Samuli Edelmann on ollut alkoholisti 11-vuotiaana?
https://www.is.fi/viihde/art-2000008221769.html
Artikkelin toiseksi viimeisessä kappaleessa
"Edelmann sairasti alkoholismia 11-vuotiaasta 31-vuotiaaksi asti. Loppuvuodesta 2000 hän hakeutui alkoholistien vertaistukiryhmään."
Miten 11-vuotias pystyy olemaan alkoholisti?
Kommentit (111)
Alkoholisti voi olla, vaikkei juo alkoholia.
Samuli Edelmanin eräs suurimmista tehtävistä tuntuu olevan alkoholismilla lööppeihin pääseminen. Samalla jutulla on rahastettu jo ties miten monta kertaa.
Kohta Karalahti tunnustaa olleensa huonoilla teillä.
Vierailija kirjoitti:
Ai 11v vaan muuttui alkoholistiksi, vaikka ei juonut alkoholia?
Olen itse nähnyt 10 vuotiaana 11 vuotiaiden kulkevan kaljapullojen kanssa. Ei se nyt mahdotonta ole.
11-vuotias voi olla alkoholisti, jos juominen hallitsee hänen ajatuksiaan. Tietenkään Samuli ei aamusta iltaan juonut, mutta ymmärtääkseni halusi päänsä sekaisin aina kun jostakin juotavaa sai.
Samanlaisia lapsia oli minun luokallani. Olen Edelmannia vajaat 10 vuotta nuorempi.
Alkoholistit usein kertovat, että se ensimmäinen kerta on niin huumaava, että heti tiesi, että tämä on minun juttuni. Ja eikö addiktin tuntomerkki ole se, että koko ajan odottaa seuraavaa annosta. Ehkä Edelmannin odotus alkoi 11 v?
Missä pahvilaatikossa sinä olet elänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai 11v vaan muuttui alkoholistiksi, vaikka ei juonut alkoholia?
Kirjan mukaan joi ekat humalat 8-vuotiaana.
Muistan kyllä tuon ajan. Samuli todellakin joi! Niin kyllä vetivät siinä porukassa muutkin, ja rankasti.
Janus lopetti myös jo aikaa sitten. Santerilla ei ole ihan lähtenyt lapasesta. Ottaako Niko vielä, vai lopettiko sekin?
Tuli oikeastaan paha mieli kun luki tuosta ajasta. Siinä ei ole mitään muistelemista.
On sika siistii, olla jurrissa :)
Vierailija kirjoitti:
11-vuotias voi olla alkoholisti, jos juominen hallitsee hänen ajatuksiaan. Tietenkään Samuli ei aamusta iltaan juonut, mutta ymmärtääkseni halusi päänsä sekaisin aina kun jostakin juotavaa sai.
Samanlaisia lapsia oli minun luokallani. Olen Edelmannia vajaat 10 vuotta nuorempi.
Yksi jo edes mennyt luokkalaiseni 80- luvun alussa alkoi juomaan säännöllisesti jo yhdeksän vuotiaana. Toi kouluu usein esim kiljua.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa. Nyt Suomessa. Enkä ymmärrä, miksi vanhemmat täällä eivät välitä lapsistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi jo edes mennyt luokkalaiseni 80- luvun alussa alkoi juomaan säännöllisesti jo yhdeksän vuotiaana. Toi kouluu usein esim kiljua.
Näitä oli, ja pystyivät myös aika pitkään jatkamaan juomista. Eikä poliisi todellakaan soittanut sossuille vaan käski kaatamaan viinat maahan ja jatkoi matkaa, jos lapsi ei suunnilleen kaatuillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa. Nyt Suomessa. Enkä ymmärrä, miksi vanhemmat täällä eivät välitä lapsistaan?
Ehkäisyn historia on Suomessa varsin lyhyt ja joskus niitä lapsia vaan tuli vaikka ei niitä edes haluttu.
Mulla oli aikanaan luokkakaveri, joka oli polttanut tupakkaa ensimmäisen kerran 7-vuotiaana. Tietääkseni ryyppäsi jo ala-asteella. Tämä siis tapahtui 80-luvulla (olen synt. 1975).
Miksi sille tuli avioero? Jos ei kerrota, niin syytän pettämistä Vesalan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla vanhemmat olivat töissä ja lapset avaimet kaulassa. Jos äiti oli yksinhuoltaja ja teki iltatöitä, niin lapsi sai aika vapaasti olla kadulla.
Taas yksi juoppo kerjäämässä sääliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyn historia on Suomessa varsin lyhyt ja joskus niitä lapsia vaan tuli vaikka ei niitä edes haluttu.
Saksassa on väkeä jotka eivät edes hyväksy ehkäisyä, eikä niiden lapset ryypiskele ympäriinsä.
Mä en tajua näitä kirjoja…. En olisi halunnut tietää tuota kaikkea hänestä.