Arvioi päivän syömiseni. Olen raskaana.
AAMIAINEN:
- Täysjyvänäkkileipä; päällä voimariini, juustoa, maksamakkaraa, paistettu muna.
- Smoothie valmistettu 1/2 prk rahkaa, 1/2 banaani, 1dl mustikoita, 1,5 dl valio sokeroimaton mehukeitto
LOUNAS:
- Höyrytettyjä kasviksia, broilerin file, vihersalaatti lisättynä pähkinöitä ja juustokuutioita
ILLALLINEN:
- Kukkakaalista valmistettu muusi, uunilohta, vihersalaattia ja punajuuria
ILTAPALA:
- Smoothie valmistettu 1/2 prk rahkaa, 1/2 banaani, 1dl mustikoita, 1,5 dl valio sokeroimaton mehukeitto
Näiden lisäksi välipalana hedelmää ja tummaa suklaata pala
Kommentit (17)
Lihaa kaksi kertaa päivässä on liikaa. Toinen aterioista kasvisruuaksi, niin on parempi. Niin ja lasken kalan lihaksi, onhan se kalan lihaa. Millä tuo mehukeitto on makeutettu? Ehdottomasti kaikki aspartaamimyrkyt pois ruokavaliosta. Rasvojen saanti vaikuttaa melko vähäiseltä, mutta toisaalta jos itse tiedät että laitat esim. oliiviöljyä ruokaan niin ok.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 08:16"]Lihaa kaksi kertaa päivässä on liikaa. Toinen aterioista kasvisruuaksi, niin on parempi. Niin ja lasken kalan lihaksi, onhan se kalan lihaa. Millä tuo mehukeitto on makeutettu? Ehdottomasti kaikki aspartaamimyrkyt pois ruokavaliosta. Rasvojen saanti vaikuttaa melko vähäiseltä, mutta toisaalta jos itse tiedät että laitat esim. oliiviöljyä ruokaan niin ok.
[/quote]
luinpa vähän huolimattomasti... maksamakkara on mielestäni turhaa ravintoa, korvaisin sen esim. avokadolla. Saisit enemmän vihanneksiakin ruokavalioon.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 08:16"]
Lihaa kaksi kertaa päivässä on liikaa. Toinen aterioista kasvisruuaksi, niin on parempi. Niin ja lasken kalan lihaksi, onhan se kalan lihaa. Millä tuo mehukeitto on makeutettu? Ehdottomasti kaikki aspartaamimyrkyt pois ruokavaliosta. Rasvojen saanti vaikuttaa melko vähäiseltä, mutta toisaalta jos itse tiedät että laitat esim. oliiviöljyä ruokaan niin ok.
[/quote]
Oliiviöljyä lisään esim. salaattiin. Kasviksia syön jo tällä systeemillä vähintään 600g päivässä. Maksamakkara on suurin "herkkuni" ja sitä aion jatkossakin syödä maltillisesti, koska oikeastaan muita raskaudenaikaisia mielitekoja minulla ei ole. -ap
Älä välitä. Tottakai saat tiedustella syömisiä täällä. Harva oikeasti ymmärtää mikä on terveellistä ja mikä ei. Suurinosa vain luulee tietävänsä. Mutta vauva.fi ei ole oikea paikka. Jos asia huolettaa käy juttelemassa ravintoterautin kanssa. Suosittelisin sitä lämpimästi kaikelle. Hyvää loppuraskautta :) olet selkeästi huolehtiva äiti :))
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 08:22"]
Älä välitä. Tottakai saat tiedustella syömisiä täällä. Harva oikeasti ymmärtää mikä on terveellistä ja mikä ei. Suurinosa vain luulee tietävänsä. Mutta vauva.fi ei ole oikea paikka. Jos asia huolettaa käy juttelemassa ravintoterautin kanssa. Suosittelisin sitä lämpimästi kaikelle. Hyvää loppuraskautta :) olet selkeästi huolehtiva äiti :))
[/quote]
Kiitos, tulipa hyvä mieli tästä! Tuli kyllä jo neuvolassa ensimmäisellä kerralla puheeksi että syön vähähiilarisesti ja kerroin päivän esimerkkiruokailusta, eikä silloin ainakaan tullut valittamista. Nyt olen vielä lisännyt tuota täysjyvänäkkileipää ja hedelmää kuitujen takia niin niistäkin väkisin tulee hiilareita vähän lisää. Kivaa viikonloppua sulle! -ap
Tsemppiä loppuraskauteen! Olisipa sinunlaisia äitejä enemmän, jotka oikeasti huolehtivat itsestään ja vauvastaan raskauden aikana. <3
Paremmin syöt kuin minä. Söin yöllä 3 satsumaa, aamulla 2 lisää. Lounaalla söin taas satsuman ja perunaa, kastiketta ja salaattia. Välipalaksi satsumaa ja sämpylä suolakurkulla. Sitten nakkikeitto ja päälle satsuma. Iltapalaksi, arvatkaa mitä? No satsumaa ja viinirypäleitä... voi luoja, en hillitse himojani yhtään.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 08:38"]
Tsemppiä loppuraskauteen! Olisipa sinunlaisia äitejä enemmän, jotka oikeasti huolehtivat itsestään ja vauvastaan raskauden aikana. <3
[/quote]
Kiitos kovasti! -ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 08:43"]Paremmin syöt kuin minä. Söin yöllä 3 satsumaa, aamulla 2 lisää. Lounaalla söin taas satsuman ja perunaa, kastiketta ja salaattia. Välipalaksi satsumaa ja sämpylä suolakurkulla. Sitten nakkikeitto ja päälle satsuma. Iltapalaksi, arvatkaa mitä? No satsumaa ja viinirypäleitä... voi luoja, en hillitse himojani yhtään.
[/quote]
Hah mulla oli sama mut appelssiinin kanssa :D joka aterialla yksi appelsiini :D
Täällä toinen raskaana oleva, joka eilen söi kutakuinkin näin: aamupala: kuppi kahvia mantelimaidolla, vadelma-valkosuklaa puuroa annospussillinen (sekaan lisäsin vielä reilun desin pakastevadelmia) ja yhden munan paprika-munakas ruisleivän päällä. Lounas: Porkkanakeitto raejuustolla. Iltapäivällä: smoothie maustamattomasta jogurtista ja mangosta. Päiväruoka: Uunilohta, peruna-pinaattimuusia, salaattia. Iltapala: Kaksi palaa ruisleipää, päällä tomaattia ja juustoa, ja nuo tein uunissa lämpimiksi leiviksi. Yksi pallo tofujäätelöä ja reilusti sekalaisia pakastemarjoja.
Kuulostaa kyllä terveelliseltä. Syötkö ollenkaan esim. pastaa riisiä tai perunaa?
Onko voimariinia taas myynnissä?? Maksamakkaraa? Miten usein, kun kerran raskaana olet ja sitä ei suositella...
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:39"]
Onko voimariinia taas myynnissä?? Maksamakkaraa? Miten usein, kun kerran raskaana olet ja sitä ei suositella...
[/quote]
Voimariini vai mikä lie oivariini nyt onkaan. Maksamakkara ei ole kiellettyjen listalla, minun kerta-annokseni ei varmasti ylitä suosituksia. Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g. Mulla 300g pötkylä kestää yli 3 viikkoa. -ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:11"]
Kuulostaa kyllä terveelliseltä. Syötkö ollenkaan esim. pastaa riisiä tai perunaa?
[/quote]
Jos joskus syön pastaa, se on täysjyväpastaa mitä muukin perhe syö. Riisiä en syö lainkaan, koska en ole ikinä tykännyt siitä. Perunaa välillä tekee mieli (etenkin kesän ensimmäisiä uusia perunoita), mutta vatsani ei kestä sitä. Itseasiassa peruna onkin syy miksi aloitin aikoinaan välttämään hiilareita, koska huomasin että mulla oli maha aina kipeenä perunan syömisen jälkeen. Kokonaan pois jättäminen toi helpotuksen ummetukseenkin. -ap
Hyvältä kuulostaa ruokailu! Ainoa, joka pisti silmään, oli tuo keinotekoisesti maketettu mehukeitto, mutta aika pientä se on kuitenkin. Ihana mamma, jaksat varmasti huolehtia tota ruokavalioa jatkamalla hyvon lapsesta sen synnyttyäkin. Tsemppiä loppuraskauteen!! Jos tuntuu, että maha kestää, niin toisen näkkärin vois lisätä esim. päivälliselle. :)
Onko sinulla ortoreksia vai maalaisjärjen puutetta, kun et osaa syödä järkevästi ihan itse?