Saako lasta PAKOTTAA koulussa maistamaan?
Lapsi ei ollut pystynyt jotain ruokaa maistamaan (on aina ollut tosi huono syömään ja erittäin valikoiva; on tarkka esim. ruoan rakenteesta), ja häntä oli sitten istutettu ruokalassa muita pidempään sen takia.
Seuraava tuntikin oli sitten tuosta syystä sujunut huonosti kun asiasta oli tullut kauhea kiistakapula, ja hän sai nuhteita.
Jotenkin en itse kannata pakkomaistamista, vaikka se periaatteessa hyvä tapa olisikin.
Kommentit (38)
Maistamisella ja hyvällä käytöksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa missään muussa tilanteessa kuin jossain diplomaattipäivällisillä! Muutoin ruoka on ruokaa ja vain ruokaa, ei rakkautta, ei kohteliasuutta, ei hyvää käytöstä.
Koulussa lasta ei saa pakottaa maistamaan. Perusopetuslaki (jota koulussa noudatetaan) ei edellytä maistamista eikä tietääkseni yhdessäkään koulussa ole säännöissä, että kaikkea ruokaa tulee maistaa.
Lapselle voi varsin hyvin opettaa, että ruumiillinen koskemattomuus tarkoittaa myös sitä, että ei pidä ottaa suuhunsa mitään, mitä ei itse halua ottaa. Oli sitten kyse kouluruuasta tai jostain muusta. Sen sijaan ruokaa ei sovi arvostella eikä sillä pidä leikkiä. Terve lapsi ei mene hajalle, vaikka joutuu istumaan ruokalassa koko iltapäivän.
Pakottamisella ja kasvatuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Ja voi lässyn lässyn lää. Ei pikku pilttiä tietenkään saa pakottaa mihinkään, sillähän tulee siitä paha mieli ja joutuu loppuiäksi terapiaan. Ja auta armias, jos vielä vieras tekee sen! No kukas sitten, kun kotona ei kukaan ole kyennyt? Ei ihme, että noita "kebabillemenijöitä" sitten kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:29"]
Ja voi lässyn lässyn lää. Ei pikku pilttiä tietenkään saa pakottaa mihinkään, sillähän tulee siitä paha mieli ja joutuu loppuiäksi terapiaan. Ja auta armias, jos vielä vieras tekee sen! No kukas sitten, kun kotona ei kukaan ole kyennyt? Ei ihme, että noita "kebabillemenijöitä" sitten kasvaa.
[/quote]
Ei kelpaa edes kebabbi eikä karkitkaan meidän nirsolle. Ukki yritti pakottaa pienenä karkkia syömään, juoksi karkuun. Mitäkö syö? Vihreitä vihanneksia, perunoita, riisiä, porkkanaa (paitsi siitepölyaikaan), kalaa, leikkeleitä, kanaa yms. Aika yksipuolisesti siis. Mutta veriarvot on silti olleet hyvät.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:58"]
Pakottaa maistamaan olisi pitää lasta paikallaan, avata suu väkivalloin ja tunkea se sapuska sinne. En näe tuossa pakottamista ja minulla itselläni ainakin ärsyttää lapset (ja erityisen paljon aikuiset) jotka toteaa pelkällä katsomisella että hyi en syö.
[/quote]
Lapsen kohdalla painostaminen ja määräily on käytännössä sama kuin pakottaminen. Ei kiltti lapsi uskalla laittaa vastaan, vaikka oksettaa ja ahdistaa. Jostain syystä vaikka lastensuojelu on muuten mennyt eteenpäin Suomessa, tämä asia on vielä korjaamatta mm. perusopetuksessa. Lisäksi on älyllisesti epärehellistä puhua maistamisesta, kun käytännössä koulussa on vain rajallinen määrä eri ruokia. Kun joku inhokki tulee seuraavan kerran, sitä on taas pakko "maistaa", vaikka maistettiin jo edellisellä kerralla ja todettiin, että ei pidetä tästä. Opettaja menettää tässä helposti pienen lapsen luottamuksen, kun tekee hänelle aistimellista väkivaltaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:29"]Ja voi lässyn lässyn lää. Ei pikku pilttiä tietenkään saa pakottaa mihinkään, sillähän tulee siitä paha mieli ja joutuu loppuiäksi terapiaan. Ja auta armias, jos vielä vieras tekee sen! No kukas sitten, kun kotona ei kukaan ole kyennyt? Ei ihme, että noita "kebabillemenijöitä" sitten kasvaa.
[/quote]
Juu, ja piiskaa pitää antaa ja käskeä olemaan mies!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:29"]
[/quote]
Ei kelpaa edes kebabbi eikä karkitkaan meidän nirsolle. Ukki yritti pakottaa pienenä karkkia syömään, juoksi karkuun. Mitäkö syö? Vihreitä vihanneksia, perunoita, riisiä, porkkanaa (paitsi siitepölyaikaan), kalaa, leikkeleitä, kanaa yms. Aika yksipuolisesti siis. Mutta veriarvot on silti olleet hyvät.
[/quote]
Mitä syö koulussa? Kun siellähän on tarjolla paljon muutakin kuin noi mitä syö.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:29"]
[/quote]
[/quote]
Mitä syö koulussa? Kun siellähän on tarjolla paljon muutakin kuin noi mitä syö.
[/quote]
En ole tuo jolta kysyit, mutta olin nirso lapsi joka ei tykännyt kouluruoasta. En syönyt mitään, joskus näkkäriä jos opettaja ei nähnyt (sitä ei saanut syödä jos ei syönyt kunnon ruokaa)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:29"] Ja voi lässyn lässyn lää. Ei pikku pilttiä tietenkään saa pakottaa mihinkään, sillähän tulee siitä paha mieli ja joutuu loppuiäksi terapiaan. Ja auta armias, jos vielä vieras tekee sen! No kukas sitten, kun kotona ei kukaan ole kyennyt? Ei ihme, että noita "kebabillemenijöitä" sitten kasvaa. [/quote] Ei kelpaa edes kebabbi eikä karkitkaan meidän nirsolle. Ukki yritti pakottaa pienenä karkkia syömään, juoksi karkuun. Mitäkö syö? Vihreitä vihanneksia, perunoita, riisiä, porkkanaa (paitsi siitepölyaikaan), kalaa, leikkeleitä, kanaa yms. Aika yksipuolisesti siis. Mutta veriarvot on silti olleet hyvät. [/quote] Mitä syö koulussa? Kun siellähän on tarjolla paljon muutakin kuin noi mitä syö.
[/quote]
On jo siis nuori, eli peruskoulun käynyt, mutta mulla on yhä stressi asiasta ja se mun stresssaaminen ei varmaan asiaa paremmaksi tehnyt. Tietääkseni saattoi jättää syömättä tai ottaa pelkkää porkkanaraastetta ja perunaa tai näkkileipää. En mitään eväitä tilalle antanut, mutta pidin huolen, että syö kunnon aamupalan. Hernekeitosta muuten tykkäsi, mikä on aika yllättävää.
Jollei ole allerginen, niin sitten maistetaan tai jopa ihan syödään sitä, mitä koulussa annetaan. Jos oli koulussa mun mielestä pahaa ruokaa (maksakastike, kaalikääryleet, suklaapuuro), niin pyysin saada vain vähän ja söin sen, mitä lautasella oli. Kyllä mä muistan myös ajatelleeni niitä lapsia, jotka ei saa jonain päivinä ollenkaan ruokaa tai niin vähän, ettei se nälkää vie. Yhden käden sormin on laskettavissa ne kerrat, jolloin olen ruokaa heittänyt pois kouluaikana. Jos lapsi tietää, ettei jostain tykkää, niin sitten ei ota sitä ruokaa ollenkaan, on sitä muutkin näkkärillä elänyt. Muistan nekin kerrat, kun nälkäpäivinä saatiin vanhan ajan kouluruokaa makaronivelliä (jotain limasta se oli, mutta suuhun lapioitiin, eikä paljoa maisteltu! olipahan avartava kokemus, kun aattelee, että mun vanhemmilla se kouluruoka oli joka päivä semmoista velliruokaa).
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 22:33"]Jollei ole allerginen, niin sitten maistetaan tai jopa ihan syödään sitä, mitä koulussa annetaan. Jos oli koulussa mun mielestä pahaa ruokaa (maksakastike, kaalikääryleet, suklaapuuro), niin pyysin saada vain vähän ja söin sen, mitä lautasella oli. Kyllä mä muistan myös ajatelleeni niitä lapsia, jotka ei saa jonain päivinä ollenkaan ruokaa tai niin vähän, ettei se nälkää vie. Yhden käden sormin on laskettavissa ne kerrat, jolloin olen ruokaa heittänyt pois kouluaikana. Jos lapsi tietää, ettei jostain tykkää, niin sitten ei ota sitä ruokaa ollenkaan, on sitä muutkin näkkärillä elänyt. Muistan nekin kerrat, kun nälkäpäivinä saatiin vanhan ajan kouluruokaa makaronivelliä (jotain limasta se oli, mutta suuhun lapioitiin, eikä paljoa maisteltu! olipahan avartava kokemus, kun aattelee, että mun vanhemmilla se kouluruoka oli joka päivä semmoista velliruokaa).
[/quote]
Olet onnekas, kun epämiellyttävä ruoka ei aiheuta sinussa voimakkaita fyysisiä reaktioita. Ihmiset ovat erilaisia, ja esim. aistiyliherkkyys on aika yleistä. Itse olen juuri tällainen tapaus, asiaa pahensi se että ruoka annosteltiin valmiiksi ja maistaminen tarkoitti lautasen tyhjäksi syöntiä (tai olisi tarkoittanut, jolleivat olisi lähteneet testaamaan kuka on itsepäisin. Minä voitin, eikä se välttämättä ollut mikään hyvä opetus)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:29"]Ja voi lässyn lässyn lää. Ei pikku pilttiä tietenkään saa pakottaa mihinkään, sillähän tulee siitä paha mieli ja joutuu loppuiäksi terapiaan. Ja auta armias, jos vielä vieras tekee sen! No kukas sitten, kun kotona ei kukaan ole kyennyt? Ei ihme, että noita "kebabillemenijöitä" sitten kasvaa.
[/quote]
Niin samaa mieltä! Perhana, ruokaa pitäisi sen verran kunnioittaa että maistaisi sitä edes. Minä jouduin lapsena näkemään nälkää vähän väliä, voin sanoa että kyllä näen punaista kun näen jonkun aikuisen ihmisen närppimässä jotain sipulinpalasia pois jauhelihakastikkeesta. Itse kun söi multaisia porkkanoita ja perunoita suoraan maasta nälkäänsä. Omille lapsilleni olen opettanut että ruoka ei koskaan ole pahaa, paitsi jos Se on pilaantunutta. Ja maistaa pitää aina.
Meidän lapset on varmasti kasvatettu ja osaavat käyttäytyä, mutta en näe maistamisen pakottamisesta olevan mitään hyötyä, päinvastoin.
Meillä teini-ikäiset muistelevat edelleen kauhulla niitä päiväkodin/eskarin aikoja, jolloin oli pakko maistaa kerta toisensa jälkeen jotain inhokkia, vaikka meinasi oksennus tulla. Ja varsinkin esikoinen söi oikeasti kaikkea muuta paitsi kinkkua. Ei tänä päivänä suostu syömään kinkkua. Nuoremmalle jäi enemmän kammoja, pahin niistä (juusto) jopa aiheutettiin päiväkodissa. Kuopuksellakin on kammotukset (parsakaali ja kukkakaali.) joista oksentaa, jos joutuu maistamaankin vaan.
Itse ajattelen, että lapsi kasvettuaan ja osallistuttuaan itse ruoanlaittoon alkaa syödä laajemmin ruoka-aineita, jos ei ole lapsena aiheutettu kammoa pakottamalla. Itse olin todella ronkeli lapsena ja muistan kauhulla niitä pakottamisia. Niistä jäi paha kammo, ja sen sijaan sellaisia, joita sai omaan tahtiin opetella syömään (esim. sienet) rakastan nykyään.
Olin ensimmäisellä luokalla vuonna 2000 ja silloin kouluruokalassa ruokalatäti laittoi kaikille tietyn määrän ruokaa ja sai sitten pyytää enemmän jos halusi. Vähemmän ei voinut saada ja lautanen piti syödä tyhjäksi. Mulle sitten nakattiin kaksi ryynimakkaraa perunamuusseineen lautaselle vaikka pyysin saada syödä vain yhden. Maistoin vähän enkä pitänyt yhtään, mutta loppu ruokailun opettaja seisoi vieressä ja sanoi että pitää syödä. Siinä sitten itkeä vollottaen sain puolikkaan makkaran syötyä ja loput sain heittää roskiin kun kaikki muut lapset oli lähteny ruokalasta. Sama tehtiin maksalaatikon kanssa vaikka olin sitä jo aiemmin maistanut ja tiesin, että vihaan sitä. Kaikki muu ruoka meni kyllä hyvällä halulla. En tiedä saako nykyään lapset itse ottaa ruoat lautaselleen, toivon että saavat.. En kyllä varmasti edelleenkään koske ryynimakkaroihin tai maksalaatikkoon pitkällä tikullakaan!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 23:30"]mä sairastuin syömishäiriöön pakkomaistattamisen takia..
[/quote]
Samoin. En toivo samaa kohtaloa tai samanlaista kohtelua kenellekään.
Lapset pitäisi opettaa arvostamaan ruokaa, sillä se ei ole itsestäänselvyys. Nykyään ei maailmalla, mutta ei se ole aina ollut Suomessakaan. Jonkun mielestä tämä saattaa kuullostaa tekopyhältä lässytykseltä, mutta sanon silti, hyvin yksinkertaisen totuuden: "Meillä on asiat hyvin (ainakin toistaiseksi), meillä on ruokaa, ja jopa hyvää sellaista" Ei ketään voi pakottaa syömään mitään tiettyä ruokaa, mutta toivoisin kuitenkin että lapset ylipäätään arvostaisivat sitä ruokaa, jota heille tarjotaan.
Minulla oli ala-asteella luokkakaveri, joka ihan ystävällisesti kertoi opettajalle, että oksentaa, jos joutuu syömään verilettuja (muistaakseni). Opettaja pakotti sitten tietysti maistamaan mutta vain kerran. Sen jälkeen kaverin ei tarvinnut verilettuja maistaa saatikka syödä.
Pakkomaistattajilta haluaisin kysyä että montako kertaa pitää maistaa, ja koska on tarpeeksi vanha lopettamaan maistamisen? Pitääkö aikuisenkin maistaa kaikkea? Ihan kaikkea?
Pakottaa maistamaan olisi pitää lasta paikallaan, avata suu väkivalloin ja tunkea se sapuska sinne. En näe tuossa pakottamista ja minulla itselläni ainakin ärsyttää lapset (ja erityisen paljon aikuiset) jotka toteaa pelkällä katsomisella että hyi en syö.
Pakkomaistattaminen ei mielestäni ole asiallista. Joku keskitie olisi hyvä, mutta ei niin että ulkopuolinen aikuinen kyttää tunnin vieressä, painostaan ja uhkaillen. Se ei opeta ennakkoluulotonta maistelukulttuuria, vaan tekee vieläkin epäluuloisemmaksi. Helpottaa, jos lapsi voi luottaa siihen että pelkkä maistaminen todellakin riittää. Ketään ei voi pakottaa syömään, eikä sitä kannata edes yrittää.