Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä koulukirjojen päällystämistä. Outo pakkomielteinen jäänne.

Vierailija
01.09.2021 |

Eikö ennemmin voisi opettaa oppilaita kohtelemaan kirjoja hyvin?
Tai jos ihan pakko päällystää niin sitten paperilla, eikä millään muovilla.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä, että lapsia opetetaan kunnioittamaan yhteistä omaisuutta ja huolehtimaan kauniisti työvälineistä. Millaisiakohan niistä teidän lapsista tulee, jos vanhemmat jo näyttää pelkkää esimerkkiä, että millään ei ole mitään väliä ja me ei ainakaan tehdä niin kuin pyydetään.

Jos me maksetaan veroja puolet tuloistamme, me oletamme että kansakunta panostaa lapsiin, eikä opetusviraston loputtomaan kalkkunakaartiin.

Sitäkään ei ole vanhemmille kerrottu, että missä on ne miljoonat jotka yksi virkamies varasti.

Vierailija
22/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en enää päällystä. Ne on koulun kirjoja, eikä niiden päällystäminen kuulu minulle.

Samoilla linjoilla. Se muovi maksaa ja mun työaika se vasta maksaakin. kaupunki voi palkata yläkoululaisia muovittamaan ne koulun kirjat vaikka 5€/ kirja tai 12€/ tunti palkalla. Tai luokan luokkaretkirahastoon maksamalla jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päällystänyt vuosiin. Kyllä ne voisi koulussakin päällystää oppilaat itse jos todellinen tarve olisi.

Vierailija
24/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en enää päällystä. Ne on koulun kirjoja, eikä niiden päällystäminen kuulu minulle.

Samoilla linjoilla. Se muovi maksaa ja mun työaika se vasta maksaakin. kaupunki voi palkata yläkoululaisia muovittamaan ne koulun kirjat vaikka 5€/ kirja tai 12€/ tunti palkalla. Tai luokan luokkaretkirahastoon maksamalla jotain. 

Rullamuovia ja ekaluokkalainenkin sen osaa itse tehdä tarvi ketään palkata.

Vierailija
25/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä, että lapsia opetetaan kunnioittamaan yhteistä omaisuutta ja huolehtimaan kauniisti työvälineistä. Millaisiakohan niistä teidän lapsista tulee, jos vanhemmat jo näyttää pelkkää esimerkkiä, että millään ei ole mitään väliä ja me ei ainakaan tehdä niin kuin pyydetään.

Jos me maksetaan veroja puolet tuloistamme, me oletamme että kansakunta panostaa lapsiin, eikä opetusviraston loputtomaan kalkkunakaartiin.

Sitäkään ei ole vanhemmille kerrottu, että missä on ne miljoonat jotka yksi virkamies varasti.

Mä toivon taas että mun verorahat kohdennettaisiin avustajiin ym koulurauhaa parantaviin juttuihin, että mun lapsella olis opiskelurauha kaikkien minäminäihmisten ja muiden erityisyyksien keskellä. Päällystän mieluusti kirjat, jos luokan meno rauhoittuu.

Vierailija
26/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa nimenomaan suositeltiin käyttämään (hylly)paperia mieluummin kuin muovia, jotta voi aikanaan laittaa kirjat paperinkierrätykseen. Ja omia työkirjoja ei tietenkään tarvitse päällystää.

Vierailija
27/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kiertävät esim. neljä vuosikertaa samat kirjat niin kyllähän päällystäminen jatkaa kirjan käyttöikää huomattavasti. Siellä monen muun kirjan seassa repussa nyt voi "kauniista käsittelystä" huolimatta tulla hiirenkorvia tai repeymiä ilman päällystämistä. Pieni vaiva, jotta kierrätys onnistuu.

Ai neljä?

Ne kirjat kiertää 20 - 30 vuotta.

Eivät kierrä nykyisin koskaan niin kauaa. Opetussuunnitelmia päivitetään sen verran usein nykyään, että kirjasarjatkin päivittyy varsin usein.

Kyllä kuule kiertää. Esimerkiksi a-ruotsin kirjoissa Vickan on täällä meillä lukiolainen.

Juu kyllä kiertää. Me saatiin ekalla luokalla uudet uskonnonkirjat. Nyt kaverin lapsi samassa koulussa kun mä olin aikaisemmin ja sattui saamaan mun vanhan uskonnonkirjan. Ja noi kirjat ostettiin - 99

Vierailija
28/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulluinta kun yksi ope vaati päällystämään jopa työkirjankin, jota ei edes kierrätetä seuraavalle.

Kyllä ne työkirjatkin kuule kierrätetään. Ei kai mukelosi kirjoittele koulun omaisuuteen?

En tiedä missä köyhäinyhteisössä itse asut mutta kyllä nuo täytettävät kielten harjoituskirjat yms. on tyypillisesti vain yhdellä käytössä. Eikä tarvitse päällystää.

Vierailija
29/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän kirjat saattaa kiertää 10 vuotta. Omana kouluaikana ne kiersi korkeintaan seuraavalle vuosikurssille tai sitten oli "rikas" kunta

Vierailija
30/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa nimenomaan suositeltiin käyttämään (hylly)paperia mieluummin kuin muovia, jotta voi aikanaan laittaa kirjat paperinkierrätykseen. Ja omia työkirjoja ei tietenkään tarvitse päällystää.

No teidän koulussa on päätetty tehdä turhaa työtä.

Vierailija
31/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat (12 ja 13 v.) eivät ole saaneet kertaakaan uutta lukukirjaa, kaikki ovat olleet käytettyjä ja valmiiksi päällystettyjä. Oletan, että päällystävät kiertoon tarkoitetut jo koulussa valmiiksi tai sitten ne annetaan lähtökohtaisesti aina tytöille.

Tehtäväkirjoja en ole 2. luokan jälkeen päällystänyt, kun pojat eivät enää kulje ojanpohjia koulumatkalla ja reput säilyy kuivina. Turhaa muovin käyttämistä.

Vierailija
32/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tokaluokkalainen poikani pyysi mua päällystämään työkirjansa, kun kuulemma ei tykkää siitä että kannet kuluvat.

Kunnon mamma olisi tietenkin öyhöttänyt, että ei kuulu hänelle. Minä silti päällystin. Lapsi sai auttaa. Itse muistan lapsuudestani sen tunteen, kun kontaktimuovi jää pussittamaan.

Vierailija
33/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

First world problems

Vierailija
34/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kiertävät esim. neljä vuosikertaa samat kirjat niin kyllähän päällystäminen jatkaa kirjan käyttöikää huomattavasti. Siellä monen muun kirjan seassa repussa nyt voi "kauniista käsittelystä" huolimatta tulla hiirenkorvia tai repeymiä ilman päällystämistä. Pieni vaiva, jotta kierrätys onnistuu.

Ai neljä?

Eivät kierrä nykyisin koskaan niin kauaa. Opetussuunnitelmia päivitetään sen verran usein nykyään, että kirjasarjatkin päivittyy varsin usein.

Kyllä kuule kiertää. Esimerkiksi a-ruotsin kirjoissa Vickan on täällä meillä lukiolainen.

Juu kyllä kiertää. Me saatiin ekalla luokalla uudet uskonnonkirjat. Nyt kaverin lapsi samassa koulussa kun mä olin aikaisemmin ja sattui saamaan mun vanhan uskonnonkirjan. Ja noi kirjat ostettiin - 99

No eikö silloin sitä suuremmalla syyllä ole perusteltua, että kirjat päällystetään?

Vierailija
35/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulluinta kun yksi ope vaati päällystämään jopa työkirjankin, jota ei edes kierrätetä seuraavalle.

Kyllä ne työkirjatkin kuule kierrätetään. Ei kai mukelosi kirjoittele koulun omaisuuteen?

En tiedä missä köyhäinyhteisössä itse asut mutta kyllä nuo täytettävät kielten harjoituskirjat yms. on tyypillisesti vain yhdellä käytössä. Eikä tarvitse päällystää.

Helsingissä.

Yhtäkään kielten työkirjaa ei ole kukaan kolmesta lapsestani saanut pitää. Opiskelleet kiinaa, ranskaa, b-ruotsia, a-ruotsia, englantia, koreaa, espanjaa.

Vierailija
36/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Meidän lapset saa käyttöön ilmaiseksi koulukirjat eikä koulunkäynnistä muutenkaan tarvitse maksaa (paitsi verojen muodossa, joka tulee halvemmaksi kuin maksaa tuhansien lukukausimaksut itse) niin ehkä ne kirjat nyt voi itse päällystää. Mukavaa tekemistä lapsille ja oppivat pienenä sorminäppäryyttä.

Vierailija
37/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon taas että mun verorahat kohdennettaisiin avustajiin ym koulurauhaa parantaviin juttuihin, että mun lapsella olis opiskelurauha kaikkien minäminäihmisten ja muiden erityisyyksien keskellä. Päällystän mieluusti kirjat, jos luokan meno rauhoittuu.

Sillä että sinä päällystät kirjoja, palkataan kuitenkin taas yksi virastopelle lisää. Tai konsultti. Tai palvelumuotoilija.

Vierailija
38/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päällystänyt enää 4v ohjeen mukaan. Koulut päättivät kaikki että päällystyksen saa lopettaa. Vaikka kierrättävät. En kyllä yhtään tykkää päällystää.

Vierailija
39/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai neljä?

Äläs sano, mun lapsi sai yläkoulussa kirjan, jossa taisi olla 7 aiempaa nimeä. He olivat eka ikäluokka, joka meni uutta opetussuunnitelmaa, eli periaatteessa heidän olisi pitänyt saada vain uusia kirjoja.

Vierailija
40/52 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päällystäminen on liian vaikeaa, laitettakoon kirjat maksullisiksi. Sehän olisi oikein.

Ei hyvinvointiyhteiskuntaa voi automaattisesti hyvänä pitää. Se toimii vain, jos kaikki osallistuvat eli kohta loppuu päällystäminen ja kirjojen kanssa bisnes, jossa muutetaan kansikuva ja pari lausetta.