Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä? Ystävä sanoi leikkipuistossa kolmevuotiaalle lapselleni...

Vierailija
06.10.2014 |

joka istui penkillä ja heilutteli jalkojaan, ystäväni meni kyykkyyn lapsen eteen moikatakseen lastani. Lapseni heilutteli jalkojaan ja ystäväni sanoi "jos potkaiset mua niin mä potkaisen sua takaisin".

Mitä mieltä? Lapseni ei edes tahallaan potkinut häntä vaan heilutteli jalkojaan. Ja heilutteli jo ennen kuin ystäväni tuli leikkipuistoon.

Minä en sanoisi koskaan noin lapselle. En varsinkaan kolmevuotiaalle joka ei ole omani. Hän on kuulemma kasvattanut näin oman kuusivuotiaansa ja hyvä tuli, kuulemma.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tekisit jos se lapsi tosiaan potkaisisi? Sanoisitko sitten vai potkaisisitko?

Vierailija
2/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä ihan fiksuimmasta päästä tämä sinun ystäväsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna olisin sanonut, että "Uhkailepa lastani vielä kerran niin MINÄ potkaisen SINUA"

Vierailija
4/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä oli vähän tilannetajuton mutta kyllä lapsen on opittava mitä saa tehdä ja mitä ei. Monet lapset testaavat tätä uudestaan ja uudestaan. Jos lapsesi kuitenkin näytti potkivan tahallaan?

Vierailija
5/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että en todellakaan usko ette olisi oikeasti potkaissut.

5

Vierailija
6/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen lapsi heiluttelee jalkojaan, kun joku tulee hänen eteensä? Meillä lapset ymmärtävät, että toista ei jalkoja heiluttelemalla "vähän potkita".

Vierailija
7/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:11"]

Millainen lapsi heiluttelee jalkojaan, kun joku tulee hänen eteensä? Meillä lapset ymmärtävät, että toista ei jalkoja heiluttelemalla "vähän potkita".

[/quote]

Pakkoko on mennä niin lapseen kiinni, jotta jalka voi koskea? Miksi ei saisi heilutella jalkojaan? Miksi ystävä ei voinut moikata vähän kauempaa ja olla uhkailematta?

Vähän sama kuin antaisit lapselle syötävää ja sitten työntäisit sormen lapsen suuhun ja sanoisit, että jos puret mua, puren takaisin.

Vierailija
8/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten asian sanoi. On eri asia sanoa tuo tosissaan kuin sellaisella leikittelevällä äänellä puolilässyttäen "niin kuka se siinä, voivoivoi, jos potkaset mua niin minä potkasen takasin, niin tuitui" Vähän niinkuin "haukkaan susta palasen" tai "varo mä vien sun nenän".

Vierailija
9/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tämä sama ystävä sanoi lapselleni, joka hoki "fakifakifakifaki" että älä sano tuollaisia sanoja! Lapseni jatkoi "fakifakifaki" ja ystäväni sanoi että "jos jatkat vielä niin" ja nosti kätensä ylös. Lapseni jatkoi "fakifakifaki" ja ystäväni heilatti kättään kohti lapseni suuta ja pysäytti käden ehkä 20 cm suusta. Olin ihan puulla päähän lyöty ja sanoin että mitä toi nyt on, lapsihan vain jankuttaa. Ystävä sanoi että se jankuttaa kirosanoja. ÖH???? Valitettavasti minulla ei ole kuin tuo yksi ystävä että jos alan vältellä niin sitten ei ole ketään enää. Teemme yhdessä retkiä ja kaikenlaista. Hän puhuu lapselleni aina tyyliin "moi mun kamu, mitäs pikku kaveri" jne tosi ystävällisesti. Lukuunottamatta noita outouksia.

Hän antaa myös lapsensa vaatteita ja leluja lapselleni, on todella avokätinen. Häntä on lapsena hakattu ja on kasvanut ei-biologisten vanhempiensa kanssa että ehkä tämä selittää jotain? Olen nähnyt miten lyö omaa lastaan takapuolelle.

Ap

Vierailija
10/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi silti loukkaantunut välttämättä, sanoin minäkin joskus pikkulapselle että tuon ikäisen pitäisi jo itse pärjätä vessassa, lapsi ei ollut millänsäkään mutta mummo ja äiti loukkaantuivat. 

Vierailija
11/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisellä äänellä sanoi tuon "potkaisen takaisin". Ei siis huutanut tai vihaisesti vain ihan rauhallisesti.

Ap

Vierailija
12/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa "fakifaki"-jutussa ajattelin jälkikäteen, että jos olisi koskenut lapseeni niin olisin katkaissut välit. Tapahtumahetkellä olin niin ihmeissäni etten saanut tehtyä tai sanottua mitään.

Ap

Vierailija
13/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaa tarinat pahenee vaan. No ystäväsi on hullu lasten pahoinpitelijä, varmaan hakkaa omaa lastaankin. Tämänhän sä halusit kuulla?

Vierailija
14/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottva uhkailija tuo ystäväsi on.

Vierailija
15/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outo.

Vierailija
16/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, anna olla ja pidä kiinni ystävyydestä. Jos hän korottaa ääntä lapsellesi turhasta tai satuttaa fyysisesti, on aihetta katkaista välit. Mutta nyt hän on vain tuolla tavalla vähän outo. No panic.

Vierailija
17/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä katkaise ystävyyttä; voit olla hänelle esimerkkinä ja tukena lapsensa kasvatuksessa. Mutta sanot hänelle aina, kun tuollaista uhkailua tms. ilmenee. Selität rauhallisesti, ettei sellainen ole lapselle hyväksi.  Tietenkin, jos koet asian kovin vaikeana tai oma lapsesi näyttää pelkäävän häntä, on sinun mietittävä asiaa . Silloin on ehkä otettava välimatkaa.  Mutta silloinkin kerrot, minkä takia et halua häntä tavata.

Vierailija
18/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en ehkä katkaisisi ystävyyttä kuitenkaan, mutta en kyllä jättäisi omaa lasta yksin hänen kanssaan myöskään. Jos todistaisin selvän väkivaltatilanteen hänen omaa lasta kohtaan (siis lyöminen tai potkaisu, en nyt iha nippareista ym), niin sanoisin kyllä suorat sanat.

Mun yksi ystävä kertoi antavansa nippareita vuoden ikäiselle. Siis jos lapsi koskee johonkin mihin ei saa koskea, niin ensin kielto ja seuraavalla kerralla nippari. Silloin kyllä ihan tosissaan mietin, etten jätä lasta hoitoon hänelle ikinä. Siis en mä nippareita nyt maailman julmimpana tekona pidä, mutta se että kuvittelee niistä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa tuon ikäiselle kertoo mielestäni todella paljon ks henkilön kypsymättömästä ajattelutavasta lasten suhteen. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt lähettää hänelle linkki esim Watsonin kokeista. Mutta kavereita ollaan edelleen siis.

Vierailija
19/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikenlaisia sitä onkin.

Vierailija
20/22 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 10:17"]

Ystävällisellä äänellä sanoi tuon "potkaisen takaisin". Ei siis huutanut tai vihaisesti vain ihan rauhallisesti.

Ap

[/quote] Huoh.. Vielä tylympää. Harmi ettei sulla ole muita ystäviä. Kyllä sun pitää puolustaa sun lasta, jos se tulee leikkiläppäsemääm tms sanot jämäkästi sille, että minun lastani et lyö et edes leikilläsi. Se on väärin, asioita ei hoideta lyömällä. 

Ethän ainakaan jätä lastasi tuollaisen kaverin hoitoon. 

Se miksi ystäväsi käyttäytyy miten käyttäytyy todennäköisesti johtuu hänen omista kokemuksistaan, mutta se ei silti oikeuta käyttäytymään toisia kohtaan miten sattuu, vaikka ne omat kokemukset olisi kuinka rankkoja tahansa.