Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla mahdollista että peräreiästä valuu verta, mutta ei lähetetä tutkimuksiin?!

Vierailija
30.08.2021 |

Siis ihan valuu suoraan pönttöön. Lääkäri ei löytänyt peräsuolta kokeilemalla mitään, mutta ei myöskään suostu lähettämään lisätutkimuksiin, ei kuulemma tarvetta? Olen ymmärtänyt että verenvuodon syy ko. aukosta pitäisi selvittää.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lääkäri ei lähtetä potilasta heti ja välittömästi johonkin jatkotutkimukseen, jos peräsuolesta tulee satunnaisesti verta.

Sillä se lähetteen vastaanottava erikoislääkäri, ei edes hyväksyisi lähetettä.

Tilannetta seurataan ensin, terveyskeskuslääkärin pitää tietää, onko muita oireita, suoliston ja vatsan alueella ja arvioida itse, mistä verenvuoto saataa johtua.

Mikäli se jatkuu ja potilas alkaa voida huonosti, on syytä selvittää tarkemmin mistä se verentulo johtuu.

Kyllä olis jonossa lähetteitä keskussairaaloiden poleilla, jos joka ikisestä vaivasta heti ensimäisen käynnin jälkeen tehtäisiin niille lähete.

Kun niitä lähetteitä on nytki jonossa, tosi sairaille ja kivuliaille suolistopotilaille tutkimuksiin.

Vierailija
22/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahhaa, miettikää ap on peräpää pitkällä siellä näytellyt rektumiaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräpukamat vaan. Onko kirkasta verta niin ei hätää. Jos tummempaa niin kiire !

Vierailija
24/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni kirkas veri ei ole vakavaa, vaan yleensä johtuu juurikin pukamista tai haavaumista. Sitten jos veri on tummaa, niin silloin on joku vialla, sillä veri tulee syvemmältä suolistosta.

Vierailija
25/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on oikeassa. Juurikin silloin, kun selitystä ei löydy haavaumasta siinä peräaukon suulla tai pukamista, todellakin lähetetään toistuvasti vuoteleva kolonoskopiaan. Pitää tsekata, ettei ole tulehduksellista suolistosairautta ja varsinkin poissulkea syövän mahdollisuus. Muitakin mahdollisia syitä on, nuo ne tärkeimmät. Olen itsekin ollut työssä tk:ssa, jossa kollega ei tehnyt lähetettä, ei ehkä osannut? Muutenkin jätti toisten kontolle omat duuninsa. Siltä hänen vähättelemältään nuorelta mieheltä löytyi sitten ihan perussetti eli colitis ulcerosa.

Ja sitten jos aloittaja onkin ollut keväällä viimeksi skopioissa, niin rauhoittuu.

Vierailija
26/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse itsestäni vaan kysyn toisen puolesta. Pari kuukautta vuotanut persereikä verta. Lääkäri oli kuulemma tutkinut ettei peräsuolessa tunnu mitään ihmeellistä eli ei pukamia tai muuta. Labroihin sentään pääsi kun vaati. En tosiaan ollut itse tuolla paikan päällä vaatimassa suoliston tutkimusta. Mutta ok jos sitä ei muka tarvitse? Ihmettelen vaan, kun tuskin se peräreikä itsestään vuotaa.

Ap

Vierailija
27/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikrosiru on raapinut peräsuolta.

Sinne on laitettu anal probe. Katso south park. Alienit asialla

Vierailija
28/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse itsestäni vaan kysyn toisen puolesta. Pari kuukautta vuotanut persereikä verta. Lääkäri oli kuulemma tutkinut ettei peräsuolessa tunnu mitään ihmeellistä eli ei pukamia tai muuta. Labroihin sentään pääsi kun vaati. En tosiaan ollut itse tuolla paikan päällä vaatimassa suoliston tutkimusta. Mutta ok jos sitä ei muka tarvitse? Ihmettelen vaan, kun tuskin se peräreikä itsestään vuotaa.

Ap

Onko kovin iäkäs?

Jos on kovin iäkäs, ei uskalleta tehdä kolonoskopiaa. Tietokonetomografian voisi tehdä. Mun tuntemalle ei tehty mitään tutkimuksia, kun ikää sen verran että ei kyerräisi leikkaamaan. Kai ap:n tuttavan hemoglobiinia seurataan?

Vierailija
29/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni kirkas veri ei ole vakavaa, vaan yleensä johtuu juurikin pukamista tai haavaumista. Sitten jos veri on tummaa, niin silloin on joku vialla, sillä veri tulee syvemmältä suolistosta.

Kaverini läheisellä peräsuolen syöpä teki kirkasta verta.

Vierailija
30/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin 60+ äijältä tulee peräreiästä verta, mutta voimaantuneet kansalaiset kertoivat minun olevan nainen, jolla on kuukautiset. En ole enää huolestunut.

Vierailija
31/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Kukaan lääkäri ei ole vuosiin ottanut kantaa saati sitten tutkinut satunnaisia vuotojaksoja verta ulosteen mukana.

Vierailija
32/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko kovin iäkäs?

Jos on kovin iäkäs, ei uskalleta tehdä kolonoskopiaa. Tietokonetomografian voisi tehdä. Mun tuntemalle ei tehty mitään tutkimuksia, kun ikää sen verran että ei kyerräisi leikkaamaan. Kai ap:n tuttavan hemoglobiinia seurataan?

Keski-ikäinen. Ei ole aiemmin tämän asian takia käynyt lääkärissä eikä aiemmin ole perse vuotanut, paitsi nyt tämän pari kk aikana silloin tällöin. Omia sukulaisiani kuolee vähän väliä suolistosyöpiin, ehkä siksi ketuttaa kun jätetään tutkimatta. Ko. henkilö ei siis ole sukulainen.

Ap

Vierailija
33/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minultakin 60+ äijältä tulee peräreiästä verta, mutta voimaantuneet kansalaiset kertoivat minun olevan nainen, jolla on kuukautiset. En ole enää huolestunut.

Voitko oikeasti mennä muualle voimaantumaan fantasioinesi!

Ap

Vierailija
34/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko kovin iäkäs?

Keski-ikäinen. Ei ole aiemmin tämän asian takia käynyt lääkärissä eikä aiemmin ole perse vuotanut, paitsi nyt tämän pari kk aikana silloin tällöin. Omia sukulaisiani kuolee vähän väliä suolistosyöpiin, ehkä siksi ketuttaa kun jätetään tutkimatta. Ko. henkilö ei siis ole sukulainen.

Ap

Okei. Olen se, jolle vastasit. Kerron vielä oman kokemukseni:

Mulla tuli kerran kans enemmän verta pepusta. Kerroin gynelle ja hän sanoi, että jos pönttö punainen, niin sitten tutkimuksiin. Jos vähemmän, niin ei. No, kyllä se pönttö oli punainen, mutt ei kolonoskopiassa löytynyt syytä. Ei ole uusinut neljään vuoteen.

Vierailija
35/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan lääkäri ei lähtetä potilasta heti ja välittömästi johonkin jatkotutkimukseen, jos peräsuolesta tulee satunnaisesti verta.

Sillä se lähetteen vastaanottava erikoislääkäri, ei edes hyväksyisi lähetettä.

Tilannetta seurataan ensin, terveyskeskuslääkärin pitää tietää, onko muita oireita, suoliston ja vatsan alueella ja arvioida itse, mistä verenvuoto saataa johtua.

Mikäli se jatkuu ja potilas alkaa voida huonosti, on syytä selvittää tarkemmin mistä se verentulo johtuu.

Kyllä olis jonossa lähetteitä keskussairaaloiden poleilla, jos joka ikisestä vaivasta heti ensimäisen käynnin jälkeen tehtäisiin niille lähete.

Kun niitä lähetteitä on nytki jonossa, tosi sairaille ja kivuliaille suolistopotilaille tutkimuksiin.

Miksi höpötät täällä tuollaista huuhaata. Verenvuodon syy pitää selvittää viiveettä. Ei sitä jäädä seuraamaan, josko loppuisi. Jos syy ei ole ilmeinen ( lääkäri näkee vastaanotolla verta vuotavan haavauman tai verta vuotavat pukamat ) tähystys on aiheellinen riippumatta onko muita oireita tai verikokeissa mitään poikkeavaa.

t. lääkäri

Vierailija
36/36 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon mennyt aina päivystykseen, kun olen vuotanut runsaasti, niin olen päässyt aina osastolle hoitoon.