Kuoman talvikengistä..
Jossakin keskustelussa joku sanoi niiden olevan huonot lapsen jalalle.. Pitääkö paikkansa? Jos jollakin tietoa, että millä tavalla, olisi kiva kuulla, kun sellaiset on jo lapsille hankittuna. Ja onko malleissa eroja?! Kiitos, jos joku tähän osaa vastata!
Kommentit (15)
Kenkäkaupassa viimeviikolla myyjä sanoi että Elefanten ei tuo enää kenkiä maahan, mutta monilla varastoissa niitä vielä aika paljon, joten siitä syystä monissa liikkeissä edelleen myydään niitä.
on vanhempien " välinpitämättömyyttä" Kuomat, kun maksavat useimmiten reilut 35 euroa kuitenkin, en nyt mistään halpiskengistä puhuisi. Ja varmaan tosiaan on sitten 95 prosentilla suomalaislapsista jalat pilalla, kun suomalaisia kuomia ovat käyttäneet...
Eikä pidä väheksyä sitä lapselta hyvin sujuvaa pukemista/riisumistakaan. Meidän tarhassa on monesti kaksi hoitajaa auttamassa jopa 23 lapsen uloslähtöä/paluuta - miettikääs, jos kaikille pitäis vetää ne ylikireät nauha/tarragoret tai mitkä lie talvikengät ovatkaan jalkaan. Hiki tulee jo pelkästä ajatuksesta. ;-)
Mutta siihenkin olen törmännyt. Esim. isosiskoni lapsella (9v) on monta vuotta ollut selvät virheet jaloissa ja th on monesti pyytänyt tarkkaan valitsemaan hyvät kengät. Ja silti lapsi edelleen kulkee putkikuomissa.
Tai yksi kaverini sanoi, että kyllä hän tietää ettei kuomat ole hyvät pienen lapsen jalalle (alle 3v), mutta kun sai sukulaiselta käytetyt ilmaiseksi.
NÄMÄ tapaukset on minusta välinpitämättömyyttä.
Ja sitten se osa tietämättömyyttä. Ja loput kuomiin ihan tietoisesti päätyneinä.
Mutta niinkuin sanoin, jokaisella on oma tyylinsä ja tarpeensa. Toiset kengät on kuitenkin kuomienkin lisäksi oltava käytössä, niinkuin muidenkin kenkien kanssa.
Harvoin saa hyvää halvalla, sama pätee kengissäkin. Kunnon kengät on todellakin isosijoitus, yleensä 50-130e pari ja jos niitä olisi hyvä olla useammat vuodessa ja jos on vielä useampi lapsi, niin tekeehän se tosi ison pinon rahaa.
Itse en lähtisi päiväkodin henkilökuntaa säälimään. Esim 4-5v ryhmässä saa olla lain mukaan maksimissaan 21 lasta ja hoitajia pitää olla vähintään 3. Monesti ryhmässä on lisäksi ryhmäavustaja tai työllistetty. Ja aina osa lapsista osaa laittaa tarrat tiukalle tms.
Hoitajille kuitenkin maksetaan työstään palkka. Oman lapsen jalat on kuitenkin etusijalla varmasti kaikilla ;)
yksinä monista talvijalkineista ollut kuomiakin,mutta ei tosiaan ainoina.
Olen huomannut,että Kuomat ovat ainoat missä kantapään taakse tulee kulumaa vuoriin...eli liikkuisisiko jalka siellä sitten ylösalas vuoria hinkaten.Muissa kengissä meillä ei tätä ole ilmennyt.(ollut goretexejä,pionia,kavatia,tepsua,elefantenia jne.)
Lämpimänä jalat kyllä noissa ovat pysyneet,mutta autaarmias jos pääsevät kastumaan kunnolla....minusta ainakin ikävät kuivatella.
Lämpimänä meillä on varpaat olleet noissa nahkakengissäkin kun on ollut reilu vara varpailla ohuen villasukan kanssa liikkua.
Ne hölskyivät jalassa ja olivat jotenkin tosi väljät. Niissä ei ole oikein hyvä kantakuppi. Lasten suuria suosikkeja ne ovat kun ne saa helposti jalkaan ja pois. Monet merkkikengät kuten ecco ova kapeampia ja niissä on erilaisia kiristyksiä tai tarroja eli hankalampia saada jalkaan. Meillä ei kuomia enää ole ja ei tule ostan mieluummin sellaset joissa. kiristys, vaikka joutuisin itse auttamaan pukeutumisessa.
Meillä ainakin Kuomat ovat olleet käytössä reilu 2 v:sta
ylöspäin pakkaskenkinä. Kuomien lisäksi on toiset
talvikengä: nauhalliset (tai myöhemmin tarralliset)
GoreTexit, kuten Elefantenit tai vastaavat. GoreTex-kenkiä
käytetään 0-kelillä ja pikkupakkasilla, mutta Kuomia
sitten paukkupakkasilla.
Kuomat eivät " hölsky" jalassa, jos ja kun niissä käyttää
villasukkaa, ja jos ja kun ne ovat uudet ja juuri kullekin
lapselle sopivan kokoiset ja kuluvaksi talveksi uutena hankitut.
Itse en ole kierrättänyt Kuomia, kuten en kierrätä muitakaan
kenkiä (paitsi Nokian kumisaappaita), lapselta toiselle.
Noin -15 pakkasasteen keleillä Kuomat ovat erittäin
lämpimät, tukevat, kun kengän pohja on syvään uurettu,
ja silti kevyet. On tietysti tärkeää, että lapsella on muutkin
talvikengät kuin _pelkät_ Kuomat, mutta pitäisi olla
itsestään selvää muutenkin, ettei jalalle ole hyväksi olla
päivästä toiseen samoissa kengissä!
varmasti myös sen takia, että hoitopaikoissa saatetaan toivoa sellaisia vaatteita ja kenkiä, jotka lapsi voi helposti itse pukea päällensä.
Taitaa olla tyhmä kysymys, mutta meillä on ennen käytetty Elefantenin Gore-Texejä.. kaikki tämän seudun kenkäkauppiaat ovat kuitenkin minulle sanoneet, ettei Elefanten valmista enää kenkiä.. Eli miten se nyt on, saako niitä uusina? Olen vielä toisiin liikkeisiin soittanut kahdesti, kun en ole ihan ensimmäisellä kerralla voinut asiaa uskoa.
On huonot:
- ei saa kiristettyä lapsen jalkaan eli hölskyvät helposti
- eivät tue nilkkaa
- kantakappi ei ole kunnollinen
Malleissa voi olla sen verran eroa, että tarralliset ei hölsky niin, mutta ei nekään ole kunnon kengän kriteereitä täyttäviä eli kantakappi ei ole kunnollinen. Pohjan taipumista en nyt tähän hätään muista, kun en ole vuoteen käsissä pyöritellyt ko. kenkiä.
Kengissä plussaa se, että ovat helpot pukea ja lämpimät. Lähes kaikilla päiväkotilapsilla on, meillä tosin ei ole ollut ainoitakaan eikä tulekaan. Ainoastaan kävelemättömälle pikkulapselle rattaisiin koville pakkasille voisin ostaa.
Minkä merkkiset kengät sitten olisivat oikeanlaiset? Ne meidän Kuomat on juuri nuo tarralliset (edessä kaksi) ja elin ihan siinä uskossa, että ne ovat hyvät. Ihmeellistä sekin, että jos se kantatappi on virheellinen, asialle ei ole tehty mitään..? Kuomat ovat kuitenkin melko yleiset talvikengät..
Kyllähän noita varmasti voi pitää kakkoskenkinä ja kuten sanoin, niin 95% lapsista on varmasti moiset, ainakin tuntuu, et meidän poika on ollut päiväkodissa usein ainoa, jolla ei ole moisia ollut.
Hyviä kuitenkin pääsääntöisesti nahkaiset kengät, joissa on kunnollinen kiristyssysteemi, kuten tarrat, nauhat tai vaikka nauhat + vetoketju. Suomalaiseen kylmään talveen hyviä kenkiä tekevät mm. Tepsut, Kavat ja Pioni. Meillä vaan nyt ongelma, kun poika on 6 ja haluaisin hälle vielä täksi talveksi tosi lämpimät kengät ja katsoin just, et kunnolliset Kavatit loppuu kokoon 33, eli ne ei enää riitä meille. Kiitollisena otan vinkkejä vastaan, jos joku tietää, että missä on myyty isoja kokoja Pioneja viime talvina.
Ja kaikkeahan myydään mitä ostetaan, niinhän se menee.
Se miksi 95% lapsista on kuomia on varmaan tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä. Ja koska on niin helpot... Ja ei olla perehdytty mikä on oikeasti jalalle hyvää. Ostetaan kengät halvalla marketeista, kun kenkäkaupasta saisi opastuksen kaupan päälle.
Meilläkin niitä näkee päiväkodissa aivan liikaa! Meillä ei ole yhtiäkään, eikä tule, ja on siellä muutama muukin lapsi joilla ei kuomia näy, mutta suurimmalla osalla on putkikuomat jalassa. Mutta jokainen tosiaan tyylillään.
Kysyin lasten lääkäriltämme noista kengistä ja hän sanoi, että mikäli lapsella on terveeksi todetut jalat. Eli ei astu mitenkään erityisesti tai ole jalkojen asennoissa vikoja, silloin Kuoman saappaat on ihan hyvä valinta.
Ne eivät pilaa tervettä jalkaa.
Tietyissä olosuhteissa Kuomat on ainoa lämmin vaihtoehto. Gore-kengät ei pidä kylmää loitolla tarpeeksi hyvin. Kyllä ne etelässä menee ja keskisuomessa, mutta pohjoisen keli talvella on ihan eri.
Nahkaiset teddyvuorelliset talvikengät esim. pionilla olen todennut (kuten moni muukin täällä meillä päin) ihan kylmiksi.
Pääasia ettei jalat palellu.
Negatiivista sellaisista kiristettävistä talvikengistä: nilkka ei pääse liikkumaan luonnollisella tavalla. Liikkuu suunnilleen saman kuin aikuisella pujottelumonoissa. Silloin ei nilkan luut ja jänteet kehtiy tarpeeksi kun eivät saa tarpeeksi käyttöä ja oikeaa liikerataa.
Kaikissa siis hyvät ja huonot puolet. Itse jokaisen valittava mitkä haluaa ja katsoo lapselleen kyseisissä olosuhteissa parhaiksi.
Kuomat ovat aivan mainiot kovan pakkaskelin kengät. Pienemmällä on pääosin goret, mutta pakkaskengiksi ostan Kuomat. Vaikka niitä kovia pakkasia ei olisi kuin 2 viikkoa talvessa, niin haluan että silloin on jalat lämpiminä. Pionit, Kavatit ja Tepsut eivät pidä meidän pikkupottuja lämpiminä - sen olen isomman kanssa testannut.
5-vuotiaalle sitten riittääkin ne goret - niin kova on meno ettei palelemaan ehdi.
silloin 2½- ja 4½ -vuotiailla lapsilla.
Mulla oli hiukan ennakkoluuloja Kuomia kohtaan, kun olin niistä kuullut huonoa, mutta ostinpa kuitenkin.
Ja yllätyin iloisesti, putki-Kuomat aion hankkia tulevaksikin talveksi.
Märkiä kelejä varten lapsilla oli myös goretexit, sekä päiväkodissa lämminvuoriset kumpparit.
Mielipiteeni Kuomista:
+ todella lämpöiset! Itsellänikin on putkivartiset Kuomat pakkaskenkinä, eikä palele jalkoja lasten kanssa ulkoillessa :)
+ kevyet
+ helpot pukea, ja riisua
+ yllättävän tukevatkin (varsinkin jos laittaa villasukan jalkaan) kunhan vaan koko on oikea
+ yllättävän hyvin hylkivät myös vettä
- ehkä saisi olla jonkunlainen kiristyssäätö kuitenkin
- kaikilla on Kuomat, joten menevät päiväkodissa helposti sekaisin