää :(
Tk:ssa on 2 gynä joille hirmuiset jonot, yksityiseen ei ole varaa.
Kommentit (30)
Minulla ei ole alkanutkaan vielä vaikka ikää on saman verran.
Alle 45 v iässä loppuneet kuukautiset katsotaan ennenaikaisiksi vaihdevuosiksi. Ottaisin yhteyttä gyneen, ja selvittäisin onko kyse tuosta vai jostain muusta. Jos on kyse ennenaikaisista vaihdevuosista, niin luultavasti suositellaan hormonikorvaushoitoa osteoporoosiriskin takia.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaisiko kuitenkin jonottaa sinne gynelle.
Samalla voit säästää yksityiselle.
Pitää varmaan joo mutta olen ollut tähän asti ihan rauhassa ja ajatellut, että olen vain sen ikäinen että loppuvar. Kunnes selvisi että kaikilla kavereilla tulee vielä menkat normaalisti..
A.p
Varaa nyt se aika sinne gynelle.
Muuten mulla on vaihdevuodet, mutta ei ole kuumia aaltoja eikä mitään muitakaan oireita vaan menkat vain jäi pois. Tosin olen siinä iässä, kun ne yleensä tulevat.
Jos loppuu alle 45-vuotiaana, on kyse liian varhaisista vaihdevuosista.
Vaihdevuodet voi alkaa jo neljänkympin huitteissa. Milloin äidilläsi alkoi?
Gynelle jonoon. Jostainhan niiden loppuminen joka tapauksessa johtuu.
Voi olla jo vaiharit. Gynelle. 44 v sain ekan ja viimeisen lapsen. Suuresti kiitollinen.
Näkyy yleistyvän. Äsken oli 51 vuotias aloittaja 🤔
Kyllä nelikymppisenä alkaa monella jo esivaihdevuosiin lliityvien hormonimuutosten takia yleistyä kiertohäiriöt. Kuukautiset ei siltii välttämättä lopu eikä muita oireita vaihdevuosista tule vielä 10 vuoteen.
Itselläkin tuli ensin 9 kk vuototauko 41-vuotiaana, jonka jälkeen megavuoto. Sitten kuukautiset palasivat, mutta kun ennen oli aina 31 pv kierto, nyt vaihteli 21 ja 40 välillä toisinaan, toisinaan taas tuli sen 31 pv välein. Nyt ikää 47 ja esivaihdevuosihommat jatkuu samanlaisena, ei kuumia aaltoja tai mitään muita vaihdevuosioireita vielä.
Ei näiden takia välttämättä tarvitse gynellä käydä, kyllä 40 v alkaneita vaihdevuosiprosessiinn liitttyviä vuotohäiriöitä pidetään ihan luonnollisena, ei ole mitkään ennenaikaiset vaihdevuodet. Mutta eipä koskaan ole haittaakaan tarkistuttaa. Mihinkään syöpään tuollainen oire ei viittaa, varsinkaan ilman muuta oireilua kuin vuodon puute.
Vierailija kirjoitti:
Jos loppuu alle 45-vuotiaana, on kyse liian varhaisista vaihdevuosista.
Raja on itse asiassa kuukautisten loppuminen ennen 40 vuoden ikää. 45-vuotiaana loppuneita ei pidetä ennenaikaisina vaihdevuosina.
Joo ja te vastaatte tän menkkahullun jokaiseen aloitukseen
Vierailija kirjoitti:
Alle 45 v iässä loppuneet kuukautiset katsotaan ennenaikaisiksi vaihdevuosiksi. Ottaisin yhteyttä gyneen, ja selvittäisin onko kyse tuosta vai jostain muusta. Jos on kyse ennenaikaisista vaihdevuosista, niin luultavasti suositellaan hormonikorvaushoitoa osteoporoosiriskin takia.
no jaa,loppui ku seinään kun sain lapsen,35v. Ei ole viitteitä mistään osteoporoosista enkä saanut mitään korvaushoitoa. olen nyt n 70v. höpöjuttuja.
Koronarokotteen haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja te vastaatte tän menkkahullun jokaiseen aloitukseen
Aihe ilmeisesti ahdistaa sinua, mutta silti vetää myös puoleensa. Oletko Jonne 13 v.?
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotteen haittavaikutuksia.
Tota. Tota.
Kuukautiset loppuivat puolitoista vuotta sitten ja rokote kesällä…. Että ei ole.
Olen 56 ja kuukautiset tulevat ajallaan. Viimeksi kuukausi sitten, joten kohta poksahtaa tai sitten ei. Joskus kuulemma loppuvat. En tiedä haluanko sitä, kun kuulemma iho, hiukset ja limakalvot kärsivät ja luusto.
Mutta asia ei ole minun päätettävissäni, ellen sitten hanki hormonikorvaushoitoa.
Keskimäärin kuukautiset loppuvat suomalaisnaisilla 51-vuotiaana. Mun suvussani lähempänä kuuttakymppiä, joillain ilmeisesti nelikymppisinä. Vaihtelua siis on.
No kannattaisiko kuitenkin jonottaa sinne gynelle.
Samalla voit säästää yksityiselle.