Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kehtaa hakea vakkaripaikkaa, kun ne menee aina muille

Vierailija
30.08.2021 |

Olen ollut 10 vuotta pätkätöissä työpaikassani. Taas olisi avoimia paikkoja, mutta tuntuu nöyryyttävältä hakea niitä, kun en kuitenkaan tule valituksi. Nykyään lähinnä ahdistaa ja tympäisee, kun jotain paikkoja tulee auki. Ei tule yhtään sellainen olo, että "onpa kivaa, minäpä haen, mulla on varmaan hyvät mahdollisuudet". Tulee lähinnä ihan järkyttävä ahdistus ja p*ska olo. Tuntuu, ettei minusta ole mihinkään ja olen huonoin työntekijä koskaan. Toivon aina, että hakuaika menee äkkiä umpeen. En laita hakemusta ja olen onnellinen, kun hakuaika päättyy. Työnteostani alkaa kadota kaikki ilo ja motivaatio, kun koen olevani niin arvoton ja kelpaamaton.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja katsoo, että et ole kiinnostunut vakituisista pesteistä, kun et niitä hae.

Vierailija
22/31 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä hakenut, mutta en ole tullut valituksi koskaan. Ilmeisesti pitää anella 20 vuotta vakituista pestiä, että he varmasti uskovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa ja tuntuu pahalta, kun en vaan riitä. Yritän parhaani ja saan positiivista palautetta, mutta en silti ole tarpeeksi hyvä tyyppi. En tiedä, minkälainen superihminen pitäisi olla, että kelpaisi. Olen varmasti huonoin työntekijä, mitä on koskaan ollut.

Vierailija
24/31 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/31 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy esimieheltävi eikö työsuhdettasi voida vihdoin vakinaistaa ja pyydä perustelut jatkuville määräaikaisuuksille.

Vierailija
26/31 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa hakisin töitä muista paikoista eli pyrkisin aktiivisesti ulos. Jos vaikuttaa siltä, että sinut koetaan tarpeelliseksi vain siinä määräaikaisessa pestissä, tai sinua ei arvosteta sen vertaa, että vakkaripaikka löytyisi tai mikäli määräaikaisuutta käytetään hyväksi.

Tee nyt niin, että päivität kaiken osaamisesi ansioluetteloosi. Kirjaa ylös mitä olet tehnyt ja oppinut 10 vuoden aikana. Kaikki ohjelmat, projektit, kokemukset. Sanoita ne auki, kirjoita mitä sinä opit, mistä sait kokemusta, mitä haasteita oli jne.

Tämän jälkeen lue hakemusluonnoksesi ja ansioluettelo "vieraan silmin", olet todennkäöisesti kirjoittanut sen kyseiselle firmalle ominaisella slangilla ja se ei aukea muille. Editoi, kirjoita uudestaan, hio. Luetuta se jollain ulkopuolisella, mielellään usealla eri ikäisellä. Editoi.

Sitten kartoita kaikki firmat, paikat ja alat mihin voisit hakea. Tee paljon hakemuksia, soita ja kysy. Verkostoidu LinkedIn:ssä ja kontaktoi potentiaalisia työnantajia sielläkin. Tee avoimia hakemuksia.

Aktivoidu. Hae muita paikkoja.

Vierailija
27/31 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen tehdä paperille jonkunlaisen luonnoksen. Työni vaan on aika tavallista ja suorittavaa matalapalkka-alan työtä. Minulla ei ole kokemuksia projekteista, ohjelmista tai muusta hienosta. LinkedInissä ei taida olla ketään tämän alan tyyppejä. Olen ajatellut sitäkin, että lähtisin opiskelemaan jotain ihan muuta alaa, vaikka pidän kyllä tästäkin työstä.

Uskon, että olisin 10 vuodessa saanut vakituisen paikan, jos sellainen olisi ollut tullakseen. Kukaan ei saa vakkaripaikkaa enää 10 vuoden jälkeen. Minut on varmaan unohdettu. Uusia ja nuorempia tulee koko ajan. Kaikki uudet ovat saaneet vakituisen paikan vuodessa, jotkut jopa nopeammin, joten minun aikani ja mahdollisuuteni taisi jo mennä. 

Vierailija
28/31 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työpaikan hakemista pitää hävetä? Miksi et kehtaa?

Vierailija
29/31 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työntekijän asema muutu "vakinaiseksi" kolmannen jatketun pätkän jälkeen? Eli lomia ja lisiä alkaa kertyä jne.

Vierailija
30/31 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan pitää pystyä perustelemaan, miksi sinulle on tarjolla töitä vain määräaikaisuuden ajaksi. Sinun ohi ei voida vakkaroida talon ulkopuolelta tulleita samoihin tehtäviin ilman, että sinun työsuhteesi lasketaan myös vakituiseksi. Ota yhteyttä liittoosi ja mikäli et vielä ammattiliittoon kuulu, liity hyvä ihminen.

Vierailija
31/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin myös ilmoittaa pomolle, etten jatka enää määräaikaisena, mutta ei se auta mitään. He varmaan sanovat, että selvä, ja ottavat uuden määräaikaisen tilalle. Sitten jään työttömäksi. Pahimmassa tapauksessa en saa töitä vuosiin.

Mistä ne niitä määräaikaisia saavat noin vaan? Ei ole ainakaan hoito- eikä ravintola-ala. Kysy suoraan, miksi sinua ei vakituiseksi valita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan