Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lasta PAKOTTAA koulussa maistamaan?

Vierailija
02.10.2014 |

Lapsi ei ollut pystynyt jotain ruokaa maistamaan (on aina ollut tosi huono syömään ja erittäin valikoiva; on tarkka esim. ruoan rakenteesta), ja häntä oli sitten istutettu ruokalassa muita pidempään sen takia.

Seuraava tuntikin oli sitten tuosta syystä sujunut huonosti kun asiasta oli tullut kauhea kiistakapula, ja hän sai nuhteita.

Jotenkin en itse kannata pakkomaistamista, vaikka se periaatteessa hyvä tapa olisikin.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsesi sitten söisi jos saisit päättää?

Vierailija
22/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainaki amikses hajotti yks jätkä jolle ei oltu koskaan maistatettu mitään uutta. Ruokalassa aina nurisi jotain paskasta ruoasta eikä edes maistanut kun oli niin epäilyttävän näköistä. Kerran oli joku erikoistilaisuus ja oli juustoista savuporokeittoa. Tää otti sitä tilkan lautaselle, marmatti pöydässä hetken, vei ruoan ja lähti kebabille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälissäänkö sitä lasta sitten sais pitää jos on totutettu nirsoksi? Voi tulla ankeita koulupäiviä...

Vierailija
24/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun lapseni saa ainakin "pakottaa" maistamaan. Itsekin harrastan kotona pakkomaistattamista. Joistakin ruuista on alkanut myöhemmin jopa pitää, vaikka on ensin kieltäytynyt syömästä. Kaikesta ei silti tarvitse pitää, eikä kaikkea tarvitse syödä, mutta maistaa kannattaa.

Vierailija
25/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kotona ole tuollaista asiaa opeteltu, niin koulussa sitten opetellaan. Maistaminen tarkoittaa siis esim. puolta lusikallista tai haarukallista; ei enempää. Mutta maistettava on. Monella erityislapsella on ruuan suhteen vaikeuksia, mutta aikuisten rauhallisella kannustuksella päästään usein hyvää lopputulokseen. Jos ei pakoteta, saattaa ruokavalio jäädä todella puutteelliseksi. Mutta maistaminen pitää tehdä yhteisymmärryksessä, mutta niin, että lapsi tajuaa aikuisen olevan oikeassa!

Vierailija
26/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi koulujen/päiväkotien "maistaminen" on usein sitä, että täytyy syödä puolet annoksesta/kuusi lusikallista/puolikas verilettu/tietty määrä, eikä pelkkä oikeasti pienen määrän maistaminen riitä koskaan. Sitten ihmetellään kun näistä pakkosyötetyistä lapsista kasvaa aikuisia, joille tietyn ruuan hajukin aiheuttaa oksennusreaktion.

Vierailija
27/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen?
Paino?
Pituus?
Onko joitain koulumurheita?
Esim. kiusaamista?

Vierailija
31/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa pakottaa maistamaan. Tuo maistamis halukkuus pitää saada aikaan jo kotikasvatuksessa. Mutta vieras ei saa pakottaa maistamaan. Normaali lapsi pystyy maistamaan pakottamatta. 

Vierailija
32/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattais opettaa ihan kotona jo nuo tavat?

Vierailija
33/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ruoka / ruoka-aine se nyt noin mammaa ja lapsukaista rassaa? Nytkö sitten istutaan sohvalla ja itketään oikein yhdessä, kun koulu ja koko maailma murjoo Pirjoilmaria.

Vierailija
34/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä tehdä, jos lapsi ei vaan maista, vaan alkaa suunnilleen huutaa kuin tapettava sika? Minä pelkäsin jo lastensuojeluilmoitusta, kun lapsi pelkäsi ruokia. Luulen, että ruokapelko tuli allergioista, eli ilmeisesti osa ruuista oli kirveltänyt suussa, ennen kuin osasi puhua ja siitä tuli kammo värikkäitä ruokia kohtaan. Oppi hitaasti puhumaan, joten siksi oli vaikea saada irti mistä on kyse. Voi kun kun tietäisitte, minkä työn olen tehnyt sen (nyt jo nuori) pojan kanssa ja saanut syyllistämiset päälle. Pitääkö pidellä  kiinni ja työntää väkisin ruoka kurkusta alas? 

Vierailija
35/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse alkaisisin inhota juuri niitä ruokia, joita olisi pakko maistaa. En muista, että minua olisi koskaan pakotettu maistamaan mitään, vanhemmiten maistoin mitä halusin ja aloin pitää monistakin ruuista. porkkanalaatikko ja lantut maistuivat keitettynä pahalle suussani mutta ei enää.

Vierailija
36/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:19"]

Itse alkaisisin inhota juuri niitä ruokia, joita olisi pakko maistaa. En muista, että minua olisi koskaan pakotettu maistamaan mitään, vanhemmiten maistoin mitä halusin ja aloin pitää monistakin ruuista. porkkanalaatikko ja lantut maistuivat keitettynä pahalle suussani mutta ei enää.

[/quote]

Mutta varmaan kaikkea ensin maistoin, ennenkuin päätin onko se pahaa vai hyvää.

Vierailija
37/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on allerginen lapsi, joka maistaa kaikkea. Itse ajattelin, että se tulee siitä kun hän on SAANUT aina uuden maistettavan. Ne maistettavat on valittu tarkkaan ja sitten hänellä on lupa maistaa eikä pakko. En kyllä kiljuvaa lasta pakottaisi maistamaan. nämä asiat hoidetaan rauhassa ja siksi ei saa pakottaa.

Vierailija
38/38 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi saa olla syömättä ja jos hän on vielä ns. mielipidevaikuttaja luokassa, kohta juuri kukaan ei syö. Miettikää, millaisia ovat iltapäivän oppitunnit nälkäisten lasten kanssa. Mutta samaan hengenvetoon: itselläni on ikäviä muistoja kesäkeitosta tai veriletuista. Opettajasta riippui, riittikö maistaminen vai joutuiko istumaan lautasen äärellä hämärässä ruokasalissa. Itselleni oli suuri helpotus, jos opettajalle riitti maistaminen. Yritin niellä ruokaa sitä haistamatta ja huuhdoin jälkimaun runsaalla vedellä. En syö em. ruokia vieläkään, mutta tuskin söisin siinäkään tapauksessa, että minun olisi lapsena annettu olla maistamatta niitä. Koulussa joutuu tekemään muutakin epämieluisaa, menemään sinne epämukavuusalueelle. Minusta sellaiset "minun lapseni ei tarvitse tehdä sitä tai tätä" -vanhemmat tekevät lapselleen karhunpalveluksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi