Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti tuhlasi minulle kuuluneet rahat, olenko syystä loukkaantunut?

Vierailija
03.10.2014 |

Ennen isäni kuolemaa tämä oli "töissä" äitinsä firmassa. "Töissä" siksi, että isäni oli narkomaani eikä ikinä tehnyt mitään oikeita töitä, mutta oli tämän äitinsä kanssa solmitun työsuhteen avulla oikeutettu työttömyysturvaan jne. Työntekijöillä oli jonkinnäköinen henkivakuutus, joka ilmeisesti oli jäänyt (vahingossa?) isälleni ottamatta. Sitten isäni kuoli, ja äitini vaati oikeusteitse isoäidiltäni nämä henkivakuutusrahat, koska äitini mielestä ne olisi tärkeää saada käyttää minun hyväkseni. Olin isäni kuollessa viisivuotias. Äiti sitten sai rahat ja vaati ne vieläpä yhtenä könttäsummana tilille, eikä esimerkiksi kuukausittain. Kaikki yrittivät saada äitini käyttämään rahat fiksusti ja sijoittamaan ne esimerkiksi asuntoon, osakkeisiin tai mihin tahansa josta olisi mulle hyötyä, mutta ei...

Äitini masentui vakavasti isäni kuolemasta ja oli muutenkin psyykkisesti hyvin sairas, yritys meni konkurssiin ja jäimme kahdestaan asumaan aivan liian isoon ja kalliiseen omakotitaloon. Kahden vuoden päästä kaikki "mun" rahani oli käytetty ties mihin. Eivät ainakaan oikeasti minun hyväkseni, koska koko lapsuuteni ja nuoruuteni siitä eteenpäin elimme toimeentulotuella äitini ollessa velkasaneerauksessa, ja elämä oli suoraan sanottuna ihan hirveetä. Kahdessa vuodessa äitini oli käyttänyt jokaisen euron.

Äitini käytöksestä johtuen välit koko isänpuoleiseen sukuuni ovat olemattomat, ja sillä saamallani rahasummalla olisimme voineet elää jopa ihan siedettävää elämää, tai mikä parempaa, minulla voisi nyt täysi-ikäistyttyäni olla asiat hieman paremmin, eikä tarvitsisi kituuttaa opintolainalla ja toimeentulotuella. Minut on myös kaikin mahdollisin keinoin poistettu isovanhempieni testamentista, kaikki omaisuuskin on siirretty isäni veljen nimiin, niin että periaatteessa minulle kuuluva lakiosa on turha, koska ei ole mitään mitä periä.

Tiedän äitini olleen todella pahasti henkisesti sairas, enkä usko hänen tarkoittaneen mitään pahaa, mutta tällä hetkellä musta tuntuu tosi pahalta. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saat olla loukkaantunut. Kenelle rahat korvamerkattiin?

Vierailija
2/4 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 17:42"]

Tottakai saat olla loukkaantunut. Kenelle rahat korvamerkattiin?

[/quote]

nyt täytyy sanoa ettei mitään hajua :D

Mutta myöhemmin isoäitini taas haastoi äitini oikeuteen tästä rahojen tuhlaamisesta ja todettiin syylliseksi ja määrättiin maksamaan kaikki mulle takaisin. Tässä vaiheessa kuitenkin meidän talous oli jo kuitenkin niin päin peetä, että äiti oli mulle sitten vaan sen summan velkaa. Myöhemmin äitini pääsi velkasaneeraukseen, joka päättyi tänä keväänä, ja siten sai anteeksi myös tuon minun velkani...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne rahat oli sun niin periaatteessa siis äitisi kavalsi ne sulta. Jos siis käytti ne johonkin muuhun kuin sinun elämiseesi/menoihisi. Eikö maistraatti valvonut etuasi eli eikö äitisi muka tarvinnut tehdä tiliä sun rahoista? Mun äiti joutui aikanaan tehdä joka vuosi tilin meidän lasten rahoista ja omaisuudesta. Vaikka sitä rahaa ei edes ollut paljon. Jos rahat olis huvenneet parissa vuodessa, niin äidillä olis pitänyt olla helvetin hyvä selitys asialle. Kumma ettei sun tapauksessa ollut näin. Voisko jopa kysyä maitraatilta miksei näin ole menetelty? Ehkä sieltä maitraatista selviää mihin äitisi väittää rahojen menneen?

Voit vaatia niitä rahoja äidiltäsi oikeusteitse jos niin haluat ja olet sitä mieltä että ne menivät äitisi omiin henk. kohtaisiin menoihin. Vanhemmilla ei ole oikeuksia noin vaan käyttää lastensa rahoja, ei edes lapsen elatukseen. Vaanhemmilla on lapsiinsa elatusvelvollisuus ja velvollisuus hoitaa lapsensa omaisuutta huolella. Tosin se oikeusjuttu taitaa olla turha, äitisi lienee niin köyhä ettei tältä mitään saa takaisin vaikka tuomio kavalluksesta tulisikin.

Vierailija
4/4 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on todennäköisesti työntekijän laikisääteinen ryhmähenkivakuutus. Sinänsä on ihan ok, että ap on loukkaantunut, mutta kannattaa ottaa huomioon kaksi asiaa.

ensinnäkin henkivakuutusta ei makseta perilliselle, vaan lähimmälle omaiselle joka on puoliso silloin kun puoliso on olemasa. Ne rahat olivat siis oikeasti aapeen äidille kuuluvia. Niin hän on saanut käyttää niitä niin kuin huvittaa.

Toisenakin ne summat, jotka löytyy ihan googlella, on oikeasti niin pieniä, että jos muita huomattavia tuloja ei ole, niin ne parissa vuodessa hupenee ihan just siihen vaatimattomaan ja köyhään elämään, jota ap kuvailee lapsena eläneensä.

että loukkaantuminen on ok. Mutta ihan hirveän syvälle sitä hernettä ei kannata vetää, ja voi sen poiskin niistää jos onnistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi