Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan tuet työttömälle?

Vierailija
02.10.2014 |

Irtisanouduin työstäni jossa olin ollut kaksi vuotta toukokuun lopussa. Sen jälkeen lähdin säästöillä ja vanhempien tuella matkustelemaan koko kesäksi, vähän epämääräistä keikkatyötäkin tuli tehtyä...

Nyt olen takaisin Suomessa ollut jo kuukauden ja lähdössä palkattomaan työharjoiteluun Englantiin. Voinko saada kelasta mitään tukia? Asun äitini kanssa ja työ harjoittelu kestää maaliskuuhun saakka ja on tosiaan palkaton ja tämäkin vähän epämääräinen koska liittyy harrastukseen.

Tutkivatko myös tilini tässä vaiheessa? Mihin tukiin olen oikeutettu? Äidilläni on hyvät tulot mutta eihän minua elätä, antaa toki asua ilmatteeksi mutta siinä se. Kelan sivut vaikuttavat niin epäselville.. Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa ennen kun menen itseni paikanpäälle nolaamaan. Rahallinen tilanne on nyt vaan aika heikko enkä vanhemmilta kehtaa koko ajan pyytää kun ovat todella kalliin harrastukseni ja matkustelut maksaneet aikaisemmin.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:46"]

Mistä sulle oikein pitäisi maksaa?

[/quote]

Nimenomaan!

Tai siis huikeetahan toi olisi jos valtion maksaisi kaiken maailman älyttömyydet.

Ehkäpä mäkin lopetan työni, lähden Bora Boralle muutamaksi kuukaudeksi koska tykkään uida (mistä sitä tietää jos musta vielä joku päivä tulee kilpauimari ammatiltani) ja Kela maksaa.

[/quote]

Olen ollut ihan Suomen maajoukkueessa urheilija palkkaa saamassa, mutta loukkaantumisen jälkeen en voinut jatkaa maajoukkuessa siinä vaiheessa. Nyt kuntoutuksen jälkeen on tarkoitus lähteä vähän eri suuntaan kyseisessä lajissa ja siihen ei ole mahdollisuuksia Suomessa joten tukia ei sieltä suunnalta enää tule vaikka mahdollisuuteni ovat korkealla, ei vain unelmointia.

Nyt kyse onkin, että mitä tukia saan nykyisessä tilanteessani, olin menossa harjoitteluun tai en, olin urheilija tai en ja tilanteeni on että olen työntän ollut toukokuun lopusta saakka, asun kotona, en maksa vuokraa, mutta kaiken muun kyllä. Jos nyt jonkun hyvän työn onnistuisin saamaan saattaisin hyvinkin lähteä takaisin kotiin.  AP

[/quote]

Siis oletko jo siellä englannissa?

Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi Te-toimistoon nyt heti, se tehdään netissä. Te-toimiston kanssa selvittelet sun tilanteen. Sen jälkeen sitä tuki-asiaa on helpompi miettiä.

Vierailija
22/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:02"]

Millä tavalla olet työtön kun olet ulkomailla työharjoittelussa (oli sitten palkatonta tai ei)? Sen jälkeen kun palaat suomeen voipi olla että sinut katsotaan työttömäksi.

Miksi sinua kiinnostaa, että tutkiiko Kela sinun tilisi saldon? onko siellä sitten joku iso määrä rahaa?

[/quote]

Palkaton työharjoittelu enemmänkin au-pair työtä vastaava tilanne ja jopa sopimus au-åair tyyppinen, jota ei lasketa työksi, tämän tiedän koska usemapi kaveri ollut au-pairina. Hyvin epävirallinen harjoittelu siis kyseessä kun samalla saan harjoitusta lajistani työtä vastaan.

Tililläni on rahoja jotka sain matkuskuluista kesältä. Työt (parin päivän duuneja siellä täällä) itsessään olivat enemmänkin hupia eikä niistä tippiä enempää palkkaa saanut, matkakulut kyllä korvattiin ja ensin maksoin ne itse ja nyt sain niistä korvaukset. Vaikuttavat siis palkkatulolta. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:55"]

Oisko kannattanut miettiä etukäteen ja käyttää ne säästöt siihen harjoitteluun, eikä matkustamiseen? Ei sulle kyllä mitään tukia ole tulossa, jos et edes asu Suomessa, saati sitten ole työttömänä työnhakijana. Kolme kuukautta voi saada työttömyystukea ulkomailla, mutta sitä ennen pitää olla ainakin kuukausi työttömänä työnhakijana Suomessa ja siis tarkoitus on tosiaan hakea siellä ulkomailla töitä, eikä olla jossain harjoittelussa. Sossusta et varmasti saa mitään, jos et asu Suomessa ja omillasi. Mistä sulle oikein pitäisi maksaa?

[/quote]

Kun tulin kesän jälkeen Suomeen, olin hyvin sairas useamman viikon, mutta koko ajan hain töitä Suomesta. Tämä harjoittelu paikka tuli nyt vähän yllätyksenä ja rahat oli kulutettu matkusteluun sen jälkeen kun olin tehnyt kaks vuotta rankkaa duunia, pitkiä päiviä, ei kesälomia jne tavallaan palkitsin itseni ja ensiis tyhlannut kaikkea. Virallisesti asun Suomessa äitini kanssa, ja tulen osana joululahjaa suomeen pitkälle joululomalle jne.

Koen että harjoittelusta on hyötyä tulevaisuudessa... AP

[/quote]

Olisit ilmoittautunut työkkäriin työnhakijaksi sitten, jos kerran töitä hait. Olisi varmasti helpompi sumplia jotain, jos olisit ollut jo jonkin aikaa virallisesti työttömänä ja TE-toimiston asiakkaana. Tukien saaminen kun vaatii sen asiakkuuden. Se nyt on vaan ikävä kyllä niin, että kuka vaan voi lupautua ilmaiseksi töihin ulkomaille ja varmasti monessa paikassa otettaisiin ilolla vastaan, mutta ei voi olettaa, että Kela maksaa siitä sulle "palkkaa".

Vierailija
24/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:51"]

Mistä sulle oikein pitäisi maksaa?

[/quote]

Nimenomaan!

Tai siis huikeetahan toi olisi jos valtion maksaisi kaiken maailman älyttömyydet.

Ehkäpä mäkin lopetan työni, lähden Bora Boralle muutamaksi kuukaudeksi koska tykkään uida (mistä sitä tietää jos musta vielä joku päivä tulee kilpauimari ammatiltani) ja Kela maksaa.

[/quote]

Olen ollut ihan Suomen maajoukkueessa urheilija palkkaa saamassa, mutta loukkaantumisen jälkeen en voinut jatkaa maajoukkuessa siinä vaiheessa. Nyt kuntoutuksen jälkeen on tarkoitus lähteä vähän eri suuntaan kyseisessä lajissa ja siihen ei ole mahdollisuuksia Suomessa joten tukia ei sieltä suunnalta enää tule vaikka mahdollisuuteni ovat korkealla, ei vain unelmointia.

Nyt kyse onkin, että mitä tukia saan nykyisessä tilanteessani, olin menossa harjoitteluun tai en, olin urheilija tai en ja tilanteeni on että olen työntän ollut toukokuun lopusta saakka, asun kotona, en maksa vuokraa, mutta kaiken muun kyllä. Jos nyt jonkun hyvän työn onnistuisin saamaan saattaisin hyvinkin lähteä takaisin kotiin.  AP

[/quote]

Siis oletko jo siellä englannissa?

Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi Te-toimistoon nyt heti, se tehdään netissä. Te-toimiston kanssa selvittelet sun tilanteen. Sen jälkeen sitä tuki-asiaa on helpompi miettiä.

[/quote]

En ole, ensi viikolla lähden. Kiitos asiallisesta vastauksesta! AP

Vierailija
25/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli nyt kävisi niin, että työkkäri sut katsoisi työttömäksi työnhakijaksi, niin ilmeisesti sinulla kuitenkin täyttyy työssäoloehto, koska olet ollut 2 vuotta palkkatyössä (kokoaikaisessa?). Tällöin vanhempien luona asuvan vanhempien tuloja ei huomioida. Eikä hakijan omia esim pääomatuloja huomioida, ainoastaan palkkatulot työttömyyden ajalta (esim osa-aikatyö). Näin ollen Kelaa ei kiinnosta paljonko sinulla on tilillä rahaa.

Tähän sun kysymykseen ei kukaan täällä varmasti osaa sanoa mitään oikeaa tai väärää. Kysy työkkäristä.

Vierailija
26/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska olet alle 25v ja ilman ammatillista koulutusta. Tähän ei auta edes se että olet ollut töissä sen pari vuotta.

Muut vastaavassa tilanteessa olevat nuoret elävät toimeentulotuella, mutta siihen sinulla ei taida olla oikeutta.

Vierailija
27/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:21"]

Sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska olet alle 25v ja ilman ammatillista koulutusta. Tähän ei auta edes se että olet ollut töissä sen pari vuotta.

Muut vastaavassa tilanteessa olevat nuoret elävät toimeentulotuella, mutta siihen sinulla ei taida olla oikeutta.

[/quote]

Tämä asia ei ole ihan näin mustavalkoinen. Ap:lla kuitenkin täyttynee työssäoloehto, joten oikeus etuuteen voi hyvinkin olla.

Vierailija
28/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 25vuotias ammattikouluttamaton saa ymmärtääkseni odotusaika-lausunnon, eli 5kk karenssin, jonka jälkeen oikeus etuuteen alkaa.

Vierailija
29/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä:

Olet itse irisanoutunut, tästä tulee normaalisti 3kk karenssi, joka on jo toki mennyt.

Mutta edelleen kun olet alle 25v, niin jotta sinulla olisi oikeus työttömyysetuuteen, sinun olisi pitänyt hakea kevään yhteishaussa vähintään kolmeen eri kouluun.

-23-

Vierailija
30/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:21"]

[/quote]

Tämä asia ei ole ihan näin mustavalkoinen. Ap:lla kuitenkin täyttynee työssäoloehto, joten oikeus etuuteen voi hyvinkin olla.

[/quote]

Ei ole oikeutta, olisi pitänyt hakea kevään yhteishaussa. Ja itse irtisanoutunut, joten ei voi vedota siihen että ei hakenut koska oli töissä.

Vierailija
31/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin eli 5kk jälkeen saat työmarkkinatuen.

Vierailija
32/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdottaisin, että pyydät vanhemmilta lainaksi sen verran, mitä tuon harjoittelun ajaksi tarvitset. Lupaudut maksamaan takaisin sitten, kun taas palkkaa saat. Kirjoittakaa vaikka velkakirja. Helpompi kuin alkaa venkslaamaan TE-toimiston kanssa ja se on kyllä jo muutenkin myöhäistä, jos olet ensi viikolla lähdössä. Niillä kestää viikkokausia ottaa yhteyttä uusiin asiakkaisiin, saati sitten selvitellä hankalampia kuvioita.

Vierailija
33/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:27"]

Ja lisäyksenä:

Olet itse irisanoutunut, tästä tulee normaalisti 3kk karenssi, joka on jo toki mennyt.

Mutta edelleen kun olet alle 25v, niin jotta sinulla olisi oikeus työttömyysetuuteen, sinun olisi pitänyt hakea kevään yhteishaussa vähintään kolmeen eri kouluun.

-23-

[/quote]

Hain kolmeen eri kouluun ja kävin pääsykokeissa. Ap

Vierailija
34/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:27"]

Ja lisäyksenä:

-23-

[/quote]

Hain kolmeen eri kouluun ja kävin pääsykokeissa. Ap

[/quote]

No siinä tapauksessa sinulla pitäisi olla oikeus työttömyysetuuteen. Työkkäriin ilmottautumaan välittömästi.

Vierailija
35/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:26"]

Alle 25vuotias ammattikouluttamaton saa ymmärtääkseni odotusaika-lausunnon, eli 5kk karenssin, jonka jälkeen oikeus etuuteen alkaa.

[/quote]

Onko minulla mitään velvoitteita tuon viiden kuukauden aikana, esim hakea aktiivisesti töitä? Koska töitä tulen hakemaan Englannista käsin, en kuitenkaan mitenkään liian aktiivisesti koska siellä tulee olemaan kiire töiden, kisojen ja muiden takia. Tietenkin toivon että pääsen keväällä taas palkka töihin Suomessa, mutta auttaisihan tuokin nyt koska maaliskuun saisin tukia ja vielä sen ajan kun Suomeen palattuani etsisin kunnolla töitä! AP

Vierailija
36/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ulkopuolisena kysyn, kuinka aktiivisesti ni sitten tarjoaa näitä töitä jos ei ole koulutusta tai kokemusta? Irtisanouduin neljä kuukautta sitten koska vihasin työtäni ja nyt elänyt säästöillä, ne alkavat kuitenkin loppumaan ja olen alkanut katselemaan koulutustani vastaavaa työtä, en siis haluaisi joutua ottamaan vastaan ihan mitä tahansa siivous duunia tms. Lainaa olen harkinnut, mutta tietenkin tämähän auttaisi ettei sitä tarvitse ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän