Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan tuet työttömälle?

Vierailija
02.10.2014 |

Irtisanouduin työstäni jossa olin ollut kaksi vuotta toukokuun lopussa. Sen jälkeen lähdin säästöillä ja vanhempien tuella matkustelemaan koko kesäksi, vähän epämääräistä keikkatyötäkin tuli tehtyä...

Nyt olen takaisin Suomessa ollut jo kuukauden ja lähdössä palkattomaan työharjoiteluun Englantiin. Voinko saada kelasta mitään tukia? Asun äitini kanssa ja työ harjoittelu kestää maaliskuuhun saakka ja on tosiaan palkaton ja tämäkin vähän epämääräinen koska liittyy harrastukseen.

Tutkivatko myös tilini tässä vaiheessa? Mihin tukiin olen oikeutettu? Äidilläni on hyvät tulot mutta eihän minua elätä, antaa toki asua ilmatteeksi mutta siinä se. Kelan sivut vaikuttavat niin epäselville.. Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa ennen kun menen itseni paikanpäälle nolaamaan. Rahallinen tilanne on nyt vaan aika heikko enkä vanhemmilta kehtaa koko ajan pyytää kun ovat todella kalliin harrastukseni ja matkustelut maksaneet aikaisemmin.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työttömyysetuuden saamiseen kuulu myös jokin ehto liittyen ulkomailla oleskeluun? Ts. ulkomailla saa oleskella vain tietyn monta päivää / kk? Voin muistaa ihan väärin kyllä!

Vierailija
2/36 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työssäoloehto täyttyy, alle 25-vuotias saa työttömyysetuutta, vaikkei olisi hakenut kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et saa mitään. Tai siis, asumistukea et ainakaan saa kun kerta asut ilmaiseksi. Työttömyystukea voit kyllä saada, mutta sitten sun pitää olla todella työnhakijana. Toimeentulotukea et varmastikaan saa, kun asumiskuluja ei ole ja on varaa lähteä englantiin sille kalliille kurssillekin. Ja siis jos toimeentuloa haet, niin sun tilitiedot tarkastetaan kyllä.

Vierailija
4/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla suoritettavaan harjoitteluun voi saada tukea oppilaitoksen kautta, mutta on vissiin niin, että et ole missään koulussa kirjoilla? Kelan tuista en valitettavasti tiedä muuta kuin sen, että kolme kk voi olla toisessa EU-massa työnhakijana ja saada työttömyysturvaa. Sinun kohdalla toki eri tilanne, kun olet menossa harjoitteluun. Itse Englannissa asuneena ja opiskelleena voin sanoa, että useimmiten palkattomat harjoittelut on rahoitettu säästöillä, vanhempien tuilla tai muilla samanaikaisilla töillä (jos harjoittelu esim. osa-aikainen). Tilanne on tosiaan kovin erilainen Suomeen verrattuna, eikä kaikilla ole mahdollisuutta ottaa palkattomia harjoitteluja vastaan.

Vierailija
5/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu minkä ikäinen olet jos alle 25 niin voi olla että et saa mistään mitään.

Vierailija
6/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa tästä harjoittelusta mitään, mutta en myöskään saa rahaa siitä. Lennot maksaa isäni syntymäpäivä lahjana. Ja en ole missään koulussa, vaan tämä harjoittelu liittyy harrastukseen jota olen tehnyt puoli ammatimaisesti pidemmän aikaa ja tämän talvi kauden harjoittelun jälkeen voisin päästä palkkatuloille.

Kesän epämääräisistä töistä en saanut palkkaa mutta tililleni maksettiin korvauksia matkakuluista, lennoista ja laivalipuista ja elämisestä. Nämä siis varmasti näyttävät pahalta ja niistä hiukkasen rahaa vielä jäljellä, mutta alunperin itse maksoin lennot ja muut.

Äidilläni on tosiaan hyvät tulot mutta ei hän maksa minulle mitään muuta kuin katon pääni päälle. Rahat ovat siis tiukalla, mutta koen että tämä harjoittelu voi minulle jo keväällä poikia hyvän diilin kyseessäolevan lajin parissa.

AP

Vierailija
7/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:15"]

Riippuu minkä ikäinen olet jos alle 25 niin voi olla että et saa mistään mitään.

[/quote]

Olen 21. Työelämässä ja hyvä palkkaisessa ammatissa kuitenkin ennen tätä kesää parisen vuotta. AP

Vierailija
8/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ammatillista koulutusta? Jos ei, niin ei oikeutta mihinkään tukiin.

Vierailija
9/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:34"]

Onko ammatillista koulutusta? Jos ei, niin ei oikeutta mihinkään tukiin.

[/quote]

Ei ole, lukion olen käynyt ja yliopisto olisi tarkoitus aloittaa ensi syksynä tai jos urheilu ura aukenee ni sitten siihen panostetaan. Miksi lukion käynyt ja kunnon hyvä palkkaisesssa työssä ollut ihminen ei saisi mitään? Tuntuu aika syrjinnältä, ammattikoulun käyneellä olisi vielä paremmat mahdollisuudet työnhaussa.. Totta kai haluan palata työelämään kun Suomeen palaan harjoittelusta

Vierailija
10/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis et nyt jotain, tuloja kun ei ole niin millä oletetaan elävän? Vaikka olis rahaa tilillä NYT ja jäisit Suomeen niin milläs eläisit kun ne tilillä olevat rahat käytetty. Töitähän voit hakea ja Kelan ei tarvitse tietää tuosta harjoittelusta. Oletko hakenut kouluihin?

Vierailija
11/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaa sinun täytyy kysyä Te-toimistosta.

Kela myöntää tai on myöntämättä työttömyyskorvauksen Te-toimiston lausunnon perusteella. Mikäli Te-toimisto katsoo sinut työttömäksi, on mahdollista saada Kelasta tukea. Mutta näin alkuun neuvoisin että mene sinne työkkäriin.

Nämä ovat aina tapauskohtaisia tilanteita, koska tuskin kukaan on elänyt täysin samanlaista elämää kuin sinä. Sen vuoksi kannattaa selvittää oma tilanne työkkärin kanssa, eikä ajatella että jos joku on vastaavassa tilanteessa saanut tukia, niin sinäkin saat.

Vierailija
12/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kannattanut miettiä etukäteen ja käyttää ne säästöt siihen harjoitteluun, eikä matkustamiseen? Ei sulle kyllä mitään tukia ole tulossa, jos et edes asu Suomessa, saati sitten ole työttömänä työnhakijana. Kolme kuukautta voi saada työttömyystukea ulkomailla, mutta sitä ennen pitää olla ainakin kuukausi työttömänä työnhakijana Suomessa ja siis tarkoitus on tosiaan hakea siellä ulkomailla töitä, eikä olla jossain harjoittelussa. Sossusta et varmasti saa mitään, jos et asu Suomessa ja omillasi. Mistä sulle oikein pitäisi maksaa?

Vierailija
13/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:43"]

Luulis et nyt jotain, tuloja kun ei ole niin millä oletetaan elävän? Vaikka olis rahaa tilillä NYT ja jäisit Suomeen niin milläs eläisit kun ne tilillä olevat rahat käytetty. Töitähän voit hakea ja Kelan ei tarvitse tietää tuosta harjoittelusta. Oletko hakenut kouluihin?

[/quote]

Olen hakenut kouluihin mutta en ole päässyt. Nyt kuitenkin Englannissa olisi tarkoitus tehdä heidän lukion päättökokeet joilla sitten voisin hakea ja menestyä paremmin. Säästöillä elän ihan kivasti pari kk mutta sitten loppuukin säästöt ja rahaa ei tule.. AP

Vierailija
14/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:46"]

Mistä sulle oikein pitäisi maksaa?

[/quote]

Nimenomaan!

Tai siis huikeetahan toi olisi jos valtion maksaisi kaiken maailman älyttömyydet.

Ehkäpä mäkin lopetan työni, lähden Bora Boralle muutamaksi kuukaudeksi koska tykkään uida (mistä sitä tietää jos musta vielä joku päivä tulee kilpauimari ammatiltani) ja Kela maksaa.

Vierailija
15/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kannattanut miettiä etukäteen ja käyttää ne säästöt siihen harjoitteluun, eikä matkustamiseen? Ei sulle kyllä mitään tukia ole tulossa, jos et edes asu Suomessa, saati sitten ole työttömänä työnhakijana. Kolme kuukautta voi saada työttömyystukea ulkomailla, mutta sitä ennen pitää olla ainakin kuukausi työttömänä työnhakijana Suomessa ja siis tarkoitus on tosiaan hakea siellä ulkomailla töitä, eikä olla jossain harjoittelussa. Sossusta et varmasti saa mitään, jos et asu Suomessa ja omillasi. Mistä sulle oikein pitäisi maksaa?

[/quote]

Kun tulin kesän jälkeen Suomeen, olin hyvin sairas useamman viikon, mutta koko ajan hain töitä Suomesta. Tämä harjoittelu paikka tuli nyt vähän yllätyksenä ja rahat oli kulutettu matkusteluun sen jälkeen kun olin tehnyt kaks vuotta rankkaa duunia, pitkiä päiviä, ei kesälomia jne tavallaan palkitsin itseni ja ensiis tyhlannut kaikkea. Virallisesti asun Suomessa äitini kanssa, ja tulen osana joululahjaa suomeen pitkälle joululomalle jne.

Koen että harjoittelusta on hyötyä tulevaisuudessa... AP

Vierailija
16/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:26"]

Alle 25vuotias ammattikouluttamaton saa ymmärtääkseni odotusaika-lausunnon, eli 5kk karenssin, jonka jälkeen oikeus etuuteen alkaa.

[/quote]

Onko minulla mitään velvoitteita tuon viiden kuukauden aikana, esim hakea aktiivisesti töitä? Koska töitä tulen hakemaan Englannista käsin, en kuitenkaan mitenkään liian aktiivisesti koska siellä tulee olemaan kiire töiden, kisojen ja muiden takia. Tietenkin toivon että pääsen keväällä taas palkka töihin Suomessa, mutta auttaisihan tuokin nyt koska maaliskuun saisin tukia ja vielä sen ajan kun Suomeen palattuani etsisin kunnolla töitä! AP

[/quote]

Edelletys työttömyysetuuden maksamiselle on se, että olet valmis vastaanottamaan työtä, mikäli sitä sinulle tarjotaan. Sinun pitää osallistua niihin toimenpiteisiin, joihin työkkäri sut käskee. Totta kai jos olet ulkomailla, tuskin sua sieltä mihinkään kurssille pyydetään.

Mutta vaikka nuo muut edellytykset täyttyisi, eli työssäoloehto täyttyy ja olet hakenut riittävästi kouluihin, se ei tarkoita että työkkäri sinut työttömäksi katsoo ulkomailla olon ajalta. Tiedän myös tapauksia, joissa ihminen on ollut ihan suomessa palkattomassa työharjoittelussa (muuten kuin työkkärin toimesta) eikä tuolloin oikeutta työttömyyskorvaukseen ollut, koska Te-toimisto katsoi ettei hakija ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Vierailija
17/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:26"]

Alle 25vuotias ammattikouluttamaton saa ymmärtääkseni odotusaika-lausunnon, eli 5kk karenssin, jonka jälkeen oikeus etuuteen alkaa.

[/quote]

Onko minulla mitään velvoitteita tuon viiden kuukauden aikana, esim hakea aktiivisesti töitä? Koska töitä tulen hakemaan Englannista käsin, en kuitenkaan mitenkään liian aktiivisesti koska siellä tulee olemaan kiire töiden, kisojen ja muiden takia. Tietenkin toivon että pääsen keväällä taas palkka töihin Suomessa, mutta auttaisihan tuokin nyt koska maaliskuun saisin tukia ja vielä sen ajan kun Suomeen palattuani etsisin kunnolla töitä! AP

[/quote]

Edelletys työttömyysetuuden maksamiselle on se, että olet valmis vastaanottamaan työtä, mikäli sitä sinulle tarjotaan. Sinun pitää osallistua niihin toimenpiteisiin, joihin työkkäri sut käskee. Totta kai jos olet ulkomailla, tuskin sua sieltä mihinkään kurssille pyydetään.

Mutta vaikka nuo muut edellytykset täyttyisi, eli työssäoloehto täyttyy ja olet hakenut riittävästi kouluihin, se ei tarkoita että työkkäri sinut työttömäksi katsoo ulkomailla olon ajalta. Tiedän myös tapauksia, joissa ihminen on ollut ihan suomessa palkattomassa työharjoittelussa (muuten kuin työkkärin toimesta) eikä tuolloin oikeutta työttömyyskorvaukseen ollut, koska Te-toimisto katsoi ettei hakija ole työmarkkinoiden käytettävissä.

[/quote]

Karenssiaikana ei kai näitä velvotteita ole, vaan silloin työkkäri olettaa ja toivoo että teet tilanteelle itse jotain. Eli harjoittelusi Englanissa, sanoit olevan epämääräinen eli mistään virallisesta vakavasti otettavasta työharjoittelusta ole kyse, niin voivat tulkita vain ajan vietteeksi työkkärissä. Näin ainakin kun minulla oli 3kk karenssi. Lähdin reissaamaan ja sitten kerkesin saada tukea kuukauden verran kun löysin itse uuden työn. Työkkärin ehdotukset olivat todella kamalia... Siis ei edes sitä kaupankassaa vaan pätkä duuneja kaukaa kotoa ja erikoistuotteiden myyntiä mistä ei mitään tietoa...

Vierailija
18/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla olet työtön kun olet ulkomailla työharjoittelussa (oli sitten palkatonta tai ei)? Sen jälkeen kun palaat suomeen voipi olla että sinut katsotaan työttömäksi.

Miksi sinua kiinnostaa, että tutkiiko Kela sinun tilisi saldon? onko siellä sitten joku iso määrä rahaa?

Vierailija
19/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:51"]

Mistä sulle oikein pitäisi maksaa?

[/quote]

Nimenomaan!

Tai siis huikeetahan toi olisi jos valtion maksaisi kaiken maailman älyttömyydet.

Ehkäpä mäkin lopetan työni, lähden Bora Boralle muutamaksi kuukaudeksi koska tykkään uida (mistä sitä tietää jos musta vielä joku päivä tulee kilpauimari ammatiltani) ja Kela maksaa.

[/quote]

Olen ollut ihan Suomen maajoukkueessa urheilija palkkaa saamassa, mutta loukkaantumisen jälkeen en voinut jatkaa maajoukkuessa siinä vaiheessa. Nyt kuntoutuksen jälkeen on tarkoitus lähteä vähän eri suuntaan kyseisessä lajissa ja siihen ei ole mahdollisuuksia Suomessa joten tukia ei sieltä suunnalta enää tule vaikka mahdollisuuteni ovat korkealla, ei vain unelmointia.

Nyt kyse onkin, että mitä tukia saan nykyisessä tilanteessani, olin menossa harjoitteluun tai en, olin urheilija tai en ja tilanteeni on että olen työntän ollut toukokuun lopusta saakka, asun kotona, en maksa vuokraa, mutta kaiken muun kyllä. Jos nyt jonkun hyvän työn onnistuisin saamaan saattaisin hyvinkin lähteä takaisin kotiin.  AP

Vierailija
20/36 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Byrokratia hankaloittaa , maalaisjärkeä päättäjille ja maahanmuutto kuriin.

Kyllä ensin pitäisi huolehtia omasta kansasta ensin. ketkä tai kutka näitä asioita ja lakeja säätää , jotenkin tuntuu ettei kansalta oikein kysytä mitään mistään, asiat ilmoitetaan ilmoitusluontoisesti ja yleensä viime tipassa. SUORALLA KANSANÄÄNESTYKSILLÄ SAISIMME PAREMMIN SANAMME KUULUVIIN !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi