Nukkuuko joku oikeasti koko yön heräämättä?
Ihmetyttää kun muistan muutama vuosi sitten neuvolassa ja vuosi sitten sänkykaupassa minulle on kauhisteltu asiaa että herään pari-kolme kertaa yössä. Esim.siihen että lapsi käy vessassa tai siihen että vaihdan asentoa. Nukahdan kuitenkin pääsääntöisesti heti näiden jälkeen ja mielestäni nukun ihan hyvin. Saatan myös yöllä vaihtaa tyynyä matalampaan jos nukun vatsallaan tai korkeampaan jos nukun kyljellään. Tämä varsinkin oli sänkykauppialle aivan ehdoton nou nou juttu. Vaikka nukahdan heti tyynynvaihdon jälkeen. Ja niskani voi hyvin.
Niin nukkuuko kukaan oikeasti "aina" koko yön heräämättä kertaakaan? Onko mun yötoimet ihan outoja?
Viime yönä muuten kun heräsin (en tiedä miksi) niin päässäni oli tämä kysymys ja päätin että aamulla sitä kysyn muilta. Ja nukahdin tämän jälkeen.
Kommentit (36)
En muista koskaan nukkuneeni koko yötä heräämässä. Pari kertaa käyn yleensä vessassa, vaihdan kanssa tyynyä, kun nukun sekä kyljellään, että mahallaan. Tämä siis lääkkeiden avulla. Ilman niitä hetäilisin tunnin välein.
Pääsääntöisesti nukun heräämättä. En tietenkään kaikkia öitä, joskus herään milloin mistäkin syystä, mutta tätä ei tapahdu edes joka viikko.
Oho olipas tullut paljon vastauksia. Mielenkiintoista. En siis koe nukkuvani ollenkaan huonosti. Toki joskus harvoin saattaa olla yö kun miettii muutaman tunnin elämäntarkoitusta tai jotain vastaavaa mutta muuten nukun hyvin. Noin 8h yössä. Sen 2-3 kertaa yleensä herään sillein että tiedostan että heräsin nyt, vaihdan asentoa ja takasin uneen. Ja tämä oli neuvolassakin ihan hirveää kun lapsemme olivat tuolloin JO 5 ja 2 vuotiaat ja neuvolahenkilön mielestä tuon ikäisten takia ainakaan ei enää kuulu vanhemman herätä. :'D
Mulla ei esim.vaikuta mitkään illalla juodut kahvit tai mikään muukaan toiminta uneen. Lasten vauva-ajoista on varmaan sellaiset univelat että ei mitään ongelmaa nukahtamisessa. Tämä asia vaan tuli mieleen yöllä että onko tää outoa. :D Ja oikeestikko joku nukkuu aina heräämättä koko yön. Mutta näköjään teitäkin löytyy. Ap
Nukun normaalisti heräämättä koko yön.
Jos on huolia niin ne herättää yleensä klo 3 tai 4.
Puoli yhdestä varttia vaille kahdeksaan. Ei stressiä elämisessä, niin kyllä sitä unikin maistuu. Olin kyllä aamulla eri kyljellä kuin illalla, mutta en ole herännyt välillä asennon vaihtoon. Valon väheneminen ja ilman viileneminen tuo normaalin unirytmin taas. Kesällä oli hieman lyhyempiä unijaksoja ja heräili hikisenä tai janoisena välillä. Tuuletusikkuna auki nukkuminen tuo myös paremmat unet, kesällä ei sitäkään siitepölyn takia voinut oikein tehdä.
Oikea patja kyllä tuo myös kunnon unet. Huomasin sattumalta, että vierassängyksi ostettu ilmapatja sopii ainakin tällä hetkellä minulle, ei kolota tai ole puuduksissa ja sillä kyllä pystyy nukkumaan koko yön ihan samassa asennossakin ja aamulla on virkeä. Sillä näkee taas unia, jotka muistaa aamullakin. Aika jännää.
Toki, kunhan promilleja on tarpeeksi. Kerran heräsin vessan lattialta iltakuudelta.
Kaikki heräilee, se kuuluu normaaliin unirytmiin, mutta heräämiset ovat niin lyhyitä ettei niitä muista aamulla. Tuo sun tyynyvekslaus on oikeasti tyhmää, ei ollut vain myyntipuhetta. Hanki sellainen tyyny, että et joudu vaihtamaan yöllä. Ja se, että jos sä heräät vaihtamaan asentoa kertoo kyllä myös huonosta sängystä. Yöheräämiset tulisi olla sellaisia, että niiden aikana ei tehdä yhtään mitään. Ja se, että lapsesi herättää sut öisin, on kurjaa. Miksi ne yöllä vessassa ramppaa?
Olen aina heräillyt yöllä ja yleensä käyn vähintään kerran vessassa herätessäni. Havahdun myös aamuyöstä, mutta jatkan uniani. Raskausaikana lisääntyi 2-3 kertaan yössä vessakäynnit ja nyt vauvan kanssa samaa luokkaa. Varmaan luonnollisen "taipumukseni" takia helpompi herätä yöllä lasta syöttämään kuin jos aina repäistäisiin syvän unen keskeltä lasta syöttämään vs. herään muutenkin ja joskus lapsi herää vasta jälkeeni syömään. Varmaan vaistoaa, että äiti on hereillä, tai sitten ollaan synkronoiduttu samaan rytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki heräilee, se kuuluu normaaliin unirytmiin, mutta heräämiset ovat niin lyhyitä ettei niitä muista aamulla. Tuo sun tyynyvekslaus on oikeasti tyhmää, ei ollut vain myyntipuhetta. Hanki sellainen tyyny, että et joudu vaihtamaan yöllä. Ja se, että jos sä heräät vaihtamaan asentoa kertoo kyllä myös huonosta sängystä. Yöheräämiset tulisi olla sellaisia, että niiden aikana ei tehdä yhtään mitään. Ja se, että lapsesi herättää sut öisin, on kurjaa. Miksi ne yöllä vessassa ramppaa?
Ei asennon vaihto kerro aina huonosta sängystä. Mä joudun kivun takia vaihtamaan asentoa.
Herään joka yö 5-10krt.
Minä nukun heräämättä, ehkä kerran kuussa saatan herätä käymään vessassa. Nukun joka yö 8-11h unet. Äitini on ihan samanlainen.
Jos kukaan ei herätä minua yöllä, en herää. Jos mies kuorsaa tai hengittää oudosti/äänekkäästi tai lapsi tulee jostain syystä meidän huoneeseen, herään. Hyvin usein nukun yön läpi heräämättä.
Herään yöllä ehkä kerran 2-3 kuukauden aikana, lähinnä jos menkat alkaa yöllä enkä oo muistanut ottaa lääkettä ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asennon vaihto kerro aina huonosta sängystä. Mä joudun kivun takia vaihtamaan asentoa.
Herään joka yö 5-10krt.
No sairaudet ja kivut asia erikseen.
Kateeksi käy hyväuniset!
Nukun eri huoneessa kuin mies koska silloin voin lukea keskellä yötä kun uni ei tule, nousta vähäksi
aikaa hiippailemaan tms.
Stressiä tai huolia ei ole eikä vessaan tarvitse öisin mennä. Äitini ja osa sisaruksista myös huonounisia,
kaipa on geeneissä sitten.
Kyllä mä ainakin nukun 8-9 tuntia heräämättä. Illalla uni tulee heti kun saa peiton päälle ja harvoin kyllä herään ennenkuin kello soi aamulla. En herää lasten kulkemisiin
Mies 36v
Nuorempana nukuin läpi yön, kuin tukki mutta noin viiskymppisestä lähtien olen herännyt vessaan pari kertaa yössä. Onneksi edes nukahdan saman tien, kun pääsen takaisin sänkyyn.