Uskaltaisitko syödä korvasienistä tehtyä ruokaa?
Minä en uskaltanut, kun tuttava oli tehnyt korvasienimuhennosta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku selittää miksi keräämäni korvasienet olivat aivan mauttomia? Kaikki tuntomerkit täsmäsivät ja kasvupaikka oli tyypillistäkin tyypillisempi parin vuoden takainen hakkuuaukio. Ihmettelin jo poimiessa miksi niissä ei ollut tyypillistä tuoksua. Olen muutama vuosi sitten kerännyt mauttomia lehtokorvasieniä mutta nämä olivat taatusti aitoja. Niistä lähti keittäessä selvästi jotain vaahtoavaa myrkkyä veteen ja asunto löyhkää vaikka tuuletin koko ajan. Voiko kasvupaikka vaikuttaa tuoksuun ja makuun? Vai onko osa sienistä vain täysin hajuttomia ja mauttomia? Yhdessä sienessä oli aavistus tyypillistä hajua.
Sienien mauttomuus oli sellainen pettymys, että tuskin poimin niitä toista kertaa. Mauton sieni ei ole myrkyn riskin arvoinen. Mieluummin odotan syksyä ja etsin silloin mustavahakkaita.
Vai onko vain niin ettei äiti aikoinaan korvasieniä valmistaessa keittänyt niitä tarpeeksi ja niissä oli siksi herkullinen maku? Mutta näistä sienistä puuttui myös tuoksu.
Joskus itsekin poimin mauttomia. Veikkaan, että ne olivat jotenkin vanhoja ja kuivia. Yleensä korvikset ovat todella hyviä. Uskallan syödä, jos olen itse käsitellyt, tai ravintolassa.
Ei nyt tule mieleen mitään syytä, miksi en uskaltaisi enää kun olen syönyt ennenkin.
Tiesitkö, että korvasienen myrkky on haihtuvaa ja vesiliukoista? Oikein valmistetussa ruuassa sitä ei ole. Vaarallisin vaihe on se, kun ollaan matkalla kotiin sienimetsästä ja autossa on laatikollinen korvasieniä haihduttamassa myrkkyään.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku selittää miksi keräämäni korvasienet olivat aivan mauttomia? Kaikki tuntomerkit täsmäsivät ja kasvupaikka oli tyypillistäkin tyypillisempi parin vuoden takainen hakkuuaukio. Ihmettelin jo poimiessa miksi niissä ei ollut tyypillistä tuoksua. Olen muutama vuosi sitten kerännyt mauttomia lehtokorvasieniä mutta nämä olivat taatusti aitoja. Niistä lähti keittäessä selvästi jotain vaahtoavaa myrkkyä veteen ja asunto löyhkää vaikka tuuletin koko ajan. Voiko kasvupaikka vaikuttaa tuoksuun ja makuun? Vai onko osa sienistä vain täysin hajuttomia ja mauttomia? Yhdessä sienessä oli aavistus tyypillistä hajua.
Sienien mauttomuus oli sellainen pettymys, että tuskin poimin niitä toista kertaa. Mauton sieni ei ole myrkyn riskin arvoinen. Mieluummin odotan syksyä ja etsin silloin mustavahakkaita.
Vai onko vain niin ettei äiti aikoinaan korvasieniä valmistaessa keittänyt niitä tarpeeksi ja niissä oli siksi herkullinen maku? Mutta näistä sienistä puuttui myös tuoksu.
Ei vaahto ole myrkkyä vaan se, joka haihtuu höyrynä ilmaan. Vaahtoa tulee myrkyttömistäkin sienistä.
Ehkä äitisi valmistustapa oli erilainen, eli ensin kuivasi ne ja sitten liotti ennen valmistusta. Kasvupaikkakin ehkä vaikuttaa, niin kuin minkä tahansa luonnontuotteen makuun.
Olen syönyt, mutta minusta maku ei ole kovin ihmeellinen. Moni muu sieni on mielestäni parempi.
Kerran aloin ryöpätä, enkä heti hoksannut avata ikkunoita. Päänsärkyhän siitä tuli. Se lääkemäinen haju on unohtumaton.
Uskalsin ja 19 minun lisäksi(;oltiin opnto matkalla lisäksi kolme ohjaaj ja Linja- auto kuskimme) muut hotellin asiakkaista Tanskassa Kööpenhaminan hotelli Gastrupissa 2001 vuonna .
Ja kellekkän ei tullu mitään ja olo vielä ,+ 30 lämmintä toukokuussa..
Se oli ensimmäinen kerta eläissäni ja varmaan ainoa ei täällä Suomessa missään , ravintolassa ole tilannut ruokaa , jossa on korvasientä!
Mutta joskus olen ostanut kaupasta jonkun leipomon paistamqn valmiin pizzan, jossa on yleistä ruoka sientä ( herkkusieniä ).
Tuo pizza ei siis ollu minkään suuren , einesruokien valmistama paistama.
Vaan on Pohjois- Savossa sijaitsevan Kotilripomo jossa on nkmen alussa Paikkakuntaanliittyvä nimi( en halua laittaa tätä nimeä sillä paljastuisi pian asuin kuntani missä asun).
Eeli ei varmastikaan monelle tuttu.
Myytiin vain K- lähikaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos sienet on asianmukaisesti käsitelty ennen ruoaksi valmistamista.
Tämä. Eli mikäli käsittelyn olen tehnyt itse tai oikea luotettava ammattilainen.