Lihavuus ja avun saaminen
Lääkäri antaa diagnoosin lihavuudesta. Ei tarjoa vinkkejä laihdutukseen tai anna lähetettä esim. ravitsemusterapeutille. Lääkärin apu tällaisessa tilanteessa täysi nolla.
Suurin osa lihavista tajuaa olevansa lihava. Takana voi olla vuosien taistelu lihavuutta vastaan, toisella voi olla nopea lihominen raskaan elämänvaiheen vuoksi jne. Varmasti monta keinoa on jo yritetty.
Tässä kohtaa täytyy muistuttaa, että lihavuus ei ole synonyymi sairaalle. Aivan kuten laiha terveelle. Itseasiassa, tunnen monta laihaa, mutta sairasta henkilöä ja vastaavasti todella tervettä lihavaa.
Monelle lihavalle käy lääkärinvastaanotolla niin, että lääkäri ennakkoluuloisesti aloittaa puheet verenpaineesta, diabeteksesta ym. ennen kuin testejä on edes tehty. Monen lihavan kohdalla on sitten nieleskelty kun tulokset ovat olleet erinomaisia.
Kohtasin nuoren naislääkärin, joka antoi lihavuus diagnoosin. Sitä ei tuttavalääkärin mukaan yleensä edes käytetä painoiselleni henkilölle. En ole sairaalloisen lihava, vaan painoindeksin lievästi lihavan yläpäässä. Se tuntui lähinnä vittuilulta ja pätemisen tarpeelta. Varsinkin monella oikeasti reippaasti lihavammalla tuota diagnoosia ei ole.
Mielestäni ei edelleenkään tajuta sitä, että lihavuus tai lievä ylipaino on monesti geneettistä. Väitän, että vastaavasti toiset pysyvät genetiikkansa ansiosta laihempina vaikka söisivät tismalleen samaa ruokaa geneettisesti lihavuuteen taipuvien kanssa.
Ennakkoluuloiset lääkärit vois mennä vähän itteensä lääkefirmojen kustantamilla ja alkoholin huuruisilla mässäilyillallisillaan.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sulle voidaan tehdä jumpat ja ohjeet ruokailuun, mutta kun ei niitä kukaan noudata.
Mitä siinä voi lääkäri tehdä tai muut?
Kyllä alkoholistikin itse joutuu lopettamaan aina.
Sehän siinä on, kun sen autettavan pitäisi itsekin sitoutua siihen muutokseen, eikä odottaa, että joku muu tekee sen hänen puolestaan. Siksi moni sellainen, joka on käynyt lihavuusleikkauksessa, paisuu takaisin ylipainon, jos ei lihavuuden puolelle. Odotetaan että se leikkaus korjaa ongelman ilman, että tehdään niitä elämäntapamuutoksia.
Ja todellakin tiedän mistä puhun, kun itse olen laihduttanut päälle 30kg ylipainosta normaaliin, ja pysynyt siinä yli viisi vuotta. Tosin ilman mitään leikkauksia tai lääkkeitä. Kyllä, olen ylpeä itsestäni.
Olen ollut yli 50 vuotta lihava, ja sellaisena tulen myös kuolemaan. Asiasta ei ole vouhotettu, kun ei siitä olisi ollut mitään hyötyä missään vaiheessa, eikä tule olemaan. Olen elämääni täysin tyytyväinen.
Puhutko kokemuksesta vai luuletko vain?
Itse uskon, että aika moni ihminen lihoo vuosien saatossa syömällä ihan vähän liikaa melkeinjoka päivä . Harva näitä suklaita, kakkuja tai roskaruokaa mättää.