Valmentajat
Onko se valmentaminen oikeasti niin vaikeaa? Minulla on ollut monta valmentaa jotkut epäpäteviä ja toiset sitten inhottavia.. harrastan siis säbää. Olen kuullut samaa monilta kavereilta jotka harrastaa muita urheilulajeja.
Kommentit (3)
Motivoiminen on tärkeää. Meidän valmentaja ainakin suosii liika lemppareitaan, ja huutaa vähän liikaa.
Valmentaminen ei ole vaikeaa, se on huomattavasti vaikeampaa. Valmentaminen on kuin urheilua, jatkuvaa oppimista. 25 vuotta olen valmentanut ja tiedän olevani siinä hyvä, mutta minulla on vielä oppimista.
En ihmettele yhtään valitusta huonoista valmentajista kun niitä revitään niin sanotusti suoraan pystymetsästä tyyliin "hei sinä olet pelannut kolmosdivaria nuorempana, ala sinä valmentamaan näitä poikia/tyttöjä/muunsukupuolisia." Toki se jotain tietoa antaa jos on joskus pelannut, koulutus tuo lisää tietoa, mutta mielestäni tärkeintä on kokemus.
Riippuu varmaan lajista ja tasosta. Valmensin itse luistelukoulussa ja kyllä siinä piti pohtia miten niitä lapsia saa motivoitua, kun aika moni oli sitä mieltä että on huono kun kaatuu. Ja ne pienethän kaatuu. Sitten harjoittelu piti pitää kuitenkin monipuolisena, ettei ole tylsää. Eli siis aika haastavaa ainakin nuorelle.
Sitten taas kun täytyy osata valmentaa tekniikkaa ja tehdä ohjelmia, niin on aivan erilaiset haasteet ja taidot tarpeen. Tarvitsee teknisen osaamisen lisäksi osata muodostaa näyttävä ja mielenkiintoinen koreografia.
Sanoisin että valmentajalle kuitenkin lajista ja tasosta riippumatta tärkeintä on osata motivoida porukkaa. Ja joukkuelajeissa tämä vaatii hyvää silmää, sillä ihmiset motivoituvat niin eri tavalla. Eli kaikista ei vain ole valmentajaksi, koska puuttuu joko psykologinen silmä tai sitten ei osaa tekniikkaa riittävästi.