Etuoikeutettuja etätyöläisiä säälitään taas mediassa
Työterveyslaitos: Tylsistyminen etätyössä on kasvanut
https://www.hs.fi/talous/art-2000008229636.html
Jälleen kirjoitetaan siitä kuinka kurjaa on etätyöläisillä joilla on hyvä palkka ja turvallinen työ.
Eipäs ole yhtä montaa otsikkoa heistä:
-Lähityöläiset jotka kohtaavat työssään päivittäin useita ihmisiä ja/tai menevät bussilla töihin koronariskistä huolimatta
-Ravintola- ja tapahtuma-alan työntekijät joilla lomautukset jatkuu
-Työttömät, joiden työmahdollisuuksia korona-aika on entisestään vähentänyt
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita muitakin otsikoita ollut vaikka kuinka. Miksi yhden ryhmän, siis etätyöläisten, ongelmista pitäisi vaieta?
Koska ap:ta häiritsee jutut etätyöstä ja hän ei huomioi niitä lukuisia muita juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi edes keskittyä töihin kotona jos pikkukoululainen tulee 12 jälkeen koulusta? Tästä on puhuttu aivan liian vähän kun on hehkutettu etätyön ihanuutta.
Tässähän se on se yksi syy miksi lähikoulu halutaan.
Lapset kouluun pyörimästä vanhempien jaloista, jotta vanhemmat pystyvät paremmin tekemään bisnestä etätyössä kotona. Tätäkään ei julkisuudessa ääneen saa sanoa. Vedotaan vain lapsen etuun. Soopaa.
Suurempi syy lasten lähikoululle on se, että heidän läpi halutaan vetää korona.
Tätä ei sanota ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Minun mukaan voi tulla tunnin kotikäynnille maskittoman päihdeongelmaisen luokse, jos etätyö alkaa käymään tylsäksi.
Tämä.
Onko teillä valittajilla sitten kokemusta etätyöstä? Se voi olla joillekin helppoa mutta joillekkin erittäin vaikeata. Terveys siinä menee jos sitä ei saa toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Monenko etätyöläisen on oikeasti pakko tehdä töitä kotona koko ajan? Itsellä kokemusta korona-aikana kahdesta eri työpaikasta ja molemmissa on halutessaan saanut tehdä töitä myös toimistolla. Pieni osa porukasta onkin ollut koko ajan toimistolla, pieni osa ei koskaan ja suurin osa silloin tällöin. Kokonaisuutena toimistot on olleet enemmän tyhjillään kuin täynnä, mutta aina on löytynyt esim. kahvitteluseuraa kun toimistolle on mennyt.
Vain täysin ääliö työnantaja vaatii tekemään töitä olosuhteissa, joissa työteho on huono. Mulla on työkaveri, jolla vaimo kotona vauvan ja taaperon kanssa. Asuvat kerrostalokolmiossa. Työkaverini on koko pandemian ajan käynyt toimistolla töissä.
Miten niin valittaa? Rakastan etätyötä
Vierailija kirjoitti:
Työttömistä on kyllä vähiten juttua he eivät kiinnosta ketään
No ei kai. Hehän ovat vain painolastia.
Etätyö soveltuu tunnolliselle introvertille, joka haluaa keskittyä työtehtäviinsä eikä niin välitä sosiaalisesta kanssakäymisestä. Lisäksi vaaditaan, että on lapseton tai mahdolliset lapset ovat päivät hoidossa/koulussa. Minun alallani etätyö ei ole mahdollista, mutta onneksi on sama pieni työporukka eikä asiakaspalvelua. Tällainen työ käy hyvin minulle, introvertille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita muitakin otsikoita ollut vaikka kuinka. Miksi yhden ryhmän, siis etätyöläisten, ongelmista pitäisi vaieta?
Koska ap:ta häiritsee jutut etätyöstä ja hän ei huomioi niitä lukuisia muita juttuja?
Näin pakollista lähityötä, ilman asiakkaiden minkäänlaista suojautumispakkoa tekevänä - ilman koronalisiä- etätyöläisten verovähennykset tuntuu lievällä ilmaisulla epäreilulle.
Missä minun verovähennykseni terveysriskistä? Etuuteni? Aivan, ei missään. Joten hajotkaa etätöihinne ja sohvannurkkiinne.
Minä olen nauttinut etätöistä suunnattomasti:
- ei tarvitse lenkittää koiraa välttämättä heti aamusta, vaan silloin kun se pyytää ulos
- ei tarvitse herätä kovin aikaisin
- työmatkoihin ei mene aikaa eikä bensaa
- ei tarvitse laittautua
- ei tarvitse miettiä eväitä töihin
- voit kesken päivän esim. pyykätä, täyttää tiskikonetta, imuroida, lenkittää koiran, nauttia kahvit ulkona, tehdä ruokaa... toki aina ei onnistu, mutta välillä
Käyn kerran viikossa toimistolla, se tuo kivaa vaihtelua arkeen, mutta yhtään enempää en siellä haluaisikaan käydä.
Koen olevani hyvin etuoikeutettu saadessani tehdä etätöitä. Joo välillä on tylsää, mutta silloin voikin sitten tehdä kotitöitä tai vaikka selata nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin pakollista lähityötä, ilman asiakkaiden minkäänlaista suojautumispakkoa tekevänä - ilman koronalisiä- etätyöläisten verovähennykset tuntuu lievällä ilmaisulla epäreilulle.
Missä minun verovähennykseni terveysriskistä? Etuuteni? Aivan, ei missään. Joten hajotkaa etätöihinne ja sohvannurkkiinne.
Ei se ole sinulta pois, ymmärrän kyllä etätyöläisenä, että kaikilla ei ole samaa mahdollisuutta. Mutta kai etätyöläiset saavat silti tuntea epämukavuutta? Monilla on takana 1,5 vuotta etätyötä, mahdollisesti epäergonomisissa työolosuhteissa. Ilman että työkavereita näkee, sinkkuihmisemme pidemmän päälle hyvin yksinäistä. Ja ne verovähennykset, niitä saa kun ostaa itse työvälineitä, mitä työnantaja ei kustanna. Saat itse ne samat vähennykset jos joudut ostamaan itsellesi työvälineitä.
Ovat lihavia julkisen sektorin riskiryhmätanttoja.