Käyttäisitkö tälläistä kirpputoripalvelua?
Olisitko kiinnostunut palvelusta, jossa joku noutaa pieneksi jääneet lastenvaatteesi kotioveltasi, vie kaikki kerralla ja MAKSAA NIISTÄ SINULLE?
Sinun ei siis tarvitsisi kuin pakata tuotteet kassiin ja muut hoitaa loput. Ei facebook myyntiä tai kirpputoripöydän varausta. Ei hinnoittelua, ei stressiä ja kaikki ylimääräinen häviää nurkistasi kerralla.
Tuotteista maksettava hinta ei tietenkään ole se hinta millä itse tuotteet myisit, mutta pääsisit helpolla. Ei tarvitse edes Uffin laatikolle kävellä ja saat vaatteista rahaa itsellesi! Käyttäisitkö palvelua?
Kommentit (25)
En usko, että toiminta olisi kannattavaa. Joudut tekemään paljon aikaa vievää käsityötä, kun lajittelet vaatteita. Jos perustat kivijalkamyymälän, joudut myymään joka kuukausi todella paljon, että saat vuokran yms. maksettua. Varastotilakin maksaa. Jos myyt netin kautta, sinulla pitää olla suuri varastohalli, johon saat vaatteet merkityille paikoille, jotta löydät helposti asiakkaiden ostamat tuotteet. Periaatteessa varaston pitäisi kiertää koko ajan, eli esim. kesävaatteet pitäisi ennemmin myydä alennuksella pois ennen talvea kuin varastoida niitä odottamaan seuraavaa kesää. Entä toimiiko yritys vain tietyllä alueella vai koko maassa? Mitä vakuutukset maksavat? Mistä saat pääoman yritystoiminnan aloittamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä luulen, että jokainen osaa ne rikkinäiset ja tahraiset vaatteet laittaa itse roskikseen. Siihen en tarvitse ainakaan minä ulkopuolista apua.
Kun ei oikein osaa! Toimin Vähänkäytetty.fi:n kirppismestarina eli laitan myyntiin yksityisten ihmisten kirppistavaraa. Ja millaista tavaraa sieltä joskus tuleekaan! Vaikka kuinka säännöissä sanotaan moneen kertaan, että vain puhdasta tavaraa (ja luulisi jokaisen tajuavan sen ilman sanomistakin), tulee välillä vaatteita, joissa on niin monia ja isoja tahroja, että niitä ei mitenkään voi olla huomaamatta. Hylkyynhän ne menevät, mutta turhaa vaivaa lähetellä niitä edes takas ja lajitella.
Hyväntekeväisyyskirppareilla on sama ongelma, eli sinne tulee kaikenlaista käyttökelvotonta, ja paljon haittaa heille on siitä, kun ne pitää lajitella pois ja saada roskiin.
Eli en todella luottaisi siihen, että ihmiset laittaisivat palveluun vain siistiä tavaraa.
Toinen lukunsa on se, että vaatteissa voi olla myös huomaamattomampaa tahraa, jota omistaja ei vain huomaa, mutta joka estää myymisen. Kirppisyrittäjän pitäisi varautua tällaiseenkin pyörittelyyn.
Mutta itse palvelu minusta olisi hyvä! Ei minua haittaisi, että ”ahne trokari” ”vetää välistä”, vaan ymmärrän hyvin, etten voi saada tavaroistani läheskään myyntihintaa, jos en itse tekisi mitään. Myyminen ei aina ole helppoa, eikä kaikki mene kaupaksi. Tottahan yrittäjän pitää saada palkka työstänsä.
Kannattaa vielä miettiä, saakohan palvelua kannattavaksi, jos itse fyysisesti hakee tavarat ja toimii vain yhdellä paikkakunnalla. Onkohan pienellä alueella tarpeeksi kysyntää? Kannattaa ottaa huomioon, että iso osa tavaroista tulee olemaan ”turhaa pyörittelyä”.
Miksi asiakas hakisi vaatteet joita et huoli? Kyllä ne jää ostajan vaivoiksi.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että toiminta olisi kannattavaa. Joudut tekemään paljon aikaa vievää käsityötä, kun lajittelet vaatteita. Jos perustat kivijalkamyymälän, joudut myymään joka kuukausi todella paljon, että saat vuokran yms. maksettua. Varastotilakin maksaa. Jos myyt netin kautta, sinulla pitää olla suuri varastohalli, johon saat vaatteet merkityille paikoille, jotta löydät helposti asiakkaiden ostamat tuotteet. Periaatteessa varaston pitäisi kiertää koko ajan, eli esim. kesävaatteet pitäisi ennemmin myydä alennuksella pois ennen talvea kuin varastoida niitä odottamaan seuraavaa kesää. Entä toimiiko yritys vain tietyllä alueella vai koko maassa? Mitä vakuutukset maksavat? Mistä saat pääoman yritystoiminnan aloittamiseen?
Ymmärtääkseni ap vuokraisi myyntitilaa jo toiminnassa olevalta kirpputorilta, eikä perustaisi uutta myymälää. Sillä tavalla tuo voisi olla ihan kannattavaakin. Pääomaa ei tarvitsisi aloitamiseen juuri mitään.
Itse olisi kiinnostunut käyttämään tällaista palvelua, mutta kuinka monta prosenttia tavaran arvioidusta myyntihinnasta ap maksaisi niistä vaatteista? Olisiko vaatteita mahdollista toimittaa postitse, niin että kaukana asuvat voisivat myös käyttää palvelua (tässä tapauksessa vaatteet pitäiisi varmaankin kuvata ja luetteloida ennen lähetystä, ettei ap:n tarvitse hakea postista laatikollista myyntikelvotonta lumppua ja kuunnella kiukuttelua tavaroiden hylkäämisestä).
Mä kyllä luulen, että jokainen osaa ne rikkinäiset ja tahraiset vaatteet laittaa itse roskikseen. Siihen en tarvitse ainakaan minä ulkopuolista apua.
Muuten joo ihan hyvä ajatus, sillä ainakin omasta mielestäni on rasittavaa käydä läpi vaatteita kirppismyyntiä varten. Tosin itse ainakin tekisin ennakkokarsinnan kuten tähän astikin: roskiin / Uffille / myyntiin -jaolla. Joku muu voisi taasen antaa vaatteet ihan lajittelematta, jolloin tuo seulonta jäisi sinulle.
Kannattavuutta mietin vain sinun kannaltasi, sillä joutuisit maksamaan kuitenkin niistä "nää ehkä ei mee nyt / ollenkaan kaupaksi" vaatteistakin, jolloin ainoa hyötyjä tässä yhtälössä voi olla se, joka pääsee lumpuistaan helpolla erooon. Tai sitten sinun on hinnoiteltava paketti siten, ettei se hyödytä ollenkaan vaatteiden luovuttajaa, vaan hän saisi paremman tuoton ottamalla erilleen ne paremmat vaatteet ja myymällä ne itse. Sitten sinulle jäisi vain lumput.