Ahdistaa! Olen nuori ja ollut työttömänä jo kaksi kuukautta :(
Valmistuin keväällä ja kesätyöt loppuivat elokuun alussa. Koko ajan minulle toitotetaan, että jos en kohta saa töitä, jään ulos työmarkkinoilta lopullisesti (3kk on nuorella kuulemma "viimeinen käyttöpäivä" työhaun suhteen)
Haluaisin ensi vuonna opiskelemaan, mutta mitä jos joudun olemaan koko vuoden työttömänä? :( Olen saanut muutaman työtarjouksen, mutta ne ovat kaikki kaatuneetkin siihen ettei minulla ole työnantajan velvoittamaa ajokorttia.
Suurin osa työkokemuksestani on lastenohjaajan töistä, mutta minulla ei ole alan tutkintoa, joten en tule pääsemään töihin esim. päiväkotiin.
Pahinta tässä on, että pilasin koulutusmahdollisuuteni joskus teininä, kun ei oikein mikään ala/lukio kiinnostanut. Tästä johtuen minulla on mahdollisuus saada opintotukea enää kahdelle vuodelle, eli jos menen ensi vuonna korkeakouluun, minun pitää itse kustantaa viimeiset vuodet. :(
Kommentit (21)
Siis.. Opintotukea maksetaan seitsemälle vuodelle, eli se riittää hyvin vaikkapa ammatilliseen koulutukseen (3v) + ammattikorkeaan (4v)
Miksi valtion pitäisi kustantaa sinulle opiskelut yhtään pidemmäksi aikaa kuin muillekaan? Kaikki muutkin selviävät opinnoistaan tuohon neljään vuoteen. Ne jotka eivät selviä, menevät töihin tai ottavat lainaa.
No jos sinulta loppuu opintotuki, niin sitten menet töihin opiskeluajaksi. Tai nostat lainaa. En tosin tiedä saatko sellaista, jos olet alle 25-vuotias.
Minkä ikäinen olet?
Täh? Kyllähän opintotukea maksetaan vaikka ikuisuuksiin kunhan tarpeeksi opintopistetä kertyy?
Vai onko tähänkin tullut joku muutos?
Puhelinmyyntityö. Esim. suoramarkkinointi mega tarjoaa ainakin pohjan vaikkei myyntiä tulisikaan. Palkka on pieni ja myynnin eteen joutuu paljon puhumaan mutta saapahan sentään jotakin ja sitä työkokemusta kuitenkin. Jos et siis mitään muuta työtä saa millään niin tuota voi sitten kokeilla.
Tuo 70kk koskee vain korkea-asteen opintoja, eli älä huoli ap, saat opiskella siellä amkissa vaikka sen 7 vuotta ennen kuin tuet loppuvat.
Kun olin 18 v, olin samassa tilanteessa kuin sinä nyt. Päätin sitten lähteä au pairiksi ja sain kokemusrikkaan välivuoden! Au pairina ollessani kävin myös englannikielenkursseilla tehostaakseni kieliopintojani. Varasin kurssit paikan päältä.
En oikein tiennyt, että miten hakea paikkoja, joten kysyin neuvoja työvoimatoimistosta ja sainkin au pairien välitystoimistojen yhteystietoja. Laitoin hakemuksen vetämään vain yhteen paikoista ja jo reilun kahden viikon kuluttua istuin lentokoneessa! Minulla oli peruskoulun päästötodistuksessa 7 englannista, joten oli kyllä aiheellista oppia lisää! Lähteminen vaati rohkeutta. Oli ihanaa viettää yksi puuhakas lumeton talvi, kun kaverit olivat kotona Suomessa työttöminä!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:54"]
Kun olin 18 v, olin samassa tilanteessa kuin sinä nyt. Päätin sitten lähteä au pairiksi ja sain kokemusrikkaan välivuoden! Au pairina ollessani kävin myös englannikielenkursseilla tehostaakseni kieliopintojani. Varasin kurssit paikan päältä.
En oikein tiennyt, että miten hakea paikkoja, joten kysyin neuvoja työvoimatoimistosta ja sainkin au pairien välitystoimistojen yhteystietoja. Laitoin hakemuksen vetämään vain yhteen paikoista ja jo reilun kahden viikon kuluttua istuin lentokoneessa! Minulla oli peruskoulun päästötodistuksessa 7 englannista, joten oli kyllä aiheellista oppia lisää! Lähteminen vaati rohkeutta. Oli ihanaa viettää yksi puuhakas lumeton talvi, kun kaverit olivat kotona Suomessa työttöminä!
[/quote]
Miten paljon rahaa tälläinen au pairiksi lähteminen vaatii?
Au pairina saatat elää leveämmin, kuin jos olisit työttömänä Suomessa. Saat asumisen, ruoan, hygienian ja viikkorahaa. Viikkorahalla maksat esim kielten opiskelua, vaatteita ja huvituksia. Jos sinulla on varaa halpaan meno-paluulippuun (paluupäivä avoin, mutta esim vuoden sisällä) ja rahaa siirtyä lentokentältä au pair paikkaan, niin voisit päästä alkuun jo sillä (toki pieni määrä rahaa taskussa ei haittaa, jos tulee jotain ongelmia vaikka perheen kanssa) . EU:n sisällä saatat saada jotain matka-avustustakin. Tavallaanhan haet töitä. En tiedä, että maksaisiko isäntäperhe matkan ja kielikurssin, mutta kysy esim työvoimatoimistosta tai lue netistä, että miten nämä nykyään menee.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:05"]
Au pairina saatat elää leveämmin, kuin jos olisit työttömänä Suomessa. Saat asumisen, ruoan, hygienian ja viikkorahaa. Viikkorahalla maksat esim kielten opiskelua, vaatteita ja huvituksia. Jos sinulla on varaa halpaan meno-paluulippuun (paluupäivä avoin, mutta esim vuoden sisällä) ja rahaa siirtyä lentokentältä au pair paikkaan, niin voisit päästä alkuun jo sillä (toki pieni määrä rahaa taskussa ei haittaa, jos tulee jotain ongelmia vaikka perheen kanssa) . EU:n sisällä saatat saada jotain matka-avustustakin. Tavallaanhan haet töitä. En tiedä, että maksaisiko isäntäperhe matkan ja kielikurssin, mutta kysy esim työvoimatoimistosta tai lue netistä, että miten nämä nykyään menee.
[/quote] Niin, kunhan muistaa antaa perheenisälle rakoa.
Hoitakaa vanhuksia, niin saatte au pairina enemmän vapaa-aikaa!
vanhuksen hoitajaksi palkattu au pair
"Niin, kunhan muistaa antaa perheenisälle rakoa."
Kateelliset huutelee, kun eivät itse uskalla lähteä!
En näköjään pääse au pairiksi minnekään, kun ei ole ajokorttia. :( Ainakaan noiden yhdistysten kautta.
Haista alottaja vittu! Osalla täysikäsistä nuorista ei oo lainkaan työkokemusta joten pilkkaat puheellas niitä jotka ei oo ikinä ollu töissä tai max ehkä kerran kesätöissä jossain.. 3kk on ehkä korkeintaan kermapersees viimeinen käyttöpäivä.
Kerrot valmistuneesi joten ainakin sinulla on jokin tutkinto alla. On totta että tilastollisesti yli 3kk työttömyyden jälkeen on helpompi syrjäytyä, mutta älä ainakaan vaivu epätoivoon. Se ei tarkoita että näin kävisi sinulle! (Yleensä nämä syrjäytyjät ovat moniongelmaisia, sairaita, elämäntapatyöttömiä tai työnvieroksujia, tai tiettyjen vähemmistöryhmän edustajia).
Suurin virhe on jäädä työkkärin asiakkaana odottelemaan jotain hommaa, todennäköisesti sinut vaan piilotetaan työttömyystilastoista turhanpäiväisille kursseille, tjsp.
Ylivoimaisesti eniten menestykseesi vaikuttaa oma aktiivisuutesi, joten kovaa tsemppiä vaan ja hattu kourassa hakemaan työtä mikäli opiskelupaikkaa ei ole. Joskus täytyy ottaa vastaan vähemmän miellyttääväkin työtä, mutta työttömänä oleskelunkin voi käyttää hyödyksi, opiskelemalla itseäsi kiinnostavia aiheita itsenäisesti, kansalaisopistoissa yms. kursseilla.
Olen myös itse ollut tilanteessa jossa opintotukikuukausia ei enää ole riittänyt vaan on itse joutunut työllä rahoittamaan opintoja. Osa-aikaiset hommat ovat tietysti yksi vaihtoehto. Lisäksi ajokortin suosittelen hankkimaan heti kun pääset johonkin palkkatyöhön, ainakin mikäli oma ammattisi tai alasi sitä vaatii.
(Ohi aiheesta mutta itse asiassa ajokortin suorittaminen pitäisi saada jotenkin ujutettua moniin opintoihin ja tutkintoihin mukaan, ajotaito on yksi tärkeimpiä "kansalaistaitoja" ja moni työnantaja sitä vaatii).
Miksi sinulla ei ole ajokorttia? Sori, mutta en tiedä yhtäkään fiksua ihmistä jolta sitä ei löytyisi
Kannattaa edes hakea töitä työmarkkinatuella, siitä on hyötyä etsiessäsi töitä, ei näytä siltä että olet ollut vain tekemättä mitään. Ja siitä voi poikia vaikka oikea työpaikka :)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:28"]
Miksi sinulla ei ole ajokorttia? Sori, mutta en tiedä yhtäkään fiksua ihmistä jolta sitä ei löytyisi
[/quote]
Satutko tietämään mitä se maksaa?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:28"]
[/quote]
Näköjään tällaisellä ikityöttömällä nuorellakin on ollut varaa siihen :/
Satutko tietämään mitä se maksaa?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:28"]Miksi sinulla ei ole ajokorttia? Sori, mutta en tiedä yhtäkään fiksua ihmistä jolta sitä ei löytyisi
[/quote]
Toisilla siihen ei ole yksinkertaisesti vara. Minulle eivät vanhemmat maksaneet, enkä ole ottanut lainaa sitä varten, enkä ota. Ja hyvin olen ilman pärjännyt.
N21
Asioilla on taipumus järjestyä, älä nyt enää tuota mennyttä sure. Täällä oli juuri ketju, jossa nuori haki vinkkejä mistä löytää töitä, haepa se.